رسانه‌های غربی:

حرف نتانیاهو دیگر خریدار ندارد

۰۴ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۹ کد : ۱۹۲۱۹۵۸ سرخط اخبار

یل یک روزنامه اماراتی از آغاز مسیر بهبود روابط ایران و آمریکا، به حاشیه رانده شدن رژیم اسرائیل به واسطه روند دیپلماتیک جدید ایران و به چالش کشیده شدن تلاش های این رژیم برای تهدید جلوه دادن ایران و دید مثب ایرانیان نسبت به اقدامات روحانی در عرصه سیاست خارجی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، با گذشت بیش از یک روز از سخنرانی اوباما و روحانی در سازمان ملل، همچنان بخش مهمی از مطالب مربوط به ایران در مطبوعات بین المللی، به این موضوع و حواشی آن اختصاص دارد.

رسانه های غربی: حرف نتانیاهو دیگر خریدار ندارد

در این رابطه، روزنامه «نشنال» امارات با انتشار تحلیلی، اظهارات اوباما و روحانی را به منزله گشودن مسیر برای حصول پیشرفت احتمالی در مذاکرات هسته ای ارزیابی کرده است. این روزنامه می نویسد پس از بیش از سه دهه دشمنی شدید، ایران و ایالات متحده عرصه را برای تماس های سطح بالا آماده کرده اند که می تواند سبب وقوع تحولی در خاورمیانه شود. با این حال، این روند که بر حل و فصل منازعات پیرامون برنامه هسته ای ایران متمرکز است، احتمالاً روندی آهسته و دشوار خواهد بود. به عقیده این روزنامه، اظهارات هر دو رئیس جمهور در سازمان ملل، دارای لحنی آشتی جویانه بوده و بازتاب دهنده عزم آن ها جهت یافتن راه حلی دیپلماتیک برای مسائل موجود است.

رسانه های غربی: حرف نتانیاهو دیگر خریدار ندارد

اما موضوع به حاشیه رانده شدن رژیم اسرائیل به سبب دیپلماسی دولت ایران، از جمله موضوعاتی است که به یک خط خبری و تحلیلی در رسانه های بین المللی تبدیل شده است. خبرگزاری فرانسه ضمن پرداختن به این موضوع، از «به چالش کشیده شدن» رژیم اسرائیل به واسطه روند آشتی جویانه ایران نسبت به جهان سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد به عقیده تحلیلگران، با تعامل هر چه بیشتر رئیس جمهور جدید ایران با غرب بر اساس پیام اعتدال، رویکرد جنگ طلبانه رژیم اسرائیل نسبت به برنامه هسته ای ایران تحت فشار قرار خواهد گرفت. این خبرگزاری اشاره می کند که اظهارات جنجالی هشت سال اخیر احمدی نژاد، این بهانه را به دست اسرائیلی ها داده بود تا ایران را تهدید جلوه دهند؛ اما روند سیاست روحانی به کلی متفاوت است.

رسانه های غربی: حرف نتانیاهو دیگر خریدار ندارد

روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» نیز به همین موضوع پرداخته و می نویسد استقبال جامعه جهانی از رئیس جمهور ایران، رژیم اسرائیل به حاشیه رانده است. به اعتقاد این روزنامه، مواضع و اظهارات روحانی بسیار سنجیده تر از احمدی نژاد است و حضور وی در عرصه های جهانی، از سوی کشورهای مختلف با خوشبینی مورد توجه قرار گرفتهاست. به این ترتیب، ادبیات همیشگی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل علیه ایران، دیگر در غرب خریداری ندارد. با این حال، این روزنامه اشاره می کند که نتانیاهو هنوز هم دست از تلاش هایش برنداشته و تلاش دارد این گونه القا کند که مواضع رئیس جمهور ایران، غیرواقعی و فریب آمیز است.

رسانه های غربی: حرف نتانیاهو دیگر خریدار ندارد

در نهایت، در میان دیگر مطالب، سایت شبکه خبری «سی ان ان» اقدام به تهیه گزارشی از نظر ایرانی ها نسبت به تلاش های دیپلماتیک روحانی کرده و می نویسد در پی سخنرانی روحانی در مجمع عمومی، ایرانی ها با امیدواری از بهبود احتمالی روابط با آمریکا استقبال می کنند. این سایت در مطلب خود به فشارهای اقتصادی وارد شده بر مردم ایران به واسطه تحریم ها اشاره کرده و می نویسد برای بسیاری از ایرانی ها، روحانی واقعاً در حال پیشبرد شعار «تدبیر و امید» است که در جریان تبلیغات انتخاباتی وعده آن را داده بود. سی ان ان که گفت و گوهایی را با برخی شهروندان ایرانی انجام داده، به نقل از یکی از آن ها می نویسد: «با آمدن روحانی، امیدواری ما به بهبود اوضاع بیشتر شده است».


نظر شما :