هراس واردکنندگان خودرو از بهبود روابط ایران و غرب

۲۹ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۹ کد : ۱۹۲۳۲۳۲ سرخط اخبار

نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی با نگرانی مذاکرات ایران و گروه 1+5 را دنبال می کنند زیرا نگران بهبود روابط ایران و غرب، افت بیشتر نرخ دلار و کاهش قیمت محصولاتشان هستند.

به گزارش ایسنا، نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی در شرایطی از کاهش قیمت محصولاتشان متناسب با نرخ ارز 3000 تومانی خودداری می کنند که دورنمای بهبود روابط ایران و غرب و افت بیشتر نرخ دلار از هم اکنون آنها را نگران کاهش بیشتر قیمت ها کرده است.

نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی در شش ماه نخست سال گذشته محصولاتشان را با استفاده از ارز مرجع 1226 تومانی وارد کردند اما در نهایت این خودروها را با نرخ ارز آزاد تا 3800 تومانی فروختند.

هم اکنون نیز در حالی که واردکنندگان متفرقه متناسب با کاهش نرخ ارز در حد 3000 تومان، قیمت خودروهای وارداتی را کاهش داده اند اما نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی به امید افزایش مجدد نرخ ارز از کاهش قیمت محصولاتشان خودداری می کنند.

در این میان به گفته کارشناسان، نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی مذاکرات ایران و گروه 1+5 را دنبال می کنند زیرا نگران بهبود روابط ایران و غرب و کاهش بیشتر قیمت ارز هستند. اتفاقی که در نهایت منجر به شکستن نرخ ها و سقوط آزاد قیمت خودروهای وارداتی خواهد شد.

علی خاکساری - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی - در این زمینه می گوید: در صورت اتخاذ تصمیمات درست اقتصادی و سیاسی، واردکنندگان و نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی به هدف خود که همان دستیابی به سودهای کلان و بی حساب و کتاب است نخواهند رسید.

وی با اشاره به طرح نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی برای انحصاری کردن واردات خودرو در دست خود، اظهار می کند: اگر این افراد با استفاده از منابع کلان مالی و طرفدارانشان بتوانند در سازمان های تصمیم گیر تاثیر بگذارند، نارضایتی مردم و ضربه به اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه می دهد: اگر واردکنندگان و نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی نگران بهبود روابط سیاسی ایران و غرب، افت قیمت دلار و در نتیجه کاهش نرخ محصولاتشان هستند، اتفاقا این اتفاق باید بیفتد.

وی اضافه می کند: واردکنندگانی که سال گذشته خودرو را با دلار 2500 تومانی وارد و با دلار 3500 تومانی به مردم تحمیل کردند باید در دوره ای نیز محصولات خود را با دلار 3000 تومانی وارد و با دلار 2500 تومانی بفروشند تا تعادل در بازار برقرار شود.

خاکساری با بیان این که مسوولان نباید فریب طرح های عجیب و غریب نمایندگی های رسمی خودروسازان خارجی برای انحصاری کردن واردات خودرو را بخورند، تصریح می کند: این واردکنندگان طرح های خود را با ظواهر و توجیهات زیبا و با عنوان حفاظت از حقوق مصرف کنندگان ارائه عنوان می کنند اما محتوای این طرح ها چیزی جز تحکیم انحصار در بازار خودروهای وارداتی و از بین رفتن حقوق مردم نیست.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: مردم بهترین تصمیم گیر برای منافع خودشان هستند. همان طور که در بازار کفش انواع و اقسام کفش ها از جفتی 5000 تومان تا یک میلیون تومان وجود داشته و مردم متناسب با نیاز، بودجه و سلیقه خود اقدام به خرید می کنند، در حوزه خودرو نیز این اتفاق باید بیفتد.

وی تصریح می کند: اما اگر عده ای تاجر بخواهند با طرح های عجیب و غریب و به اسم حفظ حقوق مصرف کنندگان، واردات خودرو را انحصاری کنند، حاصلی جز نقض حقوق مصرف کنندگان و از بین رفتن اندک رقابت فعلی در بازار خودرو نخواهد داشت.

کلید واژه ها: ایران و غرب


نظر شما :