سفر نماینده خلع‌سلاح سازمان ملل به سوریه

۰۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۹۲۰۲۷۷ سرخط اخبار

در حالی که غرب ارتش سوریه را مسئول حملات شیمیایی اخیر اطراف دمشق می داند و روسیه مخالفان را به این امر متهم می کند، سازمان ملل اعلام کرد، نماینده خلع سلاح این سازمان برای دیدار با مسئولان سوریه امروز (شنبه) راهی دمشق شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: آنجلا کین، مسئول برنامه های خلع سلاح سازمان ملل برای گفت وگو با مقامات سوریه امروز راهی دمشق شده تا موافقت این کشور را برای آغاز هر چه سریعتر تحقیقات کارشناسان شیمیایی سازمان ملل در اطراف دمشق که گفته می شود در آنجا از سلاح های شیمیایی استفاده شده، به دست آورد.

در بیانیه ای که از سوی دبیرکل سازمان ملل منتشر شد همچنین از مخالفان سوری نیز خواسته شده تا با بازرسان شیمیایی سازمان ملل مستقر در سوریه همکاری کامل را داشته باشند.

بنا بر اعلام مسئولان سازمان ملل، بان کی مون، دبیرکل این سازمان از مقامات دمشق خواسته تا هرچه سریعتر به درخواست وی پاسخ دهند و با ماموریت کارشناسان شیمیایی سازمان ملل در اطراف دمشق موافقت کنند.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی آمریکایی و اروپایی اعلام کرد که تحقیقات اولیه سازمان اطلاعات آمریکا و هم پیمانان این کشور نشان می دهد که دولت سوریه از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است.

بنا بر ادعای این منابع حمله شیمیایی اطراف دمشق به احتمال زیاد با موافقت مسئولان عالی رتبه دولت سوریه انجام شده اما تاکید کردند که تحقیقات در این باره هنوز ادامه دارد.

پیشتر وزارت خارجه روسیه مخالفان سوری را مسئول اصلی حملات به اطراف دمشق اعلام و تاکید کرد که مخالفان مانع از رفتن کارشناسان شیمیایی سازمان ملل به محل حادثه هستند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: متاسفانه هنوز نشانه هایی که مشخص کند مخالفان با اعزام کارشناسان شیمیایی سازمان ملل به محل وقوع حمله موافق هستند، رویت نشده است.

مسکو همچنین فشارهای آمریکا، اروپا و سازمان ملل برای استفاده از زور علیه دولت سوریه با استناد به گزارش های اولیه را غیر قابل قبول اعلام کرد.

کرملین همچنین از مسئولان دمشق خواسته است با کارشناسان شیمیایی سازمان ملل مستقر در سوریه همکاری کامل داشته باشند.

وزرای خارجه آمریکا و روسیه در تماسی تلفنی توافق کرده بودند که کارشناسان شیمیایی سازمان ملل هر چه سریعتر باید به محل حادثه بروند و تحقیقات کاملی را درخصوص این حادثه انجام دهند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز با متهم کردن مسئولان سوری اعلام کرد: امیدی نمی رود که مقامات دمشق با ماموریت کارشناسان شیمیایی سازمان ملل و اعزام آنها به حومه دمشق موافقت کنند.

تهدید انگلیس به ارجاع پرونده سوریه به شورای امنیت

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز با انتقادات تندی علیه دولت سوریه ارتش این کشور را عامل حمله شیمیایی به منطقه الغوطه در حومه دمشق اعلام کرد.

وی گفت: مذاکرات فشرده ای با دبیرکل سازمان ملل، وزیر امور خارجه آمریکا، وزیر امور خارجه قطر و چند کشور دیگر انجام داده تا هر چه سریعتر کارشناسان سازمان ملل در محل حادثه حضور یابند.

هیگ ادامه داد: یقینا دولت سوریه اقدامی انجام داده که می خواهد آن را مخفی کند وگرنه هیچ دلیلی وجود ندارد که دمشق با تحقیق کارشناسان سازمان ملل در خصوص حادثه مخالفت کند.

وی در پایان تاکید کرد که کشورش هیچ گزینه ای را در رویارویی با دولت سوریه دور از ذهن نمی داند و انگلیس آماده است که هر چه سریعتر به شورای امنیت برود تا مجوز اقدامات سخت گیرانه تر علیه دمشق را دریافت کند و این اقدام در صورتی که ظرف چند روز آینده تحرکی جدی در قبال سوریه انجام نشود، اتخاذ خواهد شد.

وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد، دولت لندن معتقد است دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی روز چهارشنبه در حومه دمشق است.

هیگ در اظهاراتی تلویزیونی گفت: شواهد مربوط به این حمله که صدها تن در آن کشته شدند، هر روز در حال افزایش و بدتر شدن است.

وی از کارشناسان سازمان ملل خواست تا بلافاصله به حومه دمشق که محل اصلی این حمله با استفاده از سلاح شیمیایی است، دسترسی پیدا کنند.

ویلیام هیگ در یک بیانیه تلویزیونی افزود: ما معتقدیم که این حمله شیمیایی توسط دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مقیاس وسیعی صورت گرفته و از سازمان ملل می خواهیم تا به منطقه آلوده دسترسی پیدا کند.

این مقام مسئول وزارت امور خارجه انگلیس مدعی شد: به نظر می رسد دولت اسد چیزی برای پنهان کردن دارد چرا که به کارشناسان سازمان ملل اجازه ورود به منطقه را نمی دهد.

هیگ روز جمعه با جان کری، همتای آمریکایی خود درباره بحران سوریه به گفت وگو پرداخت و با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در این باره صحبت کرد.

با وجود افزایش خشم جامعه بین الملل از این حمله هیگ با خالد العطیة، وزیر امور خارجه قطر در لندن دیدار و ابراز امیدواری کرد که بتواند با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در آینده گفت وگو کند.

ویلیام هیگ این مساله را رد کرد که حمله صورت گرفته روز چهارشنبه هفته گذشته در حومه دمشق توسط مخالفان دولت اسد صورت گرفته باشد.

روسیه روز جمعه ادعای غرب درباره انجام این حمله توسط دولت اسد را زیر سوال برد و اعلام کرد که این حمله در اصل تحریک آمیز بوده است.

اما وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد که هیچ توضیح موجه دیگری مبنی بر این مساله وجود ندارد که استفاده از سلاح شیمیایی تلفات بسیار زیادی بر جای گذاشت.

وی گفت: این مساله در حال حاضر برای ما در اولویت است که تضمین حاصل کنیم تیم سازمان ملل برای تحقیق در این باره به منطقه برود و حقایق را بازگو کند.

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، دولت لندن این مساله را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع می دهد تا یک راهکار شدیدتر و قوی تر اتخاذ شود. این مساله ای نیست که جهان مدنی یا یک انسان بتواند به آن بی اعتنایی کند.

ویلیام هیگ افزود: انگلیس هیچ گزینه ای درباره سوریه را که بر طبق قوانین بین الملل است و می تواند جان انسان های بی گناه را حفظ کند، رد نمی کند.

وی در جریان دیدار و گفت وگو با همتای قطری خود در لندن که روز جمعه صورت گرفت گفت که آنها توافق کرده اند تیم سازمان ملل باید به صورت "فوری و بلافاصله" به منطقه دسترسی یابد و یک راه حل سیاسی تنها راه رهایی از این خونریزی است.

ویلیام هیگ در ادامه گفت: می دانم که برخی در جهان هستند که تمایل دارند بگویند حمله شیمیایی روز چهارشنبه سوریه یک توطئه از سوی مخالفان سوری است.

داگلاس الکساندر، وزیر امور خارجه دولت سایه انگلیس نیز خواستار قطعنامه ای واضح از سوی سازمان ملل درباره سوریه شد و گفت که واکنش این سازمان بین المللی تاکنون ناکافی بوده است.

وی افزود: دولت لندن باید هم اکنون با متحدانش در شورای امنیت برای تضمین توافق بر سر قطعنامه ای که نه تنها استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم می کند بلکه باعث حضور تیم تحقیقاتی سازمان ملل در سوریه شود، گام هایی اساسی بردارد.

کلید واژه ها: سوریه کارشناسان شیمیایی سازمان ملل


نظر شما :