چرا آمریکا باید با ایران درباره بحران سوریه همکاری کند

۲۴ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۲:۳۴ کد : ۱۹۲۱۴۴۸ سرخط اخبار

پایگاه دیپلمات نوشت در حالیکه به نظر می رسید تهران و واشنگتن بر سر سوریه با یکدیگر برخورد کنند، اما طرح روسیه درباره سوریه یک تنفس حیاتی برای این ۲ کشور بسیار دور از هم به وجود آورده تا روند اعتمادسازی متقابل را آغاز کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه تحلیلی دیپلمات، با پیشنهاد روسیه برای برچیده شدن سلاح های شیمیایی سوریه که باعث شده فشار دولت باراک اوباما برای حمله نظامی به سوریه کاهش یابد، مقامات آمریکا و ایران اکنون فرصت دارند به مسائل دوجانبه میان 2 طرف از جمله موضوع هسته ای ایران بپردازند.

درحالیکه یک هفته پیش به نظر می رسید تهران و واشنگتن بر سر سوریه با یکدیگر برخورد کنند، بازه زمانی مورد نیاز برای خلع سلاح شیمیایی بشار اسد یک تنفس حیاتی برای این 2 کشور بسیار دور از هم به وجود آورده تا روند اعتمادسازی متقابل را آغاز کنند.

تحلیلگر دیپلمات نوشت: برای رسیدن به این هدف، آمریکا باید یک پیام شفاف به ایران بفرستد که مخالفتش با بشار اسد مستقیما با ایران ارتباطی ندارد. عدم انتقال پیام مناسب و تضعیف دولت سوریه به عنوان ابزاری برای تهدید ایران احتمالا منجر به افزایش بی ثباتی در خاورمیانه و در نهایت تضعیف منافع ملی آمریکا در منطقه می شود. طی دهه های اخیر ایران بر روی توانایی های جنگ نامتقارن برای مقابله با تلاش قدرتهای خارجی برای منزوی کردن این کشور سرمایه گذاری کرده است.

براساس این گزارش، علیرغم وعده های حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای کاهش تنش با غرب، اتخاذ مواضع تهدید زا از جانب آمریکا موضع رادیکال ها در ایران برای رویارویی بیشتر با آمریکا در داخل ایران را تقویت می کند.

با این وجود دلایل قانع کننده ای وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران آماده است تنش های منطقه ای را کاهش دهد و اگر باراک اوباما هم در نیت و هم در ظرفیت خواهان توافق با ایران باشد ایران ممکن است آماده کاهش حمایت خود از دولت بشار اسد باشد.

دیپلمات در ادامه نوشت: اگر چه از نقطه نظر ژئوپلتیک خاورمیانه، اتحاد با سوریه طی سه دهه اخیر محل قدرت نمایی منطقه ای ایران بوده است به ویژه اینکه سوریه تنها مجرای ارتباط ایران با حزب الله لبنان است و این کشور تنها حامی ایران در جنگ 8 ساله این کشور با صدام حسین بوده است اما به نظر می رسد در داخل حکومت ایران عده ای سوال هایی درباره ارزش استراتژیک ادامه حمایت از بشار اسد مطرح کرده اند اگر چه اتخاذ چنین مواضعی بعدا از سوی دولت ایران تکذیب شد. با این حال ایران اگر به این نتیجه برسد که تحولات منطقه ای غیر قابل پیش بینی است و ممکن است جایگاه این کشور در برابر کشورهای عربی تضعیف شود ممکن است از سوریه فاصله بگیرد. 

براساس این گزارش، علاوه بر آن مقامات ایران و آمریکا در این زمینه با هم موافقند که جنگ داخلی در سوریه تنها از طریق دیپلماتیک قابل حل است. و دو طرف نمی خواهند با درگیری مستقیم با یکدیگر کشیده شوند و حتی گام هایی برای دوری از آن بر داشته اند.

از همه مهمتر ایران قصد دارد در مذاکرات کنفرانس ژنو 2 شرکت کند، کنفرانسی برای حل بحران سوریه که نمایندگان مخالفان و بازیگران کلیدی منطقه ای در آن حضور دارند و این می تواند نزدیک کننده مواضع تهران و واشنگتن درباره سوریه باشد.

کلید واژه ها: بشار اسد


نظر شما :