سلاح‌های شیمیایی دمشق غربی است

۱۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۱ کد : ۱۹۲۰۸۸۵ سرخط اخبار

در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه لهستان مبنی بر ارتباط شوروی سابق با سلاح های شیمیایی در سوریه معاون وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، سلاح های شیمیایی سوریه با تکنولوژی های غرب تولید شده و مسئولیت مراقبت از آنها به عهده خود دولت سوریه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: فرآورده های شیمیایی در سوریه با استفاده از تکنولوژی های غربی تولید شده اند.

در این بیانیه همچنین آمده است که مسئولیت حفظ امنیت سلاح های شیمیایی تنها بر عهده خود نظام سوریه است.

این بیانیه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه لهستان صادر شد که اعلام کرده بود، شورای سابق با دستیابی سوریه به سلاح شیمیایی ارتباط دارد لذا روسیه باید مسئولیت خود را در مراقبت از آنها بپذیرد چرا که روسیه وارث شوروی سابق است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود تاکید کرده است که این اظهارات دور از واقعیت است و کشورهای غربی بودند که با تکنولوژی هایشان سوریه را به مواد شیمیایی و تکنولوژی تولید آن مجهز کردند.

در بیانیه مذکور آمده است: اظهارت وزیر امور خارجه لهستان تعجب آور است و مسئولیت حفظ امنیت سلاح های شیمیایی در سوریه تنها بر عهده نظام این کشور است.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: هیچ قدرتی چه در داخل و چه خارج از سوریه نباید وظیفه حفظ امنیت سلاح های شیمیایی را به چالش بکشاند و همه طرف های درگیر در سوریه نیز باید درک کنند که استفاده از مواد شیمیایی امری غیرقابل قبول و کاملا مردود است.

در همین حال، آناتولی آنتونف، معاون وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که گروه هایی که موشک های بالستیک را به سمت شرق دریای مدیترانه پرتاب کردند در حقیقت با آتش بازی کردند.

وی تاکید کرد: چنین اقداماتی می تواند منطقه خاورمیانه را منفجر کند.

معاون وزیر دفاع روسیه با بیان اینکه دریای مدیترانه مثل بشکه ای باروت است و تنها یک جرقه برای منفجر کردن آن کافی است تاکید کرد: می خواهم یادآوری کنم که دریای مدیترانه نزدیک به مرزهای روسیه است و در صورت این انفجار نه فقط کشورهای نزدیک مدیترانه بلکه سایر مناطق جهان نیز به این بلا مبتلا می شوند.

وی افزود: من نمی دانم چطور می توان در چنین شرایطی با سلاح و موشک در منطقه بازی کرد. در حالی که مجموعه ای بزرگ از ناوهای جنگی و زیردریایی های حامل موشک های دارای کلاهک هسته ای وجود دارند.

پیش از این دولت روسیه اعلام کرده بود که دو موشک بالستیک را ردیابی کرده که به سمت ساحل شرقی دریای مدیترانه پرتاب شده است.

اندکی پس از انتشار این خبر مقامات رژیم صهیونیستی مسئولیت پرتاب دو موشک مذکور را بر عهده گرفته و اعلام کردند که پرتاب این دو موشک در واقع به منظور انجام آزمایش موشکی مشترک با آمریکا در منطقه بوده است.

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :