لاریجانی: اگر اسد پایگاه مردمی ندارد چرا از کاندیداتوری‌اش می‌ترسید

۰۱ آبان ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۶ کد : ۱۹۲۳۳۱۴ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی امروز (چهارشنبه) مجلس گفت: در روزهای اخیر به گزارش برخی مقامات ایالات متحده مطالبی را مطرح کردند و در مسئله سوریه و تشکیل کنفرانس ژنو 2 برای ایران شروطی را گذاشتند. منجمله اینکه ایران باید نتایج ژنو 2 را بپذیرد و دولت گذار را قبول کند و بشار اسد هم نباید برای دولت دوره بعد کاندیداشود.

وی ادامه داد: به نظر می رسد رجال سیاسی آمریکا یا دچار بیماری فراموشی ذهنی شدند یا تمارض به این کسالت روانی می کند. اولا از هنگام تشکیل کنفرانس ژنو 1 به خاطر دارید که همین موجودات پرحرف چه جنجالی را به پا کردند که ایران نباید در این کنفرانس شرکت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آن زمان هنوز درگیری های داخلی سوریه به این شکل نبود ایران هم در کنفرانس ژنو یک شرکت نکرد اما نظر خود را بارها اعلام کرد که راه حل مسئله سوریه جهت تعمیق دموکراسی از طریق نظامی نیست. باید از طریق گفت وگوهای ملی به عزمی واحد در درون سوریه رسید.

لاریجانی اظهار داشت: بعد از کنفرانس ژنو یک اعضای شرکت کننده به خیال ماجراجویی در سوریه راه حل نظامی را در پیش دارند و این مصائب را برای مردم سوریه به وجود آوردند.

وی خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس ژنو یک گفت: حالا شما باید جواب دهید که چرا مصوبات کنفرانس ژنو یک را دنبال نکرده اید و دنبال راه حل دیگری رفتید نه اینکه برای ایران که به کنفرانس دعوت نشده، این سؤال را مطرح می کنید. آمریکا با برخی کشورهای منطقه که با سر و صدا در کنفرانس شرکت کردند باید پاسخ دهند چرا دنبال راه حل نظامی رفتند و این کشتار مسلمانان را باعث شدند.

لاریجانی ادامه داد: کشورهایی که در کنفرانس ژنو یک شرکت داشتند چرا دولت انتقالی را به وجود نیاوردند این سؤال باید از آنها پرسیده شود. روشن است که این  طرح های تخیلی به این جهت حاصلی نداشت و محقق نشد که نتایج اعلامی ژنو یک ظاهر قضایا است و باطن ماجرا اهداف دیگری بود که بیان نمی شد. قصد آنها از پا درآوردن یک دولت مقاوم در مقابل رژیم صهیونیستی بود حتی به قیمت جنگ. همه تلاش خود رادر این راستا به کار گرفتند و سلاح و پول به سوریه ارسال کردند، تروریست ها را مسلح کردند اما امروز پس از دو سال و نیم توفیقی به دست نیاوردند و ضمنا متوجه شدند که در چه گرداب هولناکی گرفتار شدند که حالا باید برای تروریست های تا دندان مسلح هم فکری کنند و در چنین وضعیتی حرف از ژنو دو می زنند.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: مسئولین آمریکا با چه منطقی به خود اجازه می دهند که بگویند فلان کس نباید در انتخابات آینده سوریه کاندیدا شود این کار خیلی وقیحانه است شما که می گفتید آقای بشار اسد پایگاه مردمی ندارد و ما می خواهیم دموکراسی را در آنجا ایجاد کنیم پس چرا از کاندیدا شدن او می ترسید. این رجزخوانی های توخالی نتیجه بی فکری و نداشتن درک درست از صحنه زندگی مسلمانان است.

وی افزود: مرتب سفر می کند اما کمی زحمت نمی کشند که صحنه را درست بشناسند و اقدامات خود را ارزیابی کنند. حداقل حرف های یک سال اخیر خود را وارسی کنند و تناقضات آن را بفهمند.

لاریجانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی شیفتگی برای شرکت در کنفرانس ژنو2 ندارد، تصریح کرد: اگر این گونه تدابیر نیم سوخته سیاسی دردی را برای شما علاج کند این راه را ادامه دهید جمهوری اسلامی با واقع بینی به صحنه می نگرد و باز هم تکرار می کند راه حل قشون کشی و ارسال سلاح و نظامی گری نیست نه در سوریه و نه در بحرین. اینگونه ژست های تبلیغی هم تاثیری در استراتژی جمهوری اسلامی ندارد.ایران وقتی در ژنو دو شرکت می کند که صرفا یک راه حل دموکراتیک مبتنی بر رای مردم سوریه مبنای کار باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این روزها و در بحث وزرای پیشنهادی دولت شنیده شده است که به نوعی این امر و یا تغییرات آن به نظر رهبری مربوط دانسته شده  که به هیچ وجه این رای درستی نیست. رهبر معظم انقلاب همیشه تلاش کرده است کارهای قوای سه گانه بر مبنای قانون اساسی محقق شود. طبعا وزرا توسط رئیس جمهور انتخاب و به مجلس برای کسب رای اعتماد معرفی می شوند و مجلس نیز پس از بررسی چنانچه افراد را صاحب کفایت لازم دید رای می دهد.

وی ادامه داد: این مسائل که در حوزه کار قوه مجریه و چه در حوزه کار قوه مقننه به رهبری مربوط نیست به تصمیم قوه مجریه و مقننه مربوط است.

لاریجانی اظهار داشت: بنده لازم دانستم تا این نکته را بیان کنم که بی جهت اینگونه اظهارنظرها در کشور منشاء سوء تعبیر نشود. ضمن اینکه طرح این مسئله نیز شبیه مسائلی که در روز یکشنبه عنوان کردم معلوم نیست چه فایده ای دارد. جدای از صحت آن فایده ای هم برای آن مترتب نیست.

کلید واژه ها: کنفرانس ژنو ژنو یک کنفرانس ژنو یک


نظر شما :