نمی‌خواهیم مذاکره‌ نمایشی باشد

۰۴ مهر ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۱ کد : ۱۹۲۱۹۶۸ سرخط اخبار

معاون وزیر خارجه ایران با بیان این که ما با روحیه ای کاملا تعامل گرا و کاملا حرفه یی وارد مذاکرات خواهیم شد، تاکید کرد: جزییات زمان بر را کنار خواهیم گذاشت و وارد محتوای مذاکرات خواهیم شد. امیدواریم در یک دوره زمانی کوتاه به نتیجه برسیم.

به گزارش ایسنا،سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان که عضویت تیم مذاکره کننده هسته یی ایران در گفت وگو با 1+5 را نیز بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: امروز دور جدید مذاکرات بین ایران و 1+5 با نشستی که بین ایران و کشورهای عضو 1+5 در سطح وزیران خارجه آغاز می شود و این اولین بار است که وزیران خارجه شش کشور و ایران نشست مشترک برگزار می کنند.

او افزود: روز گذشته، روز شلوغ و پرکاری برای رییس جمهور کشورمان در نیویورک بود و تا آخر شب برنامه های مختلفی درنظر گرفته شده بود که آخرین برنامه دیدار با جمعی از اندیشمندان آمریکایی بود. پس از آن جلسات داخلی برگزار شد و امروز نیز برای رییس جمهور ایران روز پرکاری است.

معاون وزیر امور خارجه هم چنین گفت که امروز دکتر روحانی در اجلاس خلع سلاح مجمع عمومی سازمان ملل از طرف جنبش غیرمتعهدها سخنرانی می کند و در واقع به عنوان رییس جنبش غیرمتعهدها سخنرانی خواهد کرد و مواضعی که بیان می کند در واقع مواضع کشورهای عضو این جنبش است.

اراده جدیدی هم در ایران و هم در گروه کشورهای 1+5 درحال پدید آمدن است

عراقچی تاکید کرد: از دیدگاه ما این آغاز روند مذاکراتی جدید است که در سطح وزیران خارجه شکل می گیرد و قرار است جلسه بعدی اواسط ماه اکتبر در ژنو برگزار شود که درباره سطح و شکل آن هنوز رایزنی ها ادامه دارد؛ اما آن چه که مشخص است این است که اراده جدیدی هم در ایران و هم در گروه کشورهای 1+5 درحال پدید آمدن است که بتواند دور جدید مذاکراتی را با رویکرد جدید به سرانجام برساند.

دو مرحله برای مذاکرات با 1+5 در نظر گرفته شده است

وی که با شبکه خبر تلویزیون ایران صحبت می کرد در پاسخ به این پرسش که آیا این رویکرد جدید ناشی از تغییر سیاست های ایران است؟ گفت: سیاست های اصولی ما در بحث هسته یی که شاه بیت آن دفاع از حقوق مردم ایران است، تغییر ناپذیر است. نه کسی حق دارد آن را تغییر دهد و نه هم چین اراده ای وجود دارد اما این که رویکرد و شیوه های مذاکراتی تغییر پیدا کرده باشد درست است. قطعا مذاکراتی که انتظار داریم و به دنبالش هستیم مذاکراتی کاملا حرفه یی و مبتنی بر روحیه تعامل و برای رسیدن به چارچوب و هدف مشترک است. انتظار داریم در دوره جدید روند را در دو مرحله به پیش ببریم؛ مرحله اول رسیدن به یک چارچوب مورد تفاهم است که چشم اندازی از مذاکرات و هدف نهایی آن ارائه دهد و در ابتدای مسیر ما به یک هدف مشترک و مسیر مشترک با کشورهای 1+5 برسیم و بدانیم که کجا می خواهیم برویم و چه می خواهیم بکنیم. اگر این چارچوب مفهومی و هدف مشترک تبیین شود مرحله بعدی گام هایی است که باید برای رسیدن به آن هدف برداشته شود. باید گام ها را طراحی کنیم و در حرکتی گام به گام به هدف مشترکی که از قبل تعریف می کنیم برسیم.

این عضو تیم مذاکره کننده ایران در عین حال گفت: نمی گویم این کار آسان و یا بسیار زمان بر است البته رسیدن به یک تفاهم و چارچوب فکری مشترک و طراحی و برداشتن گام ها کار بسیار پیچیده ای است زیرا سوءتفاهم های زیادی وجود دارد.

نمی خواهیم مذاکره نمایشی باشد

عراقچی هم چنین تاکید کرد: ما بنای مذاکره برای مذاکره نداریم این که صرفا گفت وگو کنیم و عکس و فیلم از آن تهیه شود (به همان دلیلی که رییس جمهور کشورمان با رییس جمهور آمریکا دیدار نکردند). ما خواهان مذاکره ای که نمایشی باشد اصلا نیستیم. در آن مورد نیز ایشان بنا نداشتند کار نمایشی انجام دهند اگر مذاکره و ملاقاتی که صورت می گیرد می توانست محتوایی داشته باشد که در جهت منافع مردم ایران باشد، مسیر خود را طی می کرد و انجام می شد. مذاکرات با 1+5 نیز به همین شکل است و ما در آن قطعا به دنبال دور جدیدی از مذاکرات هستیم که حتما باید محتوایی باشد.

معاون حقوقی و بین المللی امور خارجه اظهار کرد: نشست امروز از دید ما یک جلسه نمایشی و سمبلیک نیست گرچه ارزش سمبولیکی خود را هم دارد اما از دید ما نشستی کاملا محتوایی است و برای ورود به محتوای مباحث است و اولویت اول این است که ما به چارچوب مفهومی و دیدگاه مشترک به هدف نهایی در مذاکرات برسیم؛ پس از تعیین آن و رسیدن به دیدگاه واحد و هدف نهایی این که چگونه و در چه گام هایی حرکت کنیم مرحله بعدی است که باید انجام شود.

عراقچی تاکید کرد: ما با روحیه ای کاملا تعامل گرا و کاملا حرفه یی وارد مذاکرات خواهیم شد، جزییات زمان بر را کنار خواهیم گذاشت و وارد محتوای مذاکرات خواهیم شد. امیدواریم در یک دوره زمانی کوتاه به نتیجه برسیم به هر حال انتظارات باید محدود، معقول و منطقی باشد. نه انتظار داریم یک شبه به نتیجه برسیم و نه این که دنبال مذاکراتی هستیم که سال ها طول بکشد. اما در یک دوره زمانی معقول امیدوار هستیم که به نتیجه برسیم.


نظر شما :