سکوت مشکوک ریاض در قبال مذاکرات ژنو

۱۸ آبان ۱۳۹۲ | ۲۱:۳۳ کد : ۱۹۲۴۲۴۶ سرخط اخبار
دیپلمات های حاضر در منطقه ادعا می کنند که سیاستمداران ریاض در گفتگوهای خصوصی تاکید کرده اند که به نظر آنها این توافقنامه می رود تا به نفع ایران تمام شود. به گفته این دیپلمات ها که نامشان فاش نشده است ، امارات ، قطر و کویت از جمله کشورهایی هستند که در بیان این نگرانی در محافل خصوصی پیشقدم شده اند
سکوت مشکوک ریاض در قبال مذاکرات ژنو

دیپلماسی ایرانی : چشم رهبران عرب منطقه نه به سوریه و نه به بیت المقدس خیره شده است. سه روز است که فلش دوربین خبرنگاران در ژنو چشم رهبران عرب و اسرائیلی منطقه را خیره کرده است. در نگاه اول به نظر می رسد که دستاورد نشست ایران با 1+5 در ژنو ، بر اوضاع اقتصادی این کشور و پرونده قطور تحریم ها تاثیرگذار است اما حقیقت داستان این است که اعراب امضای هرگونه توافقنامه هسته ای هرچند ابتدایی در ژنو میان ایران و اروپا را به ضرر خود و در راستای تغییر معادلات منطقه ای می دانند. در 48 ساعت گذشته هیچ کس نتوانسته نخست وزیر رژیم صهیونیستی را ساکت کند. نتانیاهو از معامله قرت سخن می گوید و از اشتباه استراتژیکی که می تواند ایران را به سلاح هسته ای نزدیک تر کند. فارن پالیسی در گزارشی با این مضمون که دستاورد ژنو جاری در چشم اعراب  ایران ستیز منطقه خواهد بود می نویسد :

سیاستمداران اسرائیلی نهایت مطالبه  های ممکن را از ایران دارند : پایان دادن به غنی سازی اورانیوم و کاسته شدن از ذخیره اورانیومی که به 20 درصد خلوص رسیده باشد. در این میان به نظر می رسد که امریکایی ها نیز تلاش می کنند  نظر خود مبنی بر عدم صدور مجوز برای غنی سازی بیش از 5 درصد ایران را اعمال کنند. این تنها اسرائیل نیست که نگران نتیجه مذاکرات در ژنو است . دیگر متحدان واشنگتن در منطقه هم دلواپس توافقنامه ای هستند که گفته می شود می رود تا میان ایران و 1+5 امضا شود. برای این دسته از دوستان امریکا تفاوتی نمی کند که میزان این توافق تا چه اندازه باشد آنچه که مهم است ذات شکل گیری توافق است .

عربستان سعودی سکوت اختیار کرده و حرفی به میان نمی آورد اما به نظر می رسد که تمام کشورهای دل نگران منطقه به نتانیاهو وکالت داده اند تا زبان گویای انها در این پرونده باشد. دیپلمات های حاضر در منطقه ادعا می کنند که سیاستمداران ریاض در گفتگوهای خصوصی تاکید کرده اند که به نظر آنها این توافقنامه می رود تا به نفع ایران تمام شود. به گفته این دیپلمات ها که نامشان فاش نشده است ، امارات ، قطر و کویت از جمله کشورهایی هستند که در بیان این نگرانی در محافل خصوصی پیشقدم شده اند. در حال حاضر رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس سکوت اختیار کرده اند چرا که می دانند نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اهرم های کافی برای مقابله با نزدیک شدن واشنگتن به تهران در کنگره و سنا امریکا برخوردار است .

 


نظر شما :