خطرات دیدار روحانی و اوباما در میان شایعات درباره نقش بان کی مون

۰۱ مهر ۱۳۹۲ | ۰۲:۰۱ کد : ۱۹۲۱۷۶۰ سرخط اخبار

این روزها، رسانه ها در حال پیش بینی در مورد زمان و نوع دیدار احتمالی بین روسای جمهور ایران و آمریکا هستند و این در حالی است که مدت و شکل این دیدار خود مساله ای دیگر است که از دید تحلیلگران دور نمانده است.

به گزارش «تابناک»، المانیتور امروز پیش بینی کرده است که اگر اوباما به دنبال دست دادن و یا برخوردی با رئیس جمهور ایران باشد، این اتفاق قبل از شروع مهمانی ناهار بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در روز سه شنبه اتفاق خواهد افتاد.

سوزان دی ماجیو از کارشناسان بین المللی گفته است که چندین گزینه برای ترتیب دادن چنین دیداری وجود دارد. وی به بان کی مون اشاره کرده است که خود میزبان این مهمانی است و از سوی دیگر شخصیتی با مسئولیت بین المللی است. شایعاتی وجود دارد که بان، ممکن است که دیدار وزرای خارجه بین دو کشور را نیز برنامه ریزی کند.

این در حالی است که دی ماجیو می پذیرد که دست دادن بین روسای جمهور دو کشور می تواند آینده پرخطری را برای روحانی رقم بزند. شروع مسیر دشوار رابطه با آمریکا به خصوص در ابتدای کار روحانی می تواند برای وی پرخطر باشد. اگر اوباما در سخنرانی خود در مجمع عمومی نشان دهد که آماده پذیرفتن برنامه هسته ای ایران است و اگر روحانی بتواند مساله را در داخل ایران نیز به سرانجام برساند آن گاه وی می تواند در برابر انتقاد احتمالی از دولت خود موضع قوی تری داشته باشد.

از سوی دیگر تحلیل گران معتقدند که هر اقدامی بیش از دست دادن می تواند برای دو طرف خطرناک باشد. برای روحانی که از ماه پیش مسئولیت ریاست جمهوری را بر عهده گرفته است، پیگیری مسیر اعتدالی که تبلیغ کرده است، در صورتی که نتواند به کسب امتیازاتی در مورد تحریم ها دست یاید، در مدت کوتاهی قابل پذیرش خواهد بود و رقبای وی می توانند مدعی شوند که روش وی به جایی نخواهد رسید.

سوزان مالونی کارشناس مسائل ایران در انستیتو بروکینگز می گوید که ممکن است با دست دادن با نماینده شیطان بزرگ مخالفتی نشود ولی از روحانی پرسیده خواهد شد که در برابر آن چه چیزی به دست آورده است.

هوشنگ امیر احمدی نیز که در پرینستون در ایالت نیوجرسی آمریکا در مورد روابط ایران و آمریکا کار دانشگاهی می کند هشدار داده است که اگر اوباما نتواند در مقابل اقدامات روحانی پاسخ مناسبی بدهد، روحانی در داخل کشور بر سر ادامه مسیر خود با چالش مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر، اگر تعامل بین روسای جمهور دو کشور راه را بر دیدار ظریف و کری و یا مذاکره کنندگان هسته ای دو طرف باز کند، آنها علی رغم مخالفت های بعضی و از جمله اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه به نتیاج قابل توجهی می توانند برسند.

حل و فصل مساله هسته ای با ایران می تواند بزرگترین پیروزی در صحنه سیاست خارجی برای دولت اوباما باشد و برداشتن تحریم ها حتی اگر به صورت تدریجی باشد می تواند به روحانی در بهبود شرایط اقتصادی ایران که اصلی ترین چالش این روزهای دولت وی است کمک کند.

در همین حال علی واعظ کارشناس ایرانی «گروه بین المللی بحران» در واشنگتن هشدار داده است که یک ملاقات به دقت برنامه ریزی نشده بین روسای جمهور ممکن است فرصت موجود را به خطر بیندازد. گفتگوهای ثمربخش به برنامه ریزی و یافتن راهی جدید سوای راه های شکست خورده قبلی نیاز دارد. در شرایط فعلی گزینه بهتر ممکن است که یک برخورد و احوال پرسی در راهروهای سازمان ملل باشد.


نظر شما :