توافق نسبی واشنگتن و کابل

۲۱ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۷ کد : ۱۹۲۲۸۲۳ سرخط اخبار
رسانه های خبری با اشاره به توافق رئیس جمهوری افغانستان و وزیر خارجه آمریکا درباره بخشی از مسائل مهم پیمان راهبردی میان دو کشور در عین حال گزارش دادند مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی همچنان جنجالی ترین موضوع در جریان مذاکرات است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتد پرس، جان کری وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در کابل با اشاره به توافق نسبی با دولت حامد کرزای در زمینه اوضاع امنیتی در عین حال اعلام کرد که موضوع مصونیت نظامیان آمریکایی همچنان حل نشده است.

حامد کرزای نیز به نوبه خود اعلام کرد که لویه جرگه و سپس پارلمان درباره جنایات مرتکب شده از سوی نظامیان آمریکایی در افغانستان پس از 2014 تصمیم می گیرند.

این درحالیست که کری تاکید کرده است در صورت مخالف دولت افغانستان با اعطای مصونیت از پیگیرد قضایی نظامیان آمریکا در داخل افغانستان، واشنگتن حاضر به امضای توافقنامه امنیتی نخواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تمایل واشنگتن برای همکاری طولاتی مدت با افغانستان پس از 2014 اعلام کرد: در صورت نقض قانون افغانستان از سوی نظامیان آمریکایی، خود واشنگتن نظامیان را بر اساس قوانین آمریکا محاکمه می کند.

این در حالی است که دولت افغانستان در پی آن است تا نظامیانی را که مرتکب تخلف می شوند و علیه غیرنظامیان افغان دست به جنایت می زنند، در داخل خاک این کشور نه آمریکا محاکمه کند.

حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان و وزیر خارجه آمریکا درباره حاکمیت ملی، تعریف تجاوز خارجی، تلفات غیر نظامیان و منع خود سری های نظامیان آمریکایی در افغانستان به توافق رسیدند.

رئیس جمهوری افغانستان همچنین خواستار ارائه یک تعریف مشخص از تجاوز خارجی از سوی جان کری و احترام گذاشتن واشنگتن به حاکمیت ملی کشورش شد و تاکید کرد که جزئیات توافق بر سر تجاوز خارجی و تلفات غیرنظامیان به زودی اعلام می شود.

کرزای در ادامه به درخواست مکرر دولت افغانستان در این باره که نیروهای خارجی نباید در روستاها عملیات نظامی انجام داده بلکه پناهگاه شبه نظامیان را در مرزهای افغانستان هدف قرار دهند، اشاره کرد.

 

کلید واژه ها: افغانستان


نظر شما :