احتمال تعویق مجدد تحریم‌های جدید ایران در سنای آمریکا

۰۳ آبان ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۹ کد : ۱۹۲۳۴۱۶ سرخط اخبار

احتمال تعویق مجدد تحریم های جدید ایران در سنای آمریکا، اظهارات سفیر انگلیس در سرزمین های اشغالی درباره موضوع هسته ای ایران، برنامه دیدار معاون وزیر خارجه ایران با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ابراز امیدواری دیپلمات های غربی به مذاکرات هسته ای ایران و واکنش ایران به انتشار گزارش حقوق بشر سازمان ملل، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

احتمال تعویق مجدد تحریم‌های جدید ایران در سنای آمریکا


به گزارش «تابناک»، تلاش کاخ سفید برای به تعویق انداختن تصویب تحریم های جدید علیه ایران در سنای آمریکا، از جمله اخباری است که از روز گذشته تاکنون در برخی مطبوعات بین المللی بازتاب داشته است.

به نوشته «رویترز»، قرار است شماری از کارشناسان کاخ سفید با رهبران کمیته های مختلف سنا دیدار کرده و از آن ها بخواهند تصویب تحریم های جدید علیه ایران را به تعویق بیندازند. این تحریم ها قرار بود ماه گذشته مورد بررسی قرار گیرد، اما به درخواست اوباما و برای ضربه نزدن به مذاکرات، بررسی آن به تعویق افتاد. رویترز می نویسد به احتمال زیاد، جمهوری خواهان با تعویق دوباره بررسی این طرح مخالفت خواهند کرد، اما تصمیم در این زمینه در اختیار دو سناتور دموکرات، یعنی «تیم جانسون»، رئیس کمیته بانکداری و «هری رید»، رهبر اکثریت سنا است.

احتمال تعویق مجدد تحریم‌های جدید ایران در سنای آمریکا


اظهارات سفیر انگلیس در سرزمین های اشغالی درباره برنامه هسته ای ایران، موضوع دیگری است که به طور خاص مورد توجه مطبوعات اسرائیلی قرار گرفته است. به نوشته «جروزالم پست»، متیو گولد در اظهاراتی به اسرائیلی ها وعده داده که انگلیس اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند. وی گفته: «ایران تنها مسئله اسرائیل نیست. تمایلات هسته ای ایران و حمایت این کشور از تروریسم، تهدیدی برای منطقه و جهان به شمار می رود... اسرائیل در مواجهه با تهدید ایران، تنها نیست». به گفته وی، اصلاً عاقلانه و صحیح نیست که رژیم اسرائیل برنامه ریزی خود در این موضوع را به گونه ای انجام دهد که گویی تنهاست.

احتمال تعویق مجدد تحریم‌های جدید ایران در سنای آمریکا


برنامه دیدار مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی، موضوعی است که مورد توجه روزنامه «واشنگتن پست» قرار گرفته است. به نوشته این روزنامه، آژانس اعلام کرده یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز دوشنبه و پیش از جلسه مذاکرات کارشناسان آژانس با دیپلمات های ایرانی، با مدیر این نهاد دیدار خواهد کرد. فردی که قرار است به وین سفر کرده و با آمانو دیدار کند، عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران است. واشنگتن پست اشاره می کند که مأموریت دقیق عراقچی در وین مشخص نیست.

احتمال تعویق مجدد تحریم‌های جدید ایران در سنای آمریکا


در همین زمینه، دیپلمات های آژانس ابراز امیدواری کرده اند که مذاکرات هفته آینده با ایران به پیشرفت و نتیجه ای مثبت منتهی شود. روزنامه «نیشن» پاکستان ضمن انتشار این خبر می نویسد در حالی که ایران آمادگی خود را برای حل و فصل نگرانی ها پیرامون برنامه هسته ای خود اعلام کرده، دیپلمات های غربی امیدوارند که در دور جدید مذاکرات ایران و آژانس، پیشرفتی محسوس، همچون کسب اجازه دسترسی به مرکز نظامی «پارچین» حاصل شود. با این حال، این دپیلمات ها اشاره می کنند ایران احتمالاً تنها در صورتی به همکاری کامل با آژانس خواهد پرداخت که در مذاکرات هسته ای این کشور با گروه 1+5، توافقی گسترده تر میان طرفین حاصل شود.

احتمال تعویق مجدد تحریم‌های جدید ایران در سنای آمریکا


در نهایت، واکنش ایران به انتشار گزارش جدید گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، موضوع دیگری است که در شماری از مطبوعات بین المللی بازتاب داشته است. «گالف تودی» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد ایران گزارش جدید این سازمان را غیرعادلانه و دارای انگیزه های سیاسی دانسته است. این روزنامه با اشاره به سخنان مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، به نقل از وی می نویسد: «ایران اجازه نخواهد داد این گونه گزارش های جانبدارانه به معیار قضاوت درباره وضعیت حقوق بشر کشور تبدیل شود».


نظر شما :