توصیه زیباکلام به طرفداران رابطه با امریکا

۰۷ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۹۲۲۱۴۹ سرخط اخبار

روزنامه اعتماد در گفت و گویی با صادق زیباکلام نوشت:
 
*امروز هرچقدر طرفداران دشمنی با امریکا بخواهند جلوی رابطه را بگیرند نمی توانند. این مساله مانند دیواری است که نم زده است. هر چقدر هم جلو آن را با گچ و سیمان بگیرند باز نمی توانند محوش کنند. دیگر مرگ بر امریکا گفتن و آتش زدن پرچم امریکا توسط بخش های عظیمی از تحصیلکردگان و نخبگان کشور دیگر ارزش نیست.
 
*کار برای اصولگرایان تندرو بسیار سخت شده است. آنها دیگر امروز نمی توانند جامعه را مجاب کنند که باید با امریکا دشمنی کرد.
 
*انتقاد از روحانی به دلیل مذاکره 15 دقیقه یی با امریکا این است که چرا در طول مدت سفر به امریکا با اوباما دیدار نداشت و به یک تماس 15 دقیقه یی اکتفا شد. کافی است در شبکه های اجتماعی گشتی بزنید تا ببینید عمده انتقادات از آقای روحانی حول همین موضوع است. مردم به ایشان می گویند چرا مستقیم حرف نزدید و تنها به تلفن بسنده کردید. البته 15 دقیقه مکالمه نشان می دهد موضوع فقط خوش و بش کردن نبوده است. فضای مکالمه جمعه شب این نبوده که اوباما به روحانی بگوید خیلی خوش آمدید و روحانی هم در پاسخ از میزبانی او تشکر کند. مگر تعارفات رسمی و دیپلماتیک چقدر طول می کشد؟ مشخص است که زمینه برای صحبت کردن وجود داشته است.
 
*گروه های طرفدار شکل گیری رابطه ایران و امریکا نباید سر به سر اصولگرایان بگذارند. ما نباید مخالفان را تحریک کنیم. بگذاریم هرچه می خواهند بگویند. اصلا همه قبول کنیم که اوباما به پای روحانی افتاد تا تماس بگیرد. اینها مهم نیست. باید اجازه دهیم آنها روایت خودشان را بگویند و با آن احساس غرور کنند. آنها اگر غرور و احساساتشان تحریک شود چوب لای چرخ روحانی می گذارند. تنها مساله یی که باید با آنها طرح کنیم این است که علت دشمنی با امریکا چیست؟ بخواهیم که پاسخ این پرسش را بدهند. مطمئن باشید هر چه بگویند برایش جواب هست.
 
*ما در 34 سال گذشته از تمامی تریبون های رسمی اسراییل را تهدید به نابودی کرده ایم. فرض کنید عربستان سعودی همین حرف هایی که ما علیه اسراییل زده ایم را علیه ما بزند. بعد از مدتی متوجه شویم این کشور در پی دستیابی به فناوری هسته یی است. آیا ما احساس خطر نمی کنیم؟ در این حوزه ما تنها گفته ایم که نمی خواهیم به سمت سلاح هسته یی برویم. باید اعتماد دنیا را نسبت به برنامه هسته یی خود جلب کنیم و به همه ثابت کنیم تنها به دنبال صلح هستیم.
 
*یکی از ستون های انقلاب اسلامی از دید اصولگرایان در حال خدشه دار شدن است. در واقع هنوز ما به جایی نرسیده ایم که از نظر فکری این تابو شکسته شده باشد. اما همین جا باید بگویم که من هیچ تردیدی ندارم و مثل روز برای من روشن است که روزی در نهایت این تابو از سوی شماری از نخبگان فکری و سیاسی ما شکسته خواهد شد. ضمن اینکه فشارهایی که از ناحیه تحریم ها در حال انباشته شدن است، می تواند در نهایت ما را به سمت تنش زدایی و زدودن خصومت ها با امریکا سوق دهد.
 
* گام بعدی در رابطه ایران و امریکا به رفتار دو طرف در قبال هم بر نمی گردد. قدم بعدی از مذاکرات اکتبر ژنو می گذرد. اگر بتوانیم در این مذاکرات بن بست 8 ساله پرونده هسته یی با 1+5 را باز کنیم مطمئن باشید رابطه با امریکا نیز روی ریل تنش زدایی می افتد. هر گونه تنش زدایی با امریکا مستلزم توفیق یافتن در پرونده هسته یی است. ما اگر با 1+5 به توافق برسیم و پرونده هسته یی را ببندیم، گردنه سخت را رد کرده ایم و به سراشیبی می رسیم. فضای امروز کشور مانند سال 58 نیست.

کلید واژه ها: امریکا


نظر شما :