روسیه: توافق هسته‌ای با ایران ظرف شش ماه قابل تحقق است

۱۷ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۹ کد : ۱۹۲۲۶۵۴ سرخط اخبار

بازتاب تصمیم ایران و انگلیس برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک دوجانبه، اظهارات وزیر خارجه روسیه درباره چشم انداز توافق در موضوع هسته ای ایران، ادعاهای رئیس پارلمان و همچنین نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل علیه ایران و دیدگاه وزیر خارجه ایران درباره توسعه روابط با سازمان «دی- 8»، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

روسیه: توافق هسته‌ای با ایران ظرف شش ماه قابل تحقق است


به گزارش «تابناک»، موضوع توافق ایران و انگلیس برای ازسرگیری مجدد روابط دیپلماتیک، مهمترین موضوعی است که از شب گذشته تاکنون بازتاب گسترده ای در میان مطبوعات بین المللی داشته است.

روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» از جمله آخرین مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد دو سال پس از واقعه حمله به سفارت انگلیس در تهران، دو کشور مشغول گفت و گو درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک با یکدیگر هستند. ایندیپندنت این موضوع را نشانه مهمی از گرمی روابط میان ایران و غرب ارزیابی کرده است. این روزنامه به نقل از ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس می نویسد با روی کار آمدن حسن روحانی در ایران، تغییر محسوسی در رویکردهای این کشور به وجود آمده و اکنون دو کشور دیپلمات هایی را به عنوان کاردار غیر مقیم برای مدیریت روابط منصوب کرده اند.

روسیه: توافق هسته‌ای با ایران ظرف شش ماه قابل تحقق است


در خبری مربوط به موضوع هسته ای، خبرگزاری «ریانووستی» اظهارات وزیر خارجه روسیه را مورد توجه داده که از احتمال رسیدن به توافقی بر سر پرونده هسته ای ایران در یک بازه زمانی شش تا نه ماهه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، سرگئی لاوروف گفته روسیه به این جمع بندی رسیده که شش تا نه ماه، زمانی کافی برای رسیدن به راه حلی مرضی الطرفین برای موضوع هسته ای ایران است. وی همچنین با تکذیب برخی ادعاها مبنی بر قصد ایران برای فریب جامعه بین المللی، اظهار داشته: «هیچ سازمان اطلاعاتی در کره زمین، قادر نیست چنین نتیجه گیری را ارائه کند. ما اخیراً با همکاران آمریکایی خود صحبت کردیم و آن ها موافق بودند که ایران تصمیم برای نظامی کردن برنامه هسته ای خود نگرفته است». لاوروف در ادامه خواستار برداشته شدن تحریم های وضع شده علیه ایران در صورت اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای این کشور شده است.

روسیه: توافق هسته‌ای با ایران ظرف شش ماه قابل تحقق است


اما در این میان، ادعاها و فضاسازی های مقامات اسرائیلی علیه ایران همچنان ادامه دارد. در این زمینه، روزنامه «جروزالم پست» اظهارات سخنگوی «کنست» (پارلمان) رژیم اسرائیل را بازتاب داده که گفته دادن اجازه در اختیار داشتن سلاح هسته ای به ایران، مانند این است که تفنگی را در اختیار یک قاتل قرار دهیم. «یولی الدشتاین» که در دیدار با همتای ایتالیایی خود سخن می گفته، همچنین مدعی شده تحریم های بین المللی علیه ایران موثر بوده و به همین سبب، رئیس جمهور ایران قصد دارد از طریق «فریبکاری» و «دروغ»، ضمن تلاش برای کاستن از تحریم های بین المللی، برنامه ساخت سلاح هسته ای ایران را به پیش ببرد.

روسیه: توافق هسته‌ای با ایران ظرف شش ماه قابل تحقق است


از سوی دیگر، نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل نیز انتخاب ایران به منصبی مهم در کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی این سازمان را محکوم کرده است. به نوشته «واشنگتن پست»، ران پروسور در نامه ای برای بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، ضمن طرح اتهاماتی علیه ایران اظهار داشته این «غیر قابل تصور» است که کشوری که به واسطه برنامه هسته ای مشکوک خود تحت تحریم های سازمان ملل قرار دارد، اجازه یابد که جایگاه گزارشگر این کمیته را به دست بیاورد. این مقام اسرائیلی نیز همچون رئیس کنست این رژیم از ادبیاتی توهین آمیز علیه ایران استفاده کرده و گفته: «دادن اجازه به ایران برای فعالیت در مهمترین کمیته خلع سلاح سازمان ملل، مانند منصوب کردن رئیس یک باند مواد مخدر به ریاست یک شرکت داروسازی است».

روسیه: توافق هسته‌ای با ایران ظرف شش ماه قابل تحقق است


در نهایت، خبرگزاری «ترند» سخنان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو گروه «دی- 8» را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد به اعتقاد ظریف، سازمان همکاری اقتصادی «دی- 8»، نقش مهمی را در توسعه همکاری های جنوب- جنوب ایفا می کند. وی همچنین از آمادگی کامل ایران برای توسعه روابط با این سازمان خبر داده است. ظریف همچنین بر اهمیت نقش «دی- 8» در ارتقای همکاری های جامع میان کشورهای اسلامی عضو این سازمان، به ویژه در حوزه های اقتصاد، تجارت و فناوری تأکید کرده است.

کلید واژه ها: تحریم


نظر شما :