افخم: دیدار ظریف و اشتون در نیویورک به منزله مذاکره با 1+5 نیست

۱۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۹۲۱۱۸۵ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مرضیه افخم اولین سخنگوی زن وزارت امور خارجه امروز (سه شنبه) در نخستین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و 1+5، با اشاره به واگذاری مسئولیت تنظیم مذاکرات هسته ای به وزارت خارجه توسط رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: وزارت خارجه با همکاری سایر دستگاه های ذیربط که چارچوب هماهنگی ها در شورای عالی امنیت ملی انجام می شود مذاکرات را رهبری و هماهنگی ها را انجام می دهد.

وی درباره اینکه رئیس گروه مذاکره کننده چه کسی خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: این موضوع سازوکار ویژه خود را دارد و در حال حاضر اطلاعات بیشتری را منتشر نمی کنیم زیرا گروه کارشناسی باید تعیین و مراحل کار کارشناسی و بررسی های اولیه انجام و در زمان مقتضی در خصوص گروه مذاکره کننده و ترتیبات آن اطلاع رسانی خواهد شد.

افخم اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه اولین دوره مذاکره با 1+5 در دولت یازدهم قرار است در نیویورک برگزار شود را تفسیر نادرست از اخبار منتشر شده برشمرد و گفت: آقای ظریف و خانم اشتون در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان بین المللی در نیویورک دیدار خواهند کرد و این دیدار اولین تماس بعد از تشکیل دولت یازدهم است که در آن مسائل و موضوعات مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این دیدار به منزله مذاکره ایران با 1+5 نیست و افزود: بعد از آن اعلام نظر خواهد شد که روند کار چگونه خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشر شده توسط رسانه های صهیونیستی مبنی بر طرح مشترک سیاسی ایران و دولت سوریه برای حل بحران در این کشور ابراز امیدواری کرد که رسانه های کشورمان رسانه های صهیونیستی را ملاک سؤال و تحلیل و تفسیرهای خود قرار ندهند.

افخم درباره سفر حسن روحانی به بیشکک برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، این سازمان را از جایگاه ویژه و خاصی در منطقه برخوردار دانست و افزود: سازمان شانگهای در چارچوب سیاست های اصولی خود خواهان تقویت همکاری های منطقه ای بوده و جمهوری اسلامی همواره از نشست ها و رایزنی ها در چارچوب این سازمان استقبال کرده است.

وی با بیان اینکه مسائل و موضوعات منطقه ای بایستی توسط کشورهای منطقه مشورت و درباره آن تصمیم گیری شود، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از زمانی که عضو ناظر این سازمان شد همواره فعالانه در اجلاس های مختلف آن شرکت کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه حسن روحانی در سیزدهمین اجلاس شانگهای که 21 و 22 شهریور در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار می شود حضور می یابد، خاطرنشان کرد: در چنین اجلاس هایی روسای جمهور، دیدگاه ها و موضوعات دوجانبه و منطقه ای و بین المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار می دهند.

وی در خصوص برنامه های رئیس جمهور در نشست بیشکک، خبرنگاران را به نهاد ریاست جمهوری ارجاع داد.

کلید واژه ها: مذاکره پرونده هسته اي


نظر شما :