اظهار نظر جنجالی باراک اوباما درباره اسرائیل

۰۴ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۴ کد : ۱۹۲۱۹۶۲ سرخط اخبار

دیدبان آمریکا: باراک اوباما در سخنرانی اش در مجمع عمومی سازمان ملل، از دولت سوریه و بشار اسد انتقاد کرد اما اوباما از یکی دیگر از اهالی خاورمیانه هم انتقاد کرده است است و آن اسرائیل است. اوباما در سخنرانی اش گفت «من معتقدم که یک باور در اسرائیل در حال به وجود آمدن است که اشغال کرانه ی باختری موجب خدشه دار شدن دموکراسی در اسرائیل می شود»

در دیپلماسی بین المللی کلمات معانی مهمی دارند و کلمه ی «اشغال» در نزد بعضی از محافظه کاران معنی بدی می دهد. آن بایفسکی در این رابطه می گوید «اوباما در سخنرانی اش در مجمع عمومی گفته است که اشغال گری در تاروپود دولت یهودی است. اشغال کلمه ای نیست که یک متحد بیان کند»

اوباما همچنین از جامعه ی بین الملل درخواست کرد که تلاش هایشان برای ایده ی دو دولت را بیشتر کنند، اوباما در این رابطه گفت «مردم فلسطین حق زندگی کردن با امنیت و کرامت در کشور مستقل خود را دارند» این درحالی است که مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین به بن بست رسیده است، به نظر می رسد بنیامین نتانیاهو با ایده ی تشکیل دو دولت موافقت کرده است، البته تعدای از وزرای محافظه کار کابینه اش با این ایده مخالف هستند.

دنی دانون وزیر دفاع اسرائیل در روزنامه ی اسرائیلی جیوش دیلی فوروارد گفته است «حزب لیکود همچنان حزب ملی پادگانی اسرائیل است. هنوز حزبی است که معتقد به جدایی ارضی یهودیان از غیریهودیان می باشد. من فکر می کنم هنوز اکثریت این حزب مخالف این هستند که فلسطینی ها در حیاط خلوت ما دولت تشکیل بدهند» همچنین اوباما از این که چه برخوردی در قبال ساخت شهرک سازی اسرائیل در کرانه ی باختری انجام می دهد سخنی نگفت. ایسهان تهرور می گوید «تنها نکته ی مغفول در سخنرانی اوباما درباره اسرائیل و فلسطین، شهرک سازی بود»

البته اوباما تنها از رهبران اسرائیل انتقاد نکرد بلکه این نکته را هم گفت که کمک های مالی به اسرائیل را ادامه می دهد اما موضعش در قبال ایران، شیرینی این موضوع را در کام اسرائیلی ها تلخ می کند. اوباما با این که گفت «از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری می کند» اما در ادامه گفت «به دنبال تغییر رژیم ایران نیست و به حق دستیابی مردم ایران به انرژی هسته ای صلح آمیز احترام می گذارد»

این اظهارات بعد از رد و بدل شدن چند نامه بین دو طرف و اظهارات جذاب روحانی در مصاحبه با ان بی سی نیوز و مقاله اش در واشینگتن پست به وجود آمد. روحانی در این دو مصاحبه اعلام کرد که ایران هیچ وقت به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست. همچنین روحانی درمورد اسرائیل گفته است که دولتی اشغالگر و غاصب است، نزدیک شدن اوباما و روحانی با وجود این گونه اظهارات روحانی، موجب دلخوری اسرائیلی ها از آمریکا می شود که با سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل ادامه پیدا خواهد کرد.

نتانیاهو سه شنبه ی آینده در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد. براساس گزارش نیویورک تایمز، نتانیاهو قصد دارد در سخنرانی اش بگوید که جهان نباید گول اظهارات صلح آمیز ایران را بخورد  آنها قصد دارند راه کره شمالی را در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای طی کنند.

منبع: ویک


نظر شما :