سرنوشت نامعلوم اقدام نظامی آمریکا بر ضد سوریه در کنگره

۱۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۹۲۰۷۰۵ سرخط اخبار

درخواست باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از کنگره و سنا برای موافقت با اقدام نظامی بر ضد سوریه تردید های تازه ای را در خصوص واکنش احتمالی واشنگتن بر ضد دمشق ایجاد کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز؛ در حالی که بحث و مذاکره کنگره آمریکا در خصوص اقدام نظامی احتمالی بر ضد سوریه زودتر از 9 سپتامبر آغاز نخواهد شد، سیاست های واشنگتن در قبال سوریه برای هفته ها با علامت سئوال بزرگی روبرو خواهد شد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در حالی اعلام کرد که وی به دنبال کسب مجوز لازم از کنگره برای اقدام نظامی محدود بر ضد سوریه است که بسیاری از نمایندگان کنگره با این طرح مخالف هستند.

البته هیچ کس نسبت به عزم و اراده احتمالی کنگره در خصوص اقدام نظامی بر ضد سوریه مطمئن نیست و واقعا مشخص نیست که آیا کنگره مجوز لازم برای حمله نظامی محدود به سوریه را خواهد داد.
این عدم اطمینان موجب تیره و تار شدن بیشتر روابط بین اوباما و کنگره خواهد شد که کنترل آن در اختیار جمهوری خواهان است.

یک مقام آگاه کنگره از حزب دموکرات که خواست نامش فاش نشود در این باره تاکید کرد، تصمیم گیری در خصوص حمله نظامی به سوریه به جمهوری خواهان بستگی خواهد داشت چراکه دموکرات ها در اقلیت هستند.

سناتور جمهوری خواه باب کورکر درباره رای احتمالی کنگره و سنا به اقدام نظامی علیه سوریه، تاکید کرد، این تصمیم گیری ممکن است بسیار پیچیده باشد.

وی در مصاحبه با سی ان ان افزود، برخی از اعضای کنگره و سنا واقعا نمی دانند چه اتفاقی در سوریه در حال وقوع است و مردم آمریکا نیز در شرایط کنونی از اقدام نظامی بر ضد سوریه حمایت نمی کنند.
سوریه یک مساله سیاسی بسیار پیچیده است و موجب تشدید اختلاف نظر بین دو حزب سیاسی آمریکا به خصوص در بین تندروهای دو حزب شده است.

برخی از لیبرال دموکرات های سنتی آمریکا نسبت به اقدام نظامی و دخالت در سوریه تردید دارند و ده ها نفر از دموکرات ها با امضای نامه ای در روز پنج شنبه نگرانی خود را نسبت به ورود آمریکا در یک جنگ غیر عقلایی اعلام کرده اند.

برخی از جمهوری خواهان به شدت محافظه کار مثل جاستین آماش نیز تردید خود را نسبت به دخالت نظامی آمریکا در سوریه اعلام کرده است.
طرفداران اقدام نظامی آمریکا در سوریه مثل جان مک کین و لیندسی گراهام نیز در بیانیه مشترکی اعلام کردند که نگران این مساله هستند که اقدام نظامی محدود اوباما در سوریه برای جلب رضایت آنان کافی نخواهد بود.

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :