سلاح های سیا در اختیار عوامل مسلح ضدسوری

۰۸ آبان ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۶ کد : ۱۹۲۳۶۷۷ سرخط اخبار

ˈژرژ مالبرونوˈ خبرنگار لوفیگارو در گزارشی با موضوع تامین کننده های غربی و عربی سلاح سبک معارضان سوری، نوشت: از ماهها پیش می دانیم که بر پایه توافقی که ماه مارس 2013 به امضای ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا رسید، واشنگتن از طریق سیا به تحویل سلاح سبک به شورشیان ˈارتش آزادˈ و پوشش این عملیات اقدام می کند.

بر پایه این گزارش، این اقدام از طریق نقطه ای در مرز مشترک اردن، سوریه و عراق صورت می گیرد. در این منطقه بیابانی ، سلاح تامین شده از منابع غربی، سلاح سبک، کلاشینکف، پرتابگر راکت و تعدادی موشک ضد هوایی در خودروهای بیایان پیما قرار گرفته و راه مواضع ارتش آزاد سوریه را در پیش می گیرند.

این محموله ها توسط تجهیزات ارتباطاتی که سیا در اختیار آنان گذاشته است تا رسیدن به مقصد پشتیبانی می شوند.

دستگاه های ˈجی. پی. اسˈ در سراسر مسیر، حرکت خودروها را ثبت کرده و اطلاعات تصویری آن را برای مدیریت عملیات که اتاق فرمانی در پایتخت اردن است، ارسال می کنند.

بر پایه این گزارش، علاوه بر آمریکا سایر کشورهای غربی از جمله فرانسه و انگلیس در این عملیات مشارکت دارند. عربستان سعودی نیز تامین مالی سلاحی را که از بازار سیاه اوکراین و بلغارستان خریداری می شود، برعهده دارد.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، از بهار امسال تا کنون 600 تن سلاح، تحویل معارضان سوری شده است.

نویسنده گزارش با اشاره به کند شدن آهنگ انتقال اسلحه به داخل سوریه با وجود دورنمای برگزاری کنفرانس صلح ˈژنو 2ˈ، افزود: به نظر می رسد که کشورهای غربی ازبیم آن که سلاح های ارسالی به دست گروه های تندرو بیفتد، محتاط تر اقدام می کنند.


نظر شما :