باید اعمال تحریم علیه سوریه در دستور کار قرار گیرد

۰۴ مهر ۱۳۹۲ | ۱۹:۰۲ کد : ۱۹۲۱۹۷۶ سرخط اخبار

رئیس جمهور فرانسه به یکی از شبکه های خبری آمریکا ضمن حمایت از اقدام علیه دولت سوریه گفت که این مورد در روزهای آینده در شورای امنیت مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس  «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه در گفت وگو با شبکه خبری «سی ان ان» گفت که از دید وی در راهکاری که برای حل بحران سوریه در نظر گرفته می شود باید اعمال تحریم درباره سوریه در دستور کار قرار گیرد.

به زعم اولاند استفاده «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از تسلیحات شیمیایی باعث شده تا عذرخواهی وی در این زمینه به عاملی برای ابقای وی در قدرت تبدیل شود.

اولاند به خبرنگار سی ان ان گفت: «فرانسه به دلیل استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی آماده مجازات کردن دولت سوریه است و از روسیه خواسته است تا ابتکار عمل خود را برای یافتن راهکاری پس از تهدید های آمریکا و فرانسه مبنی بر استفاده از زور به کار گیرد. ما اکنون پیشتاز این تفاهم هستیم که راهکاری غیر از راه حل نظامی برای سوریه بیابیم.»

رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت که این راهکار در روزهای آینده در شورای امنیت به دست خواهد آمد و در قالب امضای توافقنامه ای بین روسیه و آمریکا برای نابودی تسلیحات شیمیایی خواهد بود.

اولاند همچنین گفت که هر گونه راهکاری که در آن مجازات علیه دولت سوریه لحاظ نشده باشد، بی فایده خواهد بود. از این رو به نظر می رسد که فرانسه در پی  قطعنامه الزام آور است که می تواند به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داده شود.

رئیس جمهور فرانسه همچنین درباره اقدام روسیه در وتوی قطعنامه علیه سوریه گفت: « آنچه ما می خواهیم، اعمال تحریم تحت هر شرایطی است که سوریه تفاهمنامه را نقض کرد، اجرا شود. همچنین به آنهایی که از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده اند نیز نشان دهیم و این موضوع باید در تصمیم هایی که گرفته می شود لحاظ شود.»

خبرنگار شبکه سی ان ان  با اشاره به مخالفت فرانسه با مداخله نظامی در عراق  در زمان صدام، از اولاند درباره حمایت فرانسه از اقدام علیه سوریه پرسید که وی  گفت: « نخست اینکه فرانسه نمی خواهد در هیچ ماجراجویی شرکت کند. من از اینکه کشورم در جنگ عراق مشارکت نکرد، احساس غرور می کنم و فکر می کنم که به دلیل اینکه شواهدی در زمینه استفاده از تسلیحات کشتارجمعی وجود نداشت، درست نبود که وارد جنگی شویم. اما درباره سوریه ما از کشته شدن ۱۲۰ هزار نفر  و آواره شدن ۲ میلیون تن در طول ۲ سال و نیم صحبت می کنیم.»

وی با طرح این ادعا که نیرهای القاعده در میان نیروهای اسد هستند، دستیابی به راهکاری سیاسی برای حل بحران سوریه را غیرممکن دانست.

اولاند در بخش دیگری از این گفت وگو هدف از تشکیل کنفرانس ژنو  را حذف اسد از دولت و ایجاد دولتی دانست که در آن همه احزاب و گروه های سیاسی حضور داشته باشند و اگر ایران با این موضوع موافقت کند از این کشور استقبال می شود اما اگر بخواهد به هر قیمتی اسد را در قدرت نگه دارد، نمی تواند در این کنفرانس شرکت کند.

کلید واژه ها: فرانسه


نظر شما :