ایرانیان و انتخابات پارلمانی در آلمان

۲۷ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۲ کد : ۱۹۲۱۵۶۹ سرخط اخبار

بیشتر ایرانیان مهاجر در آلمان، به عنوان طرفدار یا عضو، حزب سبزها را بر دیگر احزاب آلمان ترجیح می دهند. توجه آنان در انتخاب نماینده و حزب بیشتر به مسائلی چون محیط زیست، رفاه اجتماعی و چگونگی برخورد با مهاجران معطوف است. روز یک شنبه ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) انتخابات پارلمانی آلمان برگزار می شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از دویچه وله در این انتخابات مردم در دو برگ جداگانه به نمایندگان احزاب از شهرهای محل سکونتشان و نیز به حزب مورد علاقه خود رأی می دهند. در نهایت حزبی که بیشترین تعداد نماینده در پارلمان را داشته باشد صدراعظم آلمان را معرفی می کند.

بر اساس آخرین نظرسنجی ها، تا کنون آنگلا مرکل، صدراعظم کنونی آلمان از حزب دموکرات مسیحی، نسبت به رقیب خود پر اشتاین بروک، از حزب سوسیال دموکرات، در جایگاه بالاتری قرار دارد. در این دوره از انتخابات حدود ۱۰ درصد واجدان شرایط رأی دهی، یعنی حدود ۶ میلیون نفر، جزو مهاجران اند و ریشه غیر آلمانی دارند. مهاجران با ۸۱ نامزد حدود ۴ درصد از کاندیداها را به خود اختصاص داده اند. حزب سبزها بیشترین نامزدهای خارجی تبار را دارد و حزب سوسیال مسیحی اصلا نامزد مهاجر ندارد. حزب سبزها ۲۳ نامزد مهاجر، چپ ها و سوسیال دموکرات ها هر کدام ۱۸ نامزد، لیبرال دموکرات ها ۹ نامزد، حزب تازه تاسیس دزدان دریایی ۷ نامزد و حزب دموکرات مسیحی (به رهبری آنگلا مرکل) ۶ نامزد خارجی تبار دارند.

در مجلس کنونی آلمان پنج نماینده ایرانی تبار و پنج نماینده ترک تبار عضویت دارند. این در حالی است که جمعیت مهاجران ترک در آلمان حدود سه و نیم میلیون نفر و جمعیت ایرانیان مقیم آلمان تنها ۲۰۰ هزار نفر است.

کلید واژه ها: آلمان دموکرات مهاجران


نظر شما :