ادامه اختلاف نظر دولت و کنگره آمریکا بر سر تحریم‌های ایران

۰۹ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۲ کد : ۱۹۲۳۷۰۷ سرخط اخبار



بازتاب سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی درباره غنی سازی ۲۰ درصدی، موانع توافق هسته ای ایران و غرب، برنامه وزیر خارجه ایران برای سفر به فرانسه، ادامه تلاش های دولت اوباما برای جلوگیری از وضع تحریم های جدید علیه ایران و ادعای یک گروه حقوق بشری آلمانی درباره گروهک منافقین، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

ادامه اختلاف نظر دولت و کنگره آمریکا بر سر تحریم های ایران

به گزارش «تابناک»، سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در رد اخبار مربوط به توقف غنی سازی 20 درصدی، از جمله مطالبی است که مورد توجه شمار بسیاری از مطبوعات جهانی قرار گرفته است.

خبرگزاری فرانسه می نویسد، علی اکبر صالحی با اعلام این که غنی سازی 20 درصدی هرگز در ایران متوقف نشده، ادعاهای پیشین مبنی بر توقف موقت غنی سازی در این سطح را تکذیب کرده است. صالحی همچنین اشاره کرده صفحه های سوخت برای رآکتور تهران، در داخل کشور تولید می شود و سوخت لازم برای رآکتور، هر ماه به آن اختصاص داده می شود.

 

در مطلب دیگری در موضوع هسته ای، روزنامه «مسکو تایمز» با انتشار تحلیلی به بررسی مسیر توافق احتمالی ایران و غرب بر سر موضوع هسته ای و همچنین موانع موجود در این مسیر پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در ژنو، فضای مثبت این گفت و گو ها را مورد اشاره قرار می دهد؛ اما در عین حال تأکید می کند که این به معنای حل همه مسائل نیست و به طور خاص، نقش بازیگران منطقه ای و بین المللی در این روند باید مورد توجه قرار گیرد.

مسکو تایمز در ادامه به معرفی مهم ترین مخالفان حل موضوع هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک پرداخته و می نویسد، رژیم اسرائیل، عربستان سعودی و نمایندگان کنگره آمریکا، مهم ترین مخالفان در این زمینه هستند. در طرف مقابل، اروپا این فرصت را دارد که با موضعی واحد و هماهنگ، از حل مسأله هسته ای ایران منتفع شود.

 

اما برخی دیگر از مطبوعات و رسانه های بین المللی، خبر سفر وزیر خارجه ایران به فرانسه پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای را بازتاب داده اند. «گالف تودی» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هفته آینده به فرانسه سفر خواهد کرد تا در «یونسکو» به ایراد سخنرانی بپردازد.

این روزنامه با اشاره به اینکه سفر ظریف نخستین سفر وزیر خارجه ایران به پاریس پس از چندین سال است، می نویسد وی در این سفر با لورن فابیوس، همتای فرانسوی خود نیز دیدار و گفت و گو خواهد کرد. ظریف در پاریس در سی و هفتمین کنفرانس عمومی یونسکو شرکت خواهد کرد.

 

در میان دیگر مطالب، روزنامه «جروزالم پست» از ادامه تلاش های دولت آمریکا برای جلوگیری از تصویب تحریم های جدید علیه ایران در کنگره این کشور خبر داده است. این روزنامه می نویسد، مقامات دولت اوباما اکنون کاملاً آشکار مشغول لابی گری برای جلوگیری از تصویب این بسته جدید تحریمی هستند.

به نوشته این روزنامه، «جن پساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفته: «ما درخواست توقف تحریم های جدید را مطرح کردیم تا بتوانیم انعطاف پذیر باشیم. ما بر این باوریم که اقدامات کنگره باید هم راستا با راهبرد مذاکراتی ما باشد». افزون بر این، قرار است وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا نیز با شرکت در جلسه ای در کنگره، استدلال های خود را برای عدم تصویب تحریم های جدید مطرح کنند.

 

در پایان برخی مطبوعات از جمله «دیلی استار» لبنان، گزارشی را به نقل از خبرگزاری فرانسه منتشر کرده اند که در آن ادعا شده، حمله چند هفته پیش به اردوگاه منافقین در عراق، کار نیروهای نظامی و امنیتی عراقی بوده است.

به نوشته دیلی استار، یک گروه حقوق بشری آلمانی به تازگی با انتشار گزارشی مدعی شده شواهد موجود، دخالت مستقیم دولت عراق را در حملات مذکور تأیید می کند؛ اما جالب اینجاست که این گروه، مبنای ادعای خود را «مصاحبه با ۴۲ بازمانده این حمله» از اعضای گروهک منافقین قرار داده و بر این اساس ادعای خود علیه دولت عراق را مطرح کرده است.


نظر شما :