دختر رئیس جمهوری ازبکستان اسرار خانوادگی‌شان را فاش کرد

۰۶ مهر ۱۳۹۲ | ۱۹:۱۳ کد : ۱۹۲۲۰۹۴ سرخط اخبار

ایسنا- دختران اسلام کریم اف، رئیس جمهوری ازبکستان، زندگی باشکوهی دارند و با شخصیت های معروف جهانی نشست و برخاست می کنند. اما در یک مصاحبه با بخش ازبک بی بی سی، "لولا کریمووا تیلی یوا"، دختر اسلام کریم اف، از اختلافات بسیار در خانواده شان که یکی از سرشناس ترین خانواده های حاکم در آسیای میانه است، پرده بر می دارد.

 
لولا می گوید: "من و خواهرم دوازده سال است که با هم حرف نمی زنیم و بین ما هیچ رابطه خانوادگی و یا دوستانه وجود ندارد."
 
اظهارات صریح لولا درمورد به هم خوردن رابطه اش با خواهر بزرگش گلنارا، یکی از موارد نادری است که دیوار اسرار و سکوت رسانه ای که معمولا در اطراف خاندان قدرتمند سیاسی آسیای میانه وجود دارد، شکسته می شود.
 
اختلاف بین دو خواهر در فرهنگی که بستگی های خانوادگی اهمیت زیادی دارد بسیار غیر عادی است.
 
اسلام کریم اف، پدر لولا و گلنارا، مدتی بیش از ۲۰ سال است که با پنجه آهنین بر ازبکستان حکومت می کند؛ کشوری که هیچ صدای مخالفی را بر نمی تابد و شکنجه در زندان هایش مرسوم است.
 
درحالی که افراد خانواده حاکم بر ازبکستان، غرق در ثروت از زندگی پرشکوه خود لذت می برند، صدها هزار تن از مردم عادی این کشور به صورت کارگران مهاجر، به دلیل نداشتن درآمد کافی، خارج از کشورشان کار می کنند.
 
گلنارا دختر ارشد اسلام کریم اف، در قالب شخصیت های متفاوتی، از جمله خواننده پاپ، دیپلمات، طراح مد و فعالیت های بشر دوستانه، در کشورش شهرت دارد.
 
گلنارا هم چنین بازرگان پر نفوذی است و گفته می شود که ممکن است جانشین پدر ۷۵ ساله اش شود. دختر کوچک تر او، لولا، نماینده ازبکستان در یونسکو، نهاد فرهنگی سازمان ملل متحد است.
 
لولا به دلیل موفق نشدن در پی گیری قانونی یک نشریه اینترنتی فرانسوی که او را "دختر دیکتاتور" خوانده بود، شهرت بدی پیدا کرده است.
 
این دو خواهر به رغم تشابه زندگی و کار، از نظر شخصیتی وجه تشابه زیادی ندارند.
 
لولا می گوید: "برای داشتن یک رابطه خوب باید دیدگاه و شخصیت مشابهی داشت اما بین ما هیچ رابطه ای وجود ندارد و هرگز هم رابطه ای وجود نخواهد داشت. ما دو شخصیت کاملا متفاوتیم و میدانید که با گذشت زمان این اختلافات عمیق تر خواهد شد."
 
احتمالا لولا زمان مناسبی را برای کنار کشیدن خود از خواهرش انتخاب کرده است زیرا گلنارا، دختر ارشد اسلام کریم اف به ظن چندین مورد تخلف مالی و پول شوئی مورد تحقیق دادستان های سوئد و سویس قراردارد.
 
گفته می شود که بعضی از خانه های او در سویس و سوئد مورد تقتیش قرار گرفته اند.
 
از سیاست حرف نمی زنیم
لولا کریمووا تیلی یوا، در مورد تحقیقات جاری پیرامون خواهرش حرفی نمی زند و می گوید که نمی داند پدرش از آن چه می گذرد خبر دارد یا نه.
 
لولا می افزاید: "تمام اطلاعات در مورد خواهرم را از رسانه های خارجی به دست می آورم و در پاسخ به پرسش شما در این باره که آیا رئیس جمهور ازبکستان از این ماجراها اطلاع دارد یا خیر باید بگویم که من فقط دو یا سه بار در سال به ازبکستان می روم و در ملاقات با پدرم در مورد مسائل سیاسی حرفی نمی زنیم."
 
به دلیل سن بالای رئیس جمهوری ازبکستان، جانشینی او یکی از مسائلی است که مرتبا مطرح می شود.
 
در خاندان حاکم بر آسیای میانه، جانشین شدن فرزندان غیر معمول نیست اما لولا می گوید که علاقه ای ندارد جای پدرش را بگیرد و الویت او شوهرش، تیمور تیلی یوا و سه فرزندش است. لولا سپس می افزاید: "این سوال ظاهرا در رابطه با خانواده روسای جمهوری های شوروی سابق مطرح می شود اما من در حال حاضر نمی توانم تصور کنم که در آینده یک سیاستمدار خواهم شد."
 
اما خواهر بزرگتر او، گلنارا، در ازبکستان بسیار فعال است.
 
نهاد مالی تحت نظر گلنارا در بسیاری از زمینه ها در جامعه ازبکستان، از ترویج هنر و فرهنگ گرفته تا بهداشت و فعالیت های اجتماعی، نقش دارد.
 
او تلویحا نامزدی خود برای ریاست جمهوری را رد نکرده است، اما لولا می گوید که خواهرش هیچ شانسی در این زمینه ندارد.
 
با این که اظهارات لولا کریم اف به بخش ازبک بی بی سی، به طور گسترده ای در رسانه های داخلی ازبکستان انتشار یافته است اما گلنارا به درخواست های مکرر برای اظهار نظر در باره سخنان خواهرش، تاکنون پاسخی نداده است و کسی نمی داند که گلنارا در این مورد چه فکر می کند.
 
سازمان های خیریه دو خواهر
خواهران کریم اف تقریبا در تمام زمینه ها شانه به شانه هم فعالیت می کنند.
 
هر دو سازمان خیریه خود را دارند. اما لولا حتی در این مورد هم به خواهرش ایراد می گیرد و می گوید که گلنارا مرتبا از سازمان خیریه خود دم می زند: "من متوجه شده ام که هر چه بیشتر در مورد کارتان حرف بزنید ازآن کمتر لذت می برید."
 
به نظر می رسد که لولا نه تنها از خواهرش بلکه از تصویر کشورش هم که بعنوان یکی از بدترین دیکتاتوری ها از سوی سازمان های مدافع حقوق بشر معرفی می شود، خود را به دور نگه می دارد.
 
در سال ۲۰۱۱، لولا سایت خبری مشهور "Rue ۸۹ " فرانسه را که در یک مقاله او را "دختر دیکتاتور" خوانده بود تحت پیگرد قانونی قرار داد.
 
در این مقاله همچنین نوشته شده بود که لولا با دادن مبالغ هنگفت به هنرپیشه های معروف نظیر مونیکا بلوچی برای شرکت در مراسم خیریه، می خواهد تصویر بهتری از کشورش رسم کند. اما شکایت او رد شد.
 
بسیاری از رسانه ها در آن زمان نوشتند که لولا به دفاع از پدرش این سایت خبری را تحت پیگرد قرار داده است اما از سخنان لولا در این باره چنین برداشتی به دست نمی آید: من درست یا نادرست بودن این کلمه را به زیر سوال نبردم چون یک تعریف سیاسی است اما " دختر دیکتاتور" که در رسانه ها انتشار پیدا کرده بود، صرفا بر شخصیت من تاثیر می گذاشت. هر انسانی با این حق به دنیا می آید که صرفا براساس خصوصیات شخصی، کار، کفایت، کردار و رفتار خود مورد داوری قرار بگیرد.
 
ازبکستان سال هاست که در مورد استفاده از کودکان برای کار در فصل برداشت سالانه پنبه، مورد انتقاد قرار داشته است. لولا در این مورد می گوید: "برای من ارزیابی این موقعیت بسیار دشوار است، اما اگر واقعیت داشته باشد بسیار غم انگیزاست و نباید در هیچ کشور جهان چنین موردی وجود داشته باشد. من قاطعانه هرگونه توسل به زور در زمینه کار و خشونت علیه افراد به ویژه کودکان را رد می کنم."
 
لولا هم چنین به پرسش در مورد اتهامات وارده برپدرش مبنی بر سرکوب مخالفان تحت پوشش مبارزه با افراط گرایی اسلامی، صریحا جواب می دهد: "افراط گرایی بیشتر در نتیجه بیکاری و نداشتن فرصت پیش می آید و این دو مهمترین عوامل نارضایتی در بین مردم هستند."
 
از همه جالب تر این است که لولا توسل به زور را کار درستی برای حل این مشکل نمی داند.
 
لولا نظری کاملا مخالف با پدرش دارد. اسلام کریم اف در ماه ژوئن کارگران مهاجر کشورش را به باد انتقادات شدیدی گرفت و کسانی را که برای کار به کشورهای خارجی می روند "افراد تنبل" خواند که موجب سرشکستگی کشورشان می شوند.
 
رئیس جمهور ازبکستان گفت: "این واقعیت که ازبک ها برای یک تیکه نان به خارج می روند، منزجر کننده است. کسی در ازبکستان از گرسنگی نمی میرد."
 
اما به رغم تلاش آشکار لولا برای کنار کشیدن خود از خانواده اش، رسانه ها به ثروت شخصی او توجه زیادی نشان می دهند.
 
در سال ۲۰۱۰ لولا و همسرش تیمور تیلی یوا خانه ای را در محله اعیان نشین"وندور" ژنو خریداری کردند که گفته می شود قیمت آن ۴۶ میلیون دلار (۲۹ میلیون پوند) است.
 
لولا کریمووا تیلی یوا، که از حساسیت چنین گزارش هایی، آن هم درشرایط بد اقتصادی اکثر مردم ازبکستان، به خوبی آگاه است، می گوید: "ما خودمان هم از این که جزو ثروتمندترین افراد سویس به حساب آمده ایم تعجب کردیم و من هنوز در این مورد با شوهرم شوخی می کنم. این موضوع به کلی به دور از واقعیت است."
 
لولا در پاسخ به سوال مربوط به ثروتشان می گوید که شوهرش در یک شرکت حمل و نقل سهم دارد و در حالی که کلمات خود را به دقت انتخاب می کند می گوید که همسرش هرگز با صنایع ملی کشورش مثل گاز و پنبه ارتباطی نداشته است و از مزایای استثنایی نظیر نپرداختن مالیات برخوردار نیست. لولا همچنین وجود هر گونه امیتاز برای همسرش را به دلیل ارتباط با خانواده خود رد می کند.
 
براساس گزارش ها، تیمورتیلی یوا دارای یک شرکت پرسود حمل ونقل در ازبکستان است.
 
لولا در مورد خانه خود در ژنو هم می گوید که تمام دارائی های خود را در ازبکستان فروخته اند و با پرداخت ۱۸ درصد از قیمت، این خانه را با وام خریده اند. اگر رقم ۴۶ میلیون دلار درست باشد، باید هشت میلیون دلار پرداخته باشند.
 
لولا کریمووا تیلی یوا، می گوید که این خانه اصلی آنهاست و در ازبکستان فقط یک آپارتمان در تاشکند دارند که وقتی به کشورشان می روند در آن اقامت می کنند آن هم فقط دو یا سه بار در سال است."
 
اما با توجه به این که لولا دختر کوچکتر اسلام کریم اف، برای به دور نگاهداشتن خود از خانواده و تصویر کشورش، سعی زیادی می کند، ممکن است سفرهایش به ازبکستان از این دو یا سه بار در سال هم کمتر شود.

کلید واژه ها: ازبکستان


نظر شما :