حمایت رادیکال های جریان راست ایران از حسن روحانی

۰۱ مهر ۱۳۹۲ | ۰۲:۲۸ کد : ۱۹۲۱۷۶۵ سرخط اخبار

اردین نوشت: درحالیکه روحانی خود را برای سفر به نیویورک آماده می کند که ممکن است شامل دیداری تاریخی با همتای آمریکایی اش هم شود، تندروهای جریان راست هم از رئیس جمهور ایران حمایت ضمنی کرده اند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، تندروها از ابراز مخالفت با تلاش روحانی در جهت تعامل سازنده با جامعه بین المللی خودداری کرده اند.

تعامل سازنده می تواند شامل مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران و درگیری ها در سوریه شود.

رئیس جمهور ایران به دنبال آن است که به جهان نشان دهد، او کشوری متحد در پشت خود دارد.

تیترهای روزنامه های روز شنبه در تهران منعکس کننده ی خوش بینی رو به افزایش در ایران است . حتی روزنامه ی تندرویی چون کیهان از احتمال یک دیدار تاریخی بین روحانی و اوباما که می تواند به خصومت سه دهه ای تهران و واشنگتن پایان دهد استقبال کرده است.

روزنامه کیهان اینچنین در خصوص احتمال دیدار اوباما و روحانی، تیتر زده است: روحانی: قرار نیست اما ممکن است.

محمد علی ابطحی معاون رئیس جمهور اسبق ایران گفت که او سفر روحانی به سازمان ملل را مهمترین سفر در بین سفرهای روسای جمهور دیگر ایران می داند.

وی افزود: از یک سو، روحانی حمایت رهبر معظم انقلاب را با خود دارد و از طرف دیگر امریکا باید رفتار های اشتباه گذشته خود با ایران را کنار بگذارد.

وی اضافه کرد: سفر روحانی در تضاد با سفرهای احمدی نژاد است چراکه اصولگرایان مخالفت نمی کنند.

گاردین در ادامه نوشت: قرار است که دیداری بین محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس صورت گیرد و همچنین ممکن است دیداری کوتاه بین ظریف و جان کری وزیر خارجه آمریکا در کریدوهای سازمان ملل رخ دهد.

هر اتفاقی بیافتد، فضا به شکلی است که در جهت بهبود روابط دو کشور است.

اکنون سئوال اینجاست که این دیپلمات های باتجربه چگونه بازی خواهند کرد. پایین ترین انتظاری که می شود داشت، آن است که ایرانی ها رفتار خوب و انرژی مثبت و دوستانه ای تزریق کنند و تاریخی برای مذاکرات هسته ای جدی در هفته های آتی مشخص کنند، البته با همان فرمت سابق ولی پیشرفتی اندک.

با این حال، دلایلی برای اتفاقات بزرگتری وجود دارد چراکه روحانی و اوباما هردو به دنبال کسب موفقیت هستند.

روحانی در آغاز ماه عسل خود در تهران است و اوباما در انتها دوره ی ریاست جمهوری خود است.

این دو می دانند که اگر قرار است در نهایت توافقی صورت گیرد، آن توفق بین تهران و واشنگتن است و پنج کشور دیگر نقش تسهیل کننده را ایفا خواهند کرد.


نظر شما :