آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین

۰۹ آبان ۱۳۹۲ | ۰۱:۵۱ کد : ۱۹۲۳۶۹۵ سرخط اخبار

مذاکرات هیات های کارشناسی ایران و 1+5 با محوریت بررسی موضوعات مربوط به تحریم ها در حوزه های مختلف و مسایل هسته یی در مقر سازمان ملل در وین آغاز شد.

به گزارش ایسنا مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 حدود ساعت 14 به وقت محلی و 16 و 30 دقیقه به وقت تهران به سرپرستی حمید بعیدی نژاد، مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه و استفان کلمنت، یکی از دستیاران کاترین اشتون و کارشناس مسائل هسته یی و در ادامه مذاکرات ژنو برگزار می شود.

در مذاکرات 23 و 24 مهر ماه در ژنو در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که کارشناسان هسته یی، علمی و امور تحریم کشورهای EU3+3 (انگلیس، فرانسه و آلمان به علاوه آمریکا، روسیه و چین) و جمهوری اسلامی ایران قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظر ها و تهیه و تدوین گام های های عملی تشکیل جلسه دهند.

نتایج مذاکرات کارشناسی وین در اختیار هیات های مذاکره کننده قرار خواهد گرفت و سپس دو طرف در 16 و 17 آبان (7 و8 نوامبر) در ژنو برگزار خواهد شد.

در این نشست دو روزه که (8 و 9 آبان) برگزار می شود، در روز نخست گفت وگو ها کارشناسان به بررسی موضوع هسته یی می پردازند و فردا (پنج شنبه) مسایل مربوط به تحریم ها در دستور کار کارشناسان قرار خواهد گرفت.

سیدعباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته یی ایران ترکیب هیات کارشناسی ایران را کارشناسانی از وزارت خانه های "نفت"، "صنعت، معدن و تجارت"، "راه و شهرسازی"، "بانک مرکزی" و "سازمان انرژی اتمی کشورمان" معرفی کرد.

مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 روز چهارشنبه در حالی برگزار می شود که ایران و آژانس روز سه شنبه بعد از دو روز مذاکره درباره سوال ها و ابهام های باقی مانده درباره مساله هسته یی توانستند بر سر متن جدیدی برای بررسی و حل و فصل مسایل توافق کنند.

یک دیپلمات ایرانی در این باره به ایسنا گفت که "این متن جایگزین 10 دور مذاکره قبلی و نیز چارچوب هایی خواهد شد که تاکنون میان ایران و آژانس در دو سال گذشته مذاکره شده است."

هم چنین بر اساس توافق هیات های مذاکره کننده ایران و آژانس قرار شد دو طرف 20 آبان (11 نوامبر) مذاکرات را در تهران ادامه دهند.


نظر شما :