هدیه نفتی ایران به بشار اسد

۰۷ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۹۲۳۶۱۹ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: حمایت همه جانبه ایران از سوریه، موضوع محرمانه ای نیست و حتی مقامات جمهوری اسلامی گاهی سوریه را استان سی و پنجم ایران توصیف می کنند. اما تازه ترین گزارش ها حاکی از آن است که تهران – که کمک می کند سوریه نفت تحریم شده اش را به بازارهای بین المللی بفروشد- اخیرا نفت سبک ایران را با قیمتی پایین در اختیار سوریه گذاشته است.  

به گزارش فارن پالیسی، ایران از سال گذشته 4 میلیون بشکه نفت را با 10 درصد تخفیف به سوریه صادر کرده است. در زمانی که قیمت هر بشکه نفت حدود 98 دلار بود، این تخفیف قیمت به این معنی است که هر بشکه نفت برای سوریه 88 دلار هزینه داشته که در ضمن هزینه حمله و نقل نیز شامل آن نمی شود. به این ترتیب سوریه باید حدود 3 میلیارد و 600 میلیون دلار به ایران پرداخت کند، اما به نظر می رسد نه سوریه بخواهد این هزینه را پرداخت کند و نه ایران بخواهد آن را از اسد دریافت کند. به این ترتیب ایران نه تنها به فروش نفت تحریم شده سوریه در بازارهای جهانی کمک می کند، بلکه بشکه های نفت ارزان خود را نیز به سوریه می فرستد.

دیوید باتر، کارشناس بخش انرژی خاورمیانه در چتهم هوس، می گوید، پیش از بروز جنگ شهری در سوریه، تولید نفت این کشور روزانه 385 هزار بشکه برآورد می شد که 150 هزار بشکه آن برای صادرات و مابقی در داخل کشور مصرف می شد. اما تولید نفت سوریه از سال 2012، به سرعت کاهش یافت.اکنون سوریه روزانه 20 هزار بشکه نفت تولید می کند و در مقابل 130 هزار بشکه نفت وارد می کند. به این ترتیب صنعت نفت سوریه در آستانه سقوط قرار دارد و ضررهای مستقیم و غیر مستقیم به این بخش 2 میلیارد و 900 میلیون دلار برآورد می شود. وزیر نفت سوریه نیز می گوید کشورش ماهیانه 400 میلیون دلار برای واردات سوخت هزینه می کند.

این در حالی است که سوریه و ایران در جولای گذشته نسبت به گشایش یک خط اعتباری 3 میلیارد و 600 میلیون دلاری اقدام کردند.البته تهران تنها به بخش انرژی سوریه کمک نمی کند، بلکه دمشق در راه دور زدن تحرمی ها نیز کمک می کند. تغییر پرچم تانکرهای نفتی یکی از روش هایی است که ایران از آن برای دور زدن تحریم ها استفاده می کند  و در این مورد به سوریه نیز مشاوره می دهد.


نظر شما :