ظریف: اوباما خواهان جنگ نیست

۱۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۴ کد : ۱۹۲۰۷۷۹ سرخط اخبار

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه سایه جنگ کماکان بر سر منطقه است گفت مردم آمریکا خواهان جنگ نیستند و برداشت من این است که اوباما نیز خواهان جنگ نیست.

محمدجواد ظریف در گفتگوی اختصاصی با خبرآنلاین با تاکید براینکه بحران سوریه راه حل نظامی ندارد گفت: همه بایدتلاش کنند تا از این جنگ جلوگیری شود.

وزیرخارجه کشورمان با اشاره به سخنرانی اخیر رئیس جمهوری آمریکا درباره حمله احتمالی به سوریه که عملا آن را منوط به گرفتن مجوز از کنگره آمریکا کرد گفت : صحبت های آقای اوباما به خوبی نشان می دهد که مردم آمریکا خواهان جنگ نیستند، برداشت من این است که حتی خود آقای اوباما هم خواهان جنگ نیست. یک گروه جنگ طلب و آتش افروز دارند ایشان را به جنگی وارد می کنند که نه ایشان علاقه ای به آن دارد و نه نیازی به آن دارد.

به گزارش خبرآنلاین ظریف استدلال کرد که این جنگ از این رو برای اوباما ناخواسته است که تمام برنامه های داخلی اوباما در این دور آخر ریاست جمهوری که میراث خود را در پیگیری آنها قرار داده خدشه دار می کند. از طرفی رئیس جمهوری که با شعارهای ضد جنگ و پایان دادن به جنگ ها وارد کاخ سفید شده جنگی را شروع می کند که معلوم نیست زمانی که می خواهد کاخ سفید را ترک کند تمام شده باشد. لذا عقل سلیم می گوید بپذیریم که اوباما در دامی گرفتار شده که تند رو ها برایش تدارک دیده اند.

وزیر امورخارجه کشورمان در تبیین ماهیت تندروها گفت: اوباما در دام کسانی گرفتار شده که سیاست های جنگ طلبانه اشان در دو سال گذشته در سوریه به نتیجه نرسیده اما کماکان نمی خواهند این را باور کنند و به همین دلیل دارند دست و پا می زنند که با یک اقدام نظامی خارجی با محوریت آمریکا توازن قو در داخل سوریه را به نفع خود تغییر بدهند.

ظریف با اشاره به اینکه حل بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و صرفا بر تعداد تلفات و قربانیان می افزاید گفت: من نمی دانم کسانی که پشت تلویزیون گریه می کنند چرا نمی فهمند ادامه این بازی بیشتر به قتل و غارت و کشتار می انجامد. اگر برای کشته شدن یک دختر گریه می کنند که همه ما باید برای آن گریه کنیم، چرا پس طرفداران و همراهانشان را که به آنها سلاح داده اند و به آنها کمک می کنند وادار نمی کنند که از جنگ دست بردارند و پشت میز مذاکره بیایند، چرا می بینیم تمام این گروه ها مخالف مذاکره اند، مخالف رسیدن به راه حل سیاسی هستند؟ چرا همه طرح های سیاسی را رد کرده اند، چرا پس بر طبل جنگ می کوبند؟ چرا آتش جنگ را، آتش برادر کشی را در داخل سوریه دامن زده اند؟ چرا نمی نشینند به جای اینکه دیگران را نصیحت کنند قدری به رفتار دو سال گذشته خود فکر کنند که چه آتشی را در این منطقه افروخته اند؟ برای چه این اتش را به راه انداخته اند چه منفعتی از آتش افروزی برده اند؟

به گفته وزیرامورخارجه کشورمان اینها کسانی هستند که اکنون دارند دولت امریکا را وادار به آغاز جنگ می کنند و اقای اوباما دارد در دامی که توسط چندین گروه با منافع متعارض برایش گسترده اند می افتد و من فکر می کنم درایت و عقل سلیم، منافع ایالات متحده امریکا و حتی منافع خود آقای اوباما و دولتش حکم می کند که در این دام نیفتند و تلاش کننند که یک راه حل سیاسی برای سوریه پیدا کنند.

کلید واژه ها: اوباما سوریه آمریکا راه حل خواهان جنگ


نظر شما :