ولید المعلم: سرنوشت اسد ربطی به ژنو 2 ندارد

۰۷ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۹۲۲۱۴۳ سرخط اخبار

وزیر خارجه سوریه با اعلام اینکه بشار اسد قصد دارد دوره ریاست جمهوری اش را تا انتخابات آتی تکمیل کرده و در انتخابات شرکت کند، تاکید کرد: در کنفرانس ژنو 2 مذاکره ای درباره سرنوشت اسد انجام نمی شود و این مساله اصلا به این کنفرانس ارتباطی ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیرة، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در گفت وگویی مطبوعاتی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت که با تصمیم گیری درباره سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در کنفرانس احتمالی ژنو 2 مخالف است.

وی تاکید کرد: اسد قصد دارد دوره ریاست جمهوری اش را تا آخرین روز ادامه داده و برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 نامزد شود.

المعلم در ادامه خاطرنشان کرد: دلیلی برای بررسی و صحبت درباره آینده بشار اسد وجود ندارد و این چیزی است که قانون اساسی سوریه در خصوص آن تصمیم گیری می کند.

وی تاکید کرد که آمریکا باید در سیاست هایش در مبارزه با تروریسم بازنگری کند.

این مسئول سوری تاکید کرد: اوضاع امنیتی نامطلوب در سوریه باعث شد که ما از سلاح های شیمیایی خود دست بکشیم.

وزیر خارجه سوریه درباره قطعنامه شورای امنیت که عصر جمعه در خصوص سلا ح های شیمیایی سوریه صادر شد گفت: قطعنامه سازمان ملل هیچ مشکلی برای سوریه ایجاد نمی کند و آنچه در متن این قطعنامه درباره احتمال اجرای فصل هفتم منشور سازمان ملل آمده، مشمول گروه های تروریستی می شود، نه دولت سوریه.

المعلم با بیان اینکه برکناری اسد از قدرت در حال حاضر امری غیرمنطقی است، گفت: هیچ کس حق ندارد در مشروعیت ریاست جمهوری بشار اسد شک کند.

المعلم در گفتگوی ویژه با شبکه خبری اسکای نیوز عربی تاکید کرد: استفاده گروه های مسلح از سلاح های شیمیایی در خان العسل حلب باعث شد که بشار اسد با توجه به خطرات این مساله و تنها برای حمایت از مردم سوریه در این راستا اقدام کند.

معلم ادامه داد: می توان سلاح های شیمیایی را با سلاح های بازدارنده دیگری که از لحاظ بین المللی ممنوع نیستند جایگزین کرد و اهداف خود را به شکلی فعال تر محقق کرد. چه با وجود قطعنامه شورای امنیت و چه بدون آن ما به کنوانسیون منع استفاده از سلاح های شیمیایی پیوستیم و در انجام تعهداتمان بر اساس این کنوانسیون جدی هستیم. دسترسی به زرادخانه های تسلیحات شیمیایی سوریه به خاطر حضور گروه های مسلح در این مناطق دشوار است و این یکی از عوامل دیگری است که باعث شده ما با تحت نظارت درآمدن سلاح های شیمیایی موافقت کنیم.

المعلم از بی توجهی سازمان ملل به اسناد ارائه شده از سوی هیات روسی انتقاد کرد و گفت: این اسناد ثابت می کند که گروه های مسلح از سلاح های شیمیایی استفاده کردند. توافق درباره پایان بحران سلاح های شیمیایی سوریه به معنای پایان درگیری های داخلی نیست و این مساله به نیت و اهداف کشورهایی بستگی دارد که به رهبری آمریکا و اروپا در امور داخلی سوریه دخالت می کنند.

المعلم با تاکید بر اینکه کشورش آماده رفتن به ژنو 2 است، تاکید کرد: ما به ژنو 2 نمی رویم که قدرت را تحویل کسی دهیم و ما فقط آماده مذاکرات با احزاب مخالف در سوریه هستیم.

این مسئول بلندپایه سوری در ادامه از ائتلاف مخالفان سوریه به شدت انتقاد کرده و گفت که این ائتلاف زمانی که از آمریکا خواست به سوریه حمله کند از چشم مردم سوریه افتاد.

وی همچنین ائتلاف مخالفان سوریه را گروهی دانست که در قطر و به دست این کشور تشکیل شده است.

المعلم گفت: برخی از مخالفان در داخل سوریه وجود دارند که هیچ کس با آنها برای مشارکت در ژنو 2 ارتباطی برقراری نکرده اما اگر من نماینده مردم سوریه بودم اعلام می کردم که باید همه گروه ها شرکت کنند و دایره مشارکت گسترش یابد.

المعلم در پایان اعلام کرد: هرگونه راهکاری که از کنفرانس ژنو 2 حاصل شود اما مردم سوریه آن را نپذیرند غیرقابل اجراست.

کلید واژه ها: ژنو 2 2 ژنو بشار اسد قطعنامه مردم سوریه ریاست جمهوری


نظر شما :