ایران،برگ برنده اوباما در سیاست داخلی

۰۶ مهر ۱۳۹۲ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۹۲۲۰۸۲ سرخط اخبار
اوباما کنفرانس خبری‌اش را با تاخیر برگزار کرد تا قبل از آن با رئیس‌جمهور ایران گفت‌وگو کند و با خبر این گفت‌وگو به کنفرانس خبری برود. اولین تماس مستقیم با ایران در سه دهه گذشته و همچنین دستیابی به توافق بر سر سوریه، دو برگ برنده سیاست خارجی اوباما در روزهایی است که در داخل با چالش مهمی از سوی کنگره بر سر بودجه روبه‌روست
ایران،برگ برنده اوباما در سیاست داخلی

نیلوفر قدیری

دیپلماسی ایرانی : باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا جمعه شب کنفرانس خبری برگزار کرد تا درباره موضوع حیاتی و دردسر بزرگی که این روزها واشنگتن را تهدید می کند صحبت کند. او قرار بود در این کنفرانس خبری درباره آخرین دقایق باقی مانده برای دستیابی به توافق با کنگره بر سر بودجه کشور و جلوگیری از تعطیل شدن دولت به خاطر این اختلاف بزرگ، به مردم آمریکا گزارش دهد. اگر تا آخر وقت امروز یکشنبه، دولت و کنگره بر سر تصویب بودجه به توافق نرسند و این کشمکش ادامه یابد، فردا که آخرین روز از سال مالی کنونی آمریکاست، ادارات دولتی تعطیل می شود و کارمندان به مرخصی اجباری می روند. ریشه این اختلاف هم این است که جمهوریخواهان کنگره، تصویب بودجه را به توقف برنامه بیمه درمانی اوباما مشهور به اوباماکر ، مشروط کرده اند. جمهوریخواهان این برنامه را که برای پوشش همگانی بیمه آمریکایی ها توسط اوباما و به نام او تهیه شده، نوعی دخالت در امور هزینه شهروندان می دانند. البته واقعیت ماجرا این است که این برنامه به زیان شرکت های بیمه که از ثروتمندترین نهادهای مالی در آمریکا هستند تمام می شود. لابی قدرتمند این نهادها در میان جمهوریخواهان کنگره، باعث مخالفت آنها بااین طرح شده است. اکنون جمهوریخواهان که اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند، بودجه را گروگان گرفته اند و گفته اند تا اوباما طرح بیمه درمانی را کنار نگذارد، بودجه را تصویب نمی کنند.

در چنین شرایطی اوباما جمعه شب کنفرانس خبری برگزار کرد تا درباره آخرین تحولات مربوط به این کشمکش به مردم توضیح دهد. این کنفرانس خبری با تاخیر طولانی برگزار شد. وقتی اوباما پشت تریبون قرار گرفت دلیل این تاخیر را در همان جملات نخستش توضیح داد. او سخنانش را اینطور شروع کرد: عصر بخیر همگی! قبل از اینکه درباره وضعیت کنگره صحبت کنم، بگذارید چند جمله ای درباره دو فرصت مهم که در سیاست خارجی پیش آمده حرف بزنم. لحظاتی پیش من تلفنی با پرزیدنت روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران صحبت کردم....... درست در همین روز ما یک پیشرفت دیپلماتیک مهم دیگر هم داشتیم و آن توافق در شورای امنیت بر سر قطعنامه سوریه است که دولت اسد را مجبور می کند سلاح های شیمیایی اش را تحت کنترل بین المللی قرار دهد.بعد از این جملات بود که اوباما به سراغ ماجرای کشمکش دولت با کنگره رفت.

تماس تلفنی جمعه شب اوباما با رئیس جمهور کشورمان بعد از آن صورت گرفت که در روزهای گذشته شاهد اظهارات صریح و تلاش های آشکار مقامات کاخ سفید برای برقراری دیداری هرچند کوتاه میان این دو در حاشیه نشست سازمان ملل بودیم. کاخ سفید دو بار قبل از ورود روحانی به نیویورک، به صراحت اعلام کرد که اوباما آماده دیدار با رئیس جمهور ایران است. این تاکید و تمایل آمریکا برای برقراری این دیدار سرانجام به تماس تلفنی اوباما با روحانی در آخرین دقایق حضور او در نیویورک منجر شد. اوباما کنفرانس خبری اش را با تاخیر برگزار کرد تا قبل از آن با رئیس جمهور ایران گفت وگو کند و با خبر این گفت وگو به کنفرانس خبری برود. اولین تماس مستقیم با ایران در سه دهه گذشته و همچنین دستیابی به توافق بر سر سوریه، دو برگ برنده سیاست خارجی اوباما در روزهایی است که در داخل با چالش مهمی از سوی کنگره بر سر بودجه روبه روست. 50 میلیون آمریکایی از پوشش بیمه درمانی بی بهره اند و این مسئله یکی از اصلی ترین دلایل نارضایتی اجتماعی در این کشور است. طرح اوباماکر برای گسترش پوشش بیمه ای شهروندان، برای اوباما موضوعی حیاتی است و می تواند نام او را در تاریخ آمریکا به عنوان رئیس جمهور حامی طبقه متوسط ثبت کند. اوباما در این روزهای حساس تلاش می کند رویدادهای تاریخی چون تماس مستقیم با ایران را به عنوان یک موفقیت دیپلماتیک، همچون برگ برنده ای در سیاست داخلی خرج کند. او با این کار برتری خود در سیاست خارجی را به رخ جمهوریخواهان می کشد تا آنها در کشمکش داخلی بر سر بودجه و اقتصاد و بیمه درمانی، خلع سلاح کند.  


نظر شما :