بازتاب سخنان صالحی درباره مذاکرات هسته‌ای

۲۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۲۱۵۱۱ سرخط اخبار

بازتاب سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات هسته ای با گروه 1+5، موضع جدید روسیه درباره مذاکرات هسته ای ایران، تکذیب وجود برنامه ای برای دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در نیویورک، بازتاب سخنان حسن روحانی درباره سوریه و توجه مطبوعات بین المللی به کسب نتایج درخشان از سوی ایران در مسابقات کشتی جهانی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

بازتاب سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات هسته‌ای


به گزارش «تابناک»، مهمترین موضوعی که از روز گذشته تاکنون بازتاب بسیار گسترده ای در میان مطبوعات بین المللی داشته، سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی کشور درباره مذاکرات هسته ای ایران است. خبرگزاری فرانسه ضمن پرداختن به این موضوع، از «خوشبینی» علی اکبر صالحی به مذاکرات با گروه 1+5 سخن گفته است. وی همچنین پیشنهاد ارتقای همکاری ها میان ایران و آژانس را مطرح کررده است. این خبرگزاری به نقل از صالحی که در وین سخنرانی می کرده، می نویسد: «من با پیام رئیس جمهور جدید خود مبنی بر ارتقای بیشتر و توسعه همکاری های موجود خود با آژانس و هچنین با هدف بستن به اصطلاح پرونده هسته ای ایران به اینجا آمده ام». وی همچنین گفته با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران، محیط مساعدی برای حل مسئله هسته ای به وجود آمده است.

بازتاب سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات هسته‌ای


در همین رابطه، وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرده گروه 1+5 باید به آمادگی ایران برای مذاکره درباره برنامه هسته ای خود پاسخ دهد. به نوشته خبرگزاری «ترند»، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرده این کشور از آمادگی ایران برای مذاکره درباره احتمال توقف غنی سازی 20 درصد در این کشور در چارچوب فرایند مذاکره با 1+5 استقبال می کند. وی اظهار داشته: «همکاران ایرانی ما آماده مذاکره با 1+5 درباره توقف غنی سازی 20 درصدی اورانیوم هستند. این گام بسیار مهمی است». لاوروف گفته ضروری است که گروه 1+5 بتواند پاسخی مناسب به این اقدام ارائه دهد.

بازتاب سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات هسته‌ای


اما در میان تحلیل ها و گمانه زنی ها درباره احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، کاخ سفید وجود برنامه ای مشخص برای انجام این دیدار را تکذیب کرده است. به نوشته «تایمز اسرائیل»، یکی از مقامات کاخ سفید اعلام کرده باراک اوباما «در حال حاضر» برنامه ای برای دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه اجلاس مجمع عمومی ندارد. «جی کارنی»، سخنگوی کاخ سفید در عین حال اعلام کرده دولت آمریکا امیدوار است که دولت جدید ایران به طور اساسی در راستای رسیدن به راه حلی دیپلماتیک به تلاش بپردازد و ایالات متحده آماده است تا بر مبنای احترام متقابل در این زمینه با دولت روحانی به تعامل بپردازد.

بازتاب سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات هسته‌ای


سخنان رئیس جمهور ایران درباره سوریه، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «عرب نیوز» می نویسد حسن روحانی گفته کشورش هر کسی را که در سوریه با رأی مردم انتخاب شود، مورد پذیرش قرار می دهد. این روزنامه به نقل از روحانی می نویسد: «هر کسی که مردم سوریه برای حکومت بر کشور خود به وی رأی دهند، ما با آن موافقیم». به اعتقاد عرب نیوز، این سخنان روحانی نشانگر هیچ گونه تغییر سیاستی از سوی ایران در قبال سوریه نیست، اما از جنبه عدم تأکید بر حمایت از شخص بشار اسد، با اظهارات برخی دیگر از مقام های ایرانی تفاوت دارد.

بازتاب سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات هسته‌ای


در نهایت، در خبری ورزشی، برخی مطبوعات بین المللی از جمله «شانگهای دیلی» موضوع پیروزی ایران در روز نخست مسابقات کشتی قهرمانی جهان را مورد توجه قرار داده اند. این روزنامه می نویسد مسابقات کشتی قهرمانی جهان روز دوشنبه در بوداپست مجارستان آغاز شد و کشتی گیران ایرانی با کسب دو عنوان از مجموع سه عنوان روز نخست، سروری خود را به اثبات رساندند. این روزنامه اشاره می کند که در وزن 55 کیلوگرم، مدال طلا به حسن رحیمی رسید و در وزن 96 کیلوگرم نیز رضا یزدانی توانست مقام قهرمانی را از آن خود کند. 

کلید واژه ها: روحانی گروه 1+5


نظر شما :