حمایت ایران از ابتکار سوری مسکو

۱۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۰:۵۰ کد : ۱۹۲۱۱۹۹ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اولین نشست مطبوعاتی خود اعلام کرد تهران رایزنی های گسترده ای در جهت حل مسالمت آمیز بحران سوریه با کشورهای مختلف انجام داده و از ابتکارات بین المللی به خصوص پیشنهاد مسکو در این خصوص حمایت می کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، مرضیه افخم سخنگوی جدید وزارت امورخارجه کشورمان  در اولین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران اعلام کرد تهران رایزنی های گسترده ای در جهت حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه  با کشورهای مختلف انجام داده است و از ابتکارات بین المللی به خصوص پیشنهاد روسیه در این خصوص حمایت می کند.

افخم ضمن تبریک تولد حضرت معصومه و امام رضا (ع) در مورد تحولات اخیر سوریه و تهدید نظامی علیه این کشور اظهار داشت: ما همه اخبار مربوط به سوریه را دنبال می کنیم و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه که سیاست خود را همواره بر مبنای ثبات و امنیت قرار داده است حمله به سوریه را محکوم می کند و طی ماه های اخیر رایزنی های گسترده ای با کشورهای مختلف در این خصوص انجام داده است.

وی تصریح کرد: به هر حال بایستی صدای کشورهای ضدجنگ بلند شود تا صدای جنگ کمتر به گوش برسد. وی ادامه داد: وزیر امورخارجه کشورمان طی مکالمات و رایزنی هایی با نمایندگی هایمان در کشورهای مختلف و مقامات دیگر تلاش های زیادی را در این خصوص انجام داده است و جمهوری اسلامی ایران مواضع اصولی خود در مورد بحران سوریه را اعلام کرده است.

افخم تاکید کرد: ما همواره مخالف خشونت هستیم و نباید کنترل اوضاع منطقه از دست خارج شود. سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: سفر معاون عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه کشورمان به مسکو در چارچوب همین تلاش ها بوده است و امیدواریم رایزنی های ایران و طرف های ضدجنگ در منطقه بتواند به نقاط امیدوارکننده و مثبتی برسد.

افخم در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات آمانو مبنی بر عدم شفاف سازی برنامه هسته ای ایران و بازرسی از سایت پارچین افزود: به هر حال همکاری های ایران با آژانس یک همکاری های سازنده و شفاف بوده و آژانس بازرسی های بسیاری از ایران داشته است و گزارش آژانس همواره عدم انحراف از فعالیت هسته ای ایران را نشان داده است و ایران تا به الان هیچ انحرافی در فعالیت های هسته ای خود نداشته و برای ما ملاک گزارش رسمی است.

وی تاکید کرد: ما هیچگونه تغییری برای همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی نداشتیم و امیدوارم در دوره های بعدی که قرار است در 5 مهرماه برگزار شود شاهد نتایج خوبی باشیم. افخم افزود ما امیدواریم گروه 1+5 به آینده نگاه مثبتی داشته باشد و مذاکرات پیش برود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر فرستاده ژاپن به ایران افزود: گفت وگوهای خوبی بین ایران و ژاپن صورت گرفته است و ما این را حرکت خوبی در جهت گسترش ارتباطات میان دو کشور می دانیم.

افخم در پاسخ به سوالی در مورد مشترکات ایران و مجموعه کشورهایی که مخالف درگیری نظامی در سوریه هستند افزود: مشترکات زیادی بین ایران و مجموعه کشورهایی که مخالف درگیری نظامی در سوریه هستند وجود دارد و ما خواهان ایجاد  فرصتی برای گسترش دیپلماسی با این کشورها هستیم و باید ساز و کارهایی ایجاد شود و به طور مشخص در مورد سوریه بحث و گفت وگو شود. وی تصریح کرد: امیدواریم ابتکارات بین المللی در مورد سوریه شکل بگیرد و همه باید تلاش کنند تا در چارچوب دیپلماسی بحران سوریه حل و فصل شود. وی افزود ما از ابتکاری که در مسکو درباره پایان دادن بحران در این مرحله بیان شد استقبال می کنیم و این ابتکار را در چارچوب متوقف کردن نظامی گری در منطقه می دانیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقال پرونده هسته ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امورخارجه تاکید کرد: ما هفته گذشته شاهد حکم آقای رئیس جمهور در مورد این موضوع بودیم و ایشان مذاکرات هسته ای را به وزارت امورخارجه محول کردند و وزارت امورخارجه نیز با همکاری دستگاه های ذیربط مذاکرات را رهبری خواهد کرد و هماهنگی های لازم را در این خصوص انجام خواهد داد و اینکه رئیس گروه مذاکره کننده چه کسی خواهد بود ساز و کارهای خودش را دارد و باید مراحل کارشناسی انجام شود و انشاءالله در زمان مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر دیدار اشتون و ظریف در مجمع عمومی سازمان ملل افزود: این تعبیر نادرستی از برخی برداشت های خبری خواهد بود. چرا که دیدار خانم اشتون و آقای ظریف به منظور گفت وگوهای هسته ای نخواهد بود و ایشان قرار است در حاشیه اجلاس دیداری با خانم اشتون داشته باشند و در مورد مسائل مختلف گفت وگو و رایزنی کنند. وی در مورد خبر رسانه های صهیونیستی در مورد این موضوع افزود: امیدواریم خبر رسانه های صهیونیستی ملاک رسانه های داخلی قرار نگیرد.

 سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد سفر رئیس جمهور به اجلاس شانگهای افزود: سازمان همکاری های شانگهای به عنوان سازمان منطقه ای جایگاه خودش را دارد و در چارچوب سیاست های اصولی خود پیش می رود و جمهوری اسلامی ایران همواره از این نشست ها و جایگاه ها استقبال کرده و مسائل و مشکلات موجود را مطرح کرده است. لذا از این جهت اجلاس شانگهای اجلاس مهمی است که ایران فعالانه در آن حضور داشته و همواره در مورد قاچاق، تروریسم و موادمخدر نیز بحث و رایزنی هایی داشته است.

وی تصریح کرد: جناب آقای رئیس جمهور نیز در سیزدهمین اجلاس شانگهای به بیشکک شرکت خواهند کرد و در حاشیه این اجلاس نیز دیدارهایی با مقامات مختلف در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی بحث و گفت وگو خواهند کرد و اینکه برنامه های ایشان به طور خاص در این مورد چه خواهد بود باید به دفتر ایشان ارجاع کنید.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال خبرنگار کویتی در مورد حمله نظامی به سوریه و دخالت ایران در این مورد افزود: نگرانی های ما نسبت به نظامی گری و وقوع جنگ این است که اوضاع منطقه نباید از کنترل خارج شود چرا که ما همواره نگران ثبات و امنیت در منطقه هستیم و به عنوان کشوری که تجارب سختی از تروریسم دارد باید این اوضاع را درک کرده و تمام کشورهای منطقه باید نسبت به پیچیده تر شدن اوضاع تلاش های خود را انجام دهند.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرار است بعد از خاتمه اجلاس مجمع عمومی لحن گفت وگوها با ایران تغییر کند و شما چقدر به این موضوع امیدوار هستید گفت: آنچه که مطرح می شود برداشت رسانه ها است. ولی اسناد رسمی که آژانس منتشر کرده همواره عدم انحراف ایران در پرونده هسته ای را نشان می دهد و ما امیدواریم در تهیه گزارش ها از برداشت ها و استنباط های شخصی استفاده نشود. جمهوری اسلامی ایران همواره با آژانس همکاری های خوبی داشته و امیدواریم در این مورد همکاری های خوبی صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت از دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن اظهار داشت: وزارت امورخارجه پیگیر ی های خوبی در این زمینه شروع کرده و رایزنی های بسیار گسترده ای شروع شده است. سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: ما هیئت حقوقی و کمیسیونی به این کشور فرستادیم و همواره مقامات یمنی همکاری های خوب و گسترده ای را با مسئولین ایران داشته اند و قرار شده است تا کمیته ای برای تبادل اطلاعات و پیگیری این موضوع تشکیل شود و ما امیدواریم به اخبار خوبی در این خصوص دست پیدا کنیم.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت جدید چه روابط خوبی با ایران و آذربایجان خواهد داشت گفت: جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان 2 کشور همسایه و دارای مشترکات تاریخی وفرهنگی هستند و ما همواره تلاش می کنیم تا روابط خوبی با این کشور حفظ شود و افزایش تبادل اقتصادی و تجاری شاخصی در تعیین میزان همکاری ها در این خصوص است. وی تصریح کرد: امیدواریم همواره بین دولت ایران و آذربایجان همکاری های گسترده ای صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه اشعار نظامی گنجوی به زبان ترکی ترجمه می شود افزود: آنچه که آذری ها در تلاش هستند تا به نام فرهنگ کاری را انجام دهند اما اقدام آنها ضدفرهنگی بوده چرا که اگر ترجمه اخبار به زبان ترکی با حفظ ریشه و اصل آن صورت گیرد مانعی نداشته و حفظ ارزش است چرا که بسیاری از کشورها خواهان ترجمه بسیاری از اشعار به زبان های مختلف هستند اما اگر با ترجمه غیرصحیح صورت بگیرد کار درستی نیست و اقدامی غیرفرهنگی است. ما امیدواریم مسئولین آذربایجانی با حفظ اصالت به این کار خود ادامه دهند.

افخم افزود: آنچه که مسلم است بحث شفافیت و شفاف بودن سیاست ها در دولت یازدهم به عنوان اصل مهم مورد تاکید قرار گرفته است و بخشی از این شفافیت ها کمک خواهد کرد تا فضای بین المللی برای همکاری آماده شود.وی ادامه داد: دولت یازدهم تلاش دارد تا به منظور ارتقا و تقویت وجهه تعامل و سازنده خود را با دیگر کشورهای جهان حفظ کند و آنچه که مسلم است حرکت ما در چارچوب آرمان ها بر پایه حفظ استقلال کشور و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی خواهد بود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گزارشی از یکی از نشریات غربی در مورد استفاده از سلاح شیمیایی توسط تروریست منتشر شده است افزود: این موضوع نشانگر این است که جامعه بین المللی همواره از خشونت نگران هستند چرا که این موضوع برای منطقه بسیار خطرناک است و ما فکر می کنیم جهان غرب باید مسئولانه با موضوع تروریسم برخورد کند و برخورد گزینشی و یکجانبه نمی تواند به طور ریشه ای مسائل و مشکلات را حل کند.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سفر بن سلطان به تهران حاوی پیام آمریکا بوده است و آیا آمریکا در مورد مسئله سوریه با ایران تماس مستقیمی داشته است، افزود: تلاش ما همواره کمک به جلوگیری از جنگ و حل مسائل به صورت دیپلماسی بوده است و روابط ایران و سوریه روابطی خوب و مبتنی بر منافع مشترک است و تا به این لحظه در مورد مسئله سوریه گفت وگوهایی صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: این گمانه زنی های رسانه ای در این خصوص وجود دارد و عمان کشوری است که با ایران و آمریکا رابطه خوبی داشته و دلیل این رابطه خوب نمی شود این موضوع را بر این اساس گمانه زنی کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای ظریف اعلام کرده اند که بین ایران و آمریکا تماس هایی درباره سوریه صورت گرفته است افزود: آنچه آقای ظریف اعلام کرده بودند پیام هایی بوده که مطرح شده است و این از طریق پیام رسمی نبوده است و ما توضیحات زیادتری در این خصوص برای شما نداریم.

مرضیه افخم در ادامه جلسه سخنگویی با خبرگاران در پاسخ به سوالی در مورد سفر دکتر ظریف به عراق اظهار داشت: دو کشور عراق و ایران دارای روابط خوب همسایگی هستند و بعد از تحولات عراق ما شاهد گسترش رایزنی ها و گفت وگوها در مورد مسائل منطقه ای بین این 2 کشور بوده ایم که خشونت و افراط گرایی برمسئله تروریسم نیز بخشی از این مسائل می باشد.

وی تصریح کرد: همواره 2 کشور برای کمک به ارتقای دیپلماسی تلاش های بسیاری کرده اند و سفر دکتر ظریف نیز با هدف شروع گفت وگوها با کشور عراق صورت گرفت و طرفین در این دیدارها موضوعات موردنظر را مورد تبادل قرار دادند.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: وزیر امورخارجه کشورمان نیز ملاقات هایی با آیات عظام این کشور داشتند که این موضوع فرصت خوبی بود و این را حرکت خوبی برای شروع گفت وگوها ارزیابی می کنیم.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خبرهایی منتشر شده است که مخالفین نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل سفارت اتریش تجمع کرده و سفیر ایران از سفارتخانه خارج شده است افزود: ما در این مورد اطلاعاتی نداریم و در صورت اطلاع یافتن حتما اعلام خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رهبر کردها سفری به ایران داشته است افزود: در این مورد نیز اطلاعی نداریم و پس از کسب اطلاع اعلام خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص تلاش ایران برای ممانعت از وقوع جنگ در منطقه گفت: گفت وگو و رایزنی های با کشورهای منطقه صورت گرفته است و ایران برای جلوگیری از هرگونه نظامی گری در منطقه استفاده خواهد کرد. چرا که حساس کردن این موضوع تبعات بسیاری را به دنبال خواهد داشت و اوضاع منطقه را از کنترل خارج خواهد کرد.

افخم تاکید کرد: ما همواره این نگرانی ها را اعلام کرده ایم و یکجانبه گرایی علیه سوریه پذیرفتنی نیست و مراکز و نهادها باید جایگاه حقوقی خود را حفظ کنند و هیچ کشوری حق ندارد خط قرمزی برای خود اعلام کند. چرا که خط قرمز یک کشور خط قرمز جامعه جهانی نیست و نباید جامعه جهانی اجازه دهد تا این خط قرمزها برای آنها نیز تبدیل به خطوط قرمز شود.

وی افزود: ایران برای رایزنی و ثبات در منطقه همواره تلاش کرده و بایستی همکاری های منطقه ای برای تامین امنیت شکل بگیرد و صدای کشورهای ضدجنگ شنیده شود و امیدواریم این صداها بلندتر شود چرا که ایران سوریه همواره همکاری های خوب و مبتنی بر منافع مشترک داشتند و امیدواریم گفت وگوها به سمت خوبی پیش برود.

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: ما هیچگاه از جنگ استقبال نمی کنیم و امیدواریم روند اوضاع در منطقه به سمت فضای مثبت تری پیش برود.
افخم در مورد اظهارنظری در مورد فیس بوک افزود: در مورد اظهارنظری در مورد دسترسی به فیس بوک من شما را به سخنان روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه ارجاع می دهم ولی این موضوع را نیز تصریح می کنم که شبکه های اجتماعی و مجازی می توانند صدای حق طلبانه مردم ایران را به گوش جهانیان برسانند و امیدواریم تا از این طریق صداها شنیده شود.

کلید واژه ها: وزارت امورخارجه سوریه


نظر شما :