کانادا بازار بکر پتروشیمی ایران

۱۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۹۲۰۷۰۹ سرخط اخبار

رئیس هیات مدیره انجمن دوستی ایران و کانادا در تشریح قابلیت های بزرگ تجاری و اقتصادی بین دو کشور به بازار بکر محصولات پتروشیمی ایران در کانادا اشاره کرد و گفت:با جامعه ۶۰۰ هزار ایرانی مقیم کانادا می توان موانع تجاری را حل و فصل کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نگاهی به پیشینه روابط خارجی ایران و کانادا نشان می دهد که این ارتباطات از سال 1333 (1955 میلادی) آغاز و اگرچه در این مدت بدلیل عدم تاسیس سفارت در ایران، کارها توسط سفارت بریتانیا در تهران صورت می گرفت؛ اما پس از بازدید یک هیات دیپلماتیک کانادایی از ایران در 1337، این کشور سفارت خود را دو سال بعد در تهران تاسیس کرد. این روابط پس از انقلاب 1357 در سال 1359 قطع شد تا این که در سال 1369 سفارتخانه های دوکشور بازگشایی شد.

مبادله سفیر میان دو کشور هم در سال 1374 صورت گرفت. در این مدت مهاجرت گسترده ایرانیان به کانادا و همچنین قطع روابط و تحریم های آمریکا علیه ایران بر اهمیت برقراری روابط ایران با کانادا افزود. اما در 17 شهریور 1391، کانادا در پاسخ به سیاست خارجی ایران و اعلام نگرانی از تأمین امنیت دیپلمات های کانادایی، سفارتش را در تهران تعلطیل و روابط دیپلماتیکش را با ایران به حالت تعلیق درآورد.
فارغ از روابط سیاسی، آنچه اهمیت فراوان دارد و باید در عصر کنونی جلوی ایستایی و کندی آن را گرفت، روابط اقتصادی است. تلاش برای برقراری این نوع روابط از هر راه و سمت و سویی مقبول است و کشورها نمی خواهند حتی اگر ارتباطات سیاسی شکرآب است اما تبادلات تجاری، متوقف ماند.
به منظور بررسی روابط اقتصادی میان ایران وکانادا،گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم با ارسلان قاسمی، رئیس هیات مدیره انجمن دوستی ایران و کانادا به گفت و گو نشست.

*انجمن های دوستی چقدر می توانند در توسعه روابط میان کشورها موثر باشند؟
قاسمی: اکنون بحث دیپلماسی در دنیا به دو شاخه کلی تقسیم می شود. یکی دیپلماسی تخصصی که در حیطه وزارت امور خارجه و دیگری دیپلماسی عمومی است که نقش انجمن های دوستی در این نوع دیپلماسی تعریف می شود. دیپلماسی عمومی یعنی اینکه از همه ظرفیت ها در راه گسترش روابط بین مردم دو کشور و جلب منافع صلح و پیشبرد اهداف مشترک استفاده کرد. انجمن ها زیرشاخه ای از دیپلماسی عمومی هستند و هدف تشکیل انجمن های دوستی بین کشورهای مختلف، بهره مندی از آثار حیاتی تحکیم و گسترش روابط دوستی و برادری بین مردم دو کشور با جلب منافع و پیشبرد اهداف مشترک علمی، ادبی، تاریخی، هنری، صنعتی، تجاری، ارتباطات اجتماعی و بازرگانی است. به طور مشخص انجمن دوستی ایران و کانادا یک وجه ممتازتری نسبت به دیگر انجمن های دوستی دارد.
*چرا؟
قاسمی: نزدیک به 600  هزار ایرانی مقیم کانادا داریم؛ یک عددی است که بزرگ ترین کلونی ایرانی ها هستند. یک ایرانی هرجای دنیا که باشد یک کلونی باارزش آن کشور است. این یک پل ارتباطی محکم بین مردم دو کشور است و استفاده از تمام ظرفیت های ارتباطی است. یک جایگاه و پایگاه مستحکم در جامعه کانادا داریم، ایرانی هایی که در آن جا مقیم اند، ساکن اند و درس می خوانند. با توجه به اینکه مانند این جمعیت را در هیچ جای دنیا ساکن و متمرکز نداریم و این وجه تمایز است.
*چه شد انجمن دوستی ایران و کانادا شکل گرفت؟
قاسمی: دوستی ایران و کانادا در چارچوب آن دیپلماسی عمومی و در سال 1383 تشکیل شد.
*قرار است برای توسعه در این انجمن چه فعالیت هایی صورت گیرد؟
قاسمی: انجمن دارای کمیته های فرهنگی، ادبی- هنری، اقتصادی، بازرگانی- تجاری و اجتماعی است. قرار است بازنگری در این کمیته ها داشته باشیم تا آنها را پویاترکنیم. از آنجا که یکی از برنامه های دولت یازدهم که به آن اشاره کرد، گسترش فعالیت های گردشگری است و با توجه به جمعیت زیاد ایرانی ها در کانادا که نسل دوم و سوم آن ها و خیلی از آنها ایران را ندیده اند یا کم دیده اند و این می تواند انگیزه ای برای جذب گردشگر باشد.
*پس جامعه هدف اولیه، ایرانی های مقیم کانادا هستند؟
قاسمی: بله و به همین منظور کمیته گردشگری تشکیل شد. تبادل فرهنگی با همین رفت وآمدها صورت می گیرد. اکنون متاسفانه در دنیا به دلیل اینکه بسیاری از رسانه های پرمخاطب دنیا در دست صهیونیست هاست، چهره خوبی از ایران ترسیم نکرده اند. اما با رفت وآمد آدم های مختلف، این سیاه نمایی ها رفع خواهد شد. هرکس به ایران می آید، عاشق آن می شود.
حداقل وظیفه همه ما و به طور خاص وظیفه انجمن های دوستی آن است که ایرانی های ساکن در کشور طرف دوست را مورد توجه قرار دهند. دیگر اینکه خود ایرانیان مقیم می توانند راغب و انگیزه ای برای مسافرت مردم آن کشورها باشند. وزارت امور خارجه و وزارت کشور هم باید در این راه حمایت کنند. جالب است بدانید ایران بیش از 50 و اندی سال با کانادا ارتباط دارد. البته در این سال ها، ارتباطات دچار نوساناتی شده ولی به هر حال این پیشینه وجود دارد. انجمن هم چند سال پیش، پنجاهمین سالگرد رابطه سیاسی- اقتصادی بین دو کشور را جشن گرفت.
*پتانسیل های اقتصادی بین دو کشور را بررسی کرده اید؟
قاسمی: با توجه به بحث تحریم های گذشته و اکنون و تغییرات سیاسی که در کشور ایجاد شده، با ایجاد روابط مناسب میان دو کشور، حوزه اقتصادی هم فعال می شود و مانند گذشته روابط خوبی که میان تجار دو کشور بوده، فعال خواهد شد. منافع مشترکی بین ایران و کانادا در حوزه های مختلف اقتصادی، صنعتی و تجاری وجود دارد که بتوان دوباره آنها را فعال کرد. علاوه بر این منافعی برای ایرانیان ساکن در کانادا و همچنین منافع اقتصادی در ایران برای تجار کانادایی وجود دارد.
در توازن معاملات اقتصادی باتوجه به نیازهایی که ایران در حوزه های مختلف تکنولوژی و صنایع کانادا دارد مانند صنایع غذایی، دارویی، می توان در حوزه فرآورده های نفتی و غذایی، توازن اقتصادی خوبی را با آن کشور برقرار کرد. اینها مستلزم وجود کارهایی است که با رفع موانع تحریم ها فعال می شود.
تا قبل از موضوع کاهش روابط میان ایران و کانادا، مطالعات خوبی از سوی انجمن صورت گرفت و روابطی هم در بخش های دانشگاهی، اقتصادی، صنعتی، تجاری برقرار شد. اکنون هم می توان پتانسیل هایی را که قبلا شناسایی شده با روابط اقتصادی احیا شده، فعال کرد. برای اینکار برگزاری نشست ها و سمینارها برای شناخت توانایی های اقتصادی و تجاری دو کشور ضروری است.
در حوزه سرمایه گذاری های مشترک نیز موارد خوبی را به نتیجه رسانده بودیم که امیدواریم دوباره فعال شوند. سرمایه گذاری های متقابل بین صاحبان صنایع ایران در کانادا و بالعکس نیز پیگیری شده که اسناد و مدارک آن در انجمن موجود است و علاقه مندان به موضوع سرمایه گذاری می توانند از آنها استفاده کنند. در حوزه های فرهنگی از جمله صنعت سینما، صنایع دستی و در حوزه مواد غذایی، ایرانی های زیادی هستند که علاقه مند به استفاده از کالاهای ایرانی اند.
*در تبادلات تجاری چه گروه هایی کالایی تعریف کرده اید؟
قاسمی: 6 گروه کالایی؛ صنعت و پتروشیمی، کشاورزی، دامپروری و ماشین آلات، فرش و صنایع دستی، مواد معدنی و کانی های غیرفلزی، انتقال و دانش و فناوری و صنایع غذایی و دارویی.
در این مسیر رابطه تجاری و اقتصادی میان ایران و کانادا را به صورت رفت و برگشتی دیده ایم. با توجه به اینکه کانادا کشوری سردسیر و ایران کشوری چهارفصل است، طبیعی است که آنها نیاز به مواد غذایی و بسیاری از محصولات صنایع غذایی ایران دارند.
از آن طرف ایران نیاز به دانش و فناوری صنایع غذایی و صنایع تبدیلی که کانادایی ها در آن توانمند هستند، دارد. پس یک رابطه دوطرفه اقتصادی تعریف شده است. در این 6 فصل هم توانمندی داریم و می توانیم وارد بازار کانادا بشویم و آن 600 هزار ایرانی مقیم کانادا، جامعه هدف اول هستند و آنها می توانند پیشگامان این رابطه اقتصادی باشند. از این تجربه چینی ها استفاده کردند؛ آنها یک کلونی بزرگ در ایالات متحده آمریکا داشتند. ورود به بازار آمریکا از یک طرف و ورود آمریکا یی ها به بازار چین از طرف دیگر، توسط جامعه چینی مقیم آمریکا، تسهیل شد.
*پس یک مطالعه تطبیقی در این زمینه وجود دارد؟
قاسمی: بله در کلاس های دیپلماسی عمومی هم روی این نکته تاکید شده است. این یک پتانسیل بشدت کانادا را برای ایران، کشوری ممتاز می کند. من بحث روابط سیاسی را ندارم. 600 هزار ایرانی در کانادا ساکن هستند که هیچ کاری هم که با مردم کانادا نداشته باشیم با ایرانی های مقیم کانادا و آنها با کشورشان، ایران کار دارند. در نتیجه می توان باتوجه به آن جامعه فرهیخته ایرانی مقیم کانادا، بسیاری از موانع تجاری سر راه صادرات را حل و فصل کرد.
*به 6 گروه کالایی اشاره کردید. دلیل انتخاب این کالاها چه بوده است؟
قاسمی: ایران در زمینه پتروشیمی توانمندی بالایی دارد و محصولات گروه پتروشیمی کشور را همه جای دنیا از جمله کانادا می خواهند. با توجه به این امر در تلاش هستیم زمینه آشنایی بیشتر تجار و بازرگانان کانادایی را با مواد و محصولات پتروشیمی ایران آشنا کنیم که هدف بیشتر، ترغیب آنها به سرمایه گذاری در این گروه کالایی است.

همچنین یکی از کالاهایی که ایران را با آن می شناسند، فرش و صنایع دستی است. همه ایرانی ها با هر توان اقتصادی علاقه مند به داشتن یک تخته فرش ایرانی هستند، حالا در هر جای دنیا که باشند؛ پس ایرانیان مقیم کانادا بهترین بازار این محصول هستند.
از سوی دیگر بسیاری از محصولات باغی ایران، بازار خوبی در کانادا دارد که متاسفانه اغلب آنها مستقیم به کانادا صادر نمی شود و با واسطه می رود. کانادایی ها هم در زمینه صنایع کشاورزی، فناوری بالایی دارند و ایران می تواند از آن استفاده کند.علاوه بر این، ایران حدود یک درصد خاک دنیا و 7 درصد مواد معدنی دنیا را در اختیار دارد؛ اما بسیاری از معادن آن هنوز استخراج نشده اند. کانادایی ها می توانند در این حوزه سرمایه گذاری کنند.
در حوزه دارو هم برابر آمار منتشره، 93 درصد دارو را در داخل تولید می کنیم اما مواد اولیه برخی از آنها وارداتی است که می توان مواد اولیه را از کانادا تامین و محصول ساخته شده را دوباره به کانادا صادر کنیم.در گروه گردشگری هم تصمیم داریم فرهنگ و هنر خود را به دنیا عرضه کنیم.
*چگونه؟
قاسمی: تلاش هستیم با برداشتن موانع سر راه و با برگزاری هفته فیلم و نمایشگاه های هنری و... با کمک دستگاه های ذی ربط این امور را انجام دهیم. اما به دلیل روابط نه چندان روشن سیاسی میان دو کشور، کارکردن در این زمینه سخت است اما در حال تلاش هستیم. طرف کانادایی نیز برای تحقق رویدادهای فرهنگی- هنری ابراز علاقه کرده و مسوولان ایرانی هم به طور قطع با این بحث که چهره ایران در دنیا بهتر شناسانده شود، موافقند. امیدواریم در زمان کوتاه یکساله 3 برنامه برگزاری هفته فیلم، نمایشگاه هنری و نمایشگاه گردشگری انجام شود.
*در حوزه اجتماعی چطور؟
قاسمی: در زمینه ارتباطات اجتماعی از جمله حوزه ورزش باید فرصت هایی برای ارتباط بیشتر فراهم شود. همچنین می خواهیم روز دوستی میان دو کشور را برگزار کنیم. پیشنهاد کردیم به دستگاه های مسوول که بتوانیم از صاحبان رسانه و خبرگزاری های موثر در کانادا دعوت کنیم از ایران دیدن کنند و واقعیت های کشور را به درستی انعکاس دهند نه اینکه سیاه نمایی کنند. درواقع پتانسیل های اجتماعی، زیرساخت همه فعالیت های اقتصادی، فرهنگی، هنری و .... میان دو کشور است. 
دیپلماسی عمومی بستر فعالیت انجمن های دوستی است و انجمن در تلاش است با فراهم کردن زیرساخت ها، انجام همه کارهای فوق را به فعالان هر بخش واگذار کند.

کلید واژه ها: ایران و کانادا


نظر شما :