ریاض و تل آویو یکصدا در مقابل ایران

۰۳ آبان ۱۳۹۲ | ۲۱:۱۵ کد : ۱۹۲۳۴۳۰ سرخط اخبار

نگرانی رژیم اسرائیل از بهبود روابط ایران و آمریکا و احتمال حصول توافق بر سر موضوع هسته ای ایران، اکنون دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست. خصومت ورزی های عربستان نسبت به ایران نیز موضوعی نیست که نیاز به اثبات داشته باشد. اما به نظر می رسد تحولات اخیر به سمت و سویی بوده که خود مقامات این دو دولت نیز از همسویی خود در مقابل ایران سخن می گویند.

به گزارش «تابناک»، یکی از مقامات ارشد رژیم اسرائیل اظهار داشته عربستان سعودی و اسرائیل در مخالفت خود با ایران با یکدیگر متحد و همسو هستند؛ اما تا زمانی که منازعه فلسطین ادامه داشته باشد، نمی توانند به صورت عملی به همکاری با هم بپردازند.

خبرگزاری «رویترز» می نویسد «تزیپی لیونی»، وزیر خارجه پیشین رژیم اسرائیل که اکنون وظیفه هدایت مذاکرات صلح با فلسطین را بر عهده دارد، اظهار داشته: «وقتی می شنوید که سعودی ها درباره اقدامات لازم برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران سخن می گویند، این سخنان آشنا به نظر می رسد». وی افزوده: «من فکر می کنم زمانی که موضوع ایران مطرح است، عربی و عبری شبیه یکدیگر هستند». 

رویترز اشاره می کند که این از معدود دفعاتی است که در عرصه عمومی از ارتباط میان اهداف رژیم اسرائیل و عربستان سعودی – که هیچ گونه روابط دیپلماتیکی با هم ندارند – سخن به میان می آید. هم ریاض و هم تل آویو نگران هستند که هسته ای شدن ایران، به تغییر موازنه قوا در منطقه خاورمیانه منجر شود.

لیونی در ادامه اظهارات خود تأکید کرده: «به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، ما باید با آن هایی که درک می کنند ایران یک تهدید است، همکاری کنیم... اما متأسفانه منازعه موجود با فلسطینی ها، همکاری با اسرائیل را برای آن ها غیرممکن یا بسیار دشوار ساخته است».

وی می افزاید: «اکنون کاملاً آشکار است که منافع دولت اسرائیل و عملگرایان در منطقه (کشورهای حاشیه خلیج فارس)، با هم یکسان است. در نتیجه ما از یک سو نیاز داریم که به اعمال فشار بر ایران ادامه دهیم و به طور همزمان، در فرایند صلح پیشرفت داشته باشیم».

به هر حال، سخنان لیونی را باید جدیدترین نشانه از همسویی سیاست های رژیم اسرائیل با برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در نظر گرفت که پیش از این نیز به انحای مختلف اثبات شده بود. در این میان، به نظر می رسد تحرک دیپلماتیک جدید ایران و به ویژه احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا، بیش از گذشته زمینه همسویی و حتی همکاری این دولت ها را فراهم کرده است.


نظر شما :