هرمیداس‌ باوند:

معرفی ظریف نشان‌دهنده علاقه ایران به تنش‌زدایی است

۱۵ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۰:۴۲ کد : ۱۹۱۹۵۶۳ سرخط اخبار

 یک استاد دانشگاه با اشاره به معرفی محمدجواد ظریف به عنوان وزیر خارجه از سوی حسن روحانی، تصریح کرد: انتخاب روحانی حاکی از قصد و نیت جدی ایران برای تنش زدایی و پیامی روشن به طرف های مقابل است.

داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به معرفی شدن ظریف به عنوان وزیر خارجه دولت یازدهم گفت: آقای ظریف از شایستگی و تخصص در روابط دیپلماتیک و مسائل سیاست خارجی برخوردار است و با توجه به سوابقش در وزارت خارجه و حضورش در مذاکرات هسته یی در دوره حسن روحانی گزینه خوبی است.

وی گفت: انتخاب ظریف به لحاظ مسائل روانی نشان دهنده قصد و نیت ایران در دولت حسن روحانی برای تنش زدایی و مذاکرات جدی در بحث هسته یی و سایر مسائل است و پیام روشنی را به طرف های مقابل می دهم.

این استاد دانشگاه با اشاره تاثیر ظریف و انتخاب فردی لیبرال در جایگاه ریاست دستگاه دیپلماسی کشور به ویژه در بحث هسته یی خاطرنشان کرد: اثرگذاری ظریف در مذاکرات هسته یی آینده بستگی دارد به حدود اختیارات رییس جمهور به این بحث. اگر رییس جمهور از اختیارات تام برخوردار باشد، قطعا می توان به اثرگذاری دیپلمات با سابقه ای مثل آقای ظریف در مذاکرات هسته یی امیدوار بود.

هرمیداس باوند در ادامه به تنگناها و بن بست های موجود در سیاست خارجی ایران و تعامل با کشورهای مختلف در سال های گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط بین المللی و منطقه یی، فردی مثل ظریف در دولت آقای روحانی می تواند اثرگذار باشد و ایران را از بن بست های سیاست خارجی اش بیرون بیاورد.

وی درباره موضوعات مختلفی که ایران در سیاست خارجی اش با آن مواجه است، گفت: باید مسائل را اولویت بندی کرد و به نظر من اولویت اول، موضوع هسته یی است. اگر در این بحث پیشرفت و تفاهم هایی به دست آید، می تواند مسیر حل و فصل موضوع را به طور نسبی شفاف و رو به جلو سازد، اگر این مساله محقق شود، خود به خود در عرصه های دیگر اثرش را می گذارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: برخی مسائل چندان در اختیار ایران نیستند، مثل سوریه. اگر بشار اسد موفق شود بخش هایی از سوریه که در اختیار مخالفان است را به دست بگیرد، فضا به نفع ایران عوض خواهد شد، اما اگر جریان به شکلی دیگر پیش برود، مشکلات گسترده تر می شود و اثر دیگری خواهد داشت. بنابراین معتقدم ایران باید به عنوان اولویت اول در مسائلی وارد شود که در آن اختیار عمل وافی دارد.

هرمیداس باوند گفت: اگر در چارچوب با مذاکرات با 1+5، مذاکرات دوجانبه با آمریکا صورت گیرد، پیشرفت های قابل توجهی را شاهد خواهیم بود و به طور گریزناپذیری این مساله در روابط ما با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اثر مثبتی خواهد داشت.

این استاد دانشگاه هم با بیان این که برخی معتقدند بهتر است مدیریت موضوع هسته یی از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه منتقل شود، گفت: این مساله به این موضوع بستگی دارد که روحانی متقاضی چنین امری باشد یا خیر. البته بنده با این مساله که موضوع هسته یی در وزارت خارجه بررسی و هدایت شود، موافقم و آن را بسیار مثبت می دانم چراکه معتقدم این موضوع سهولت در کار و بالا بردن سرعت عمل در اجرای تصمیمات را به دنبال خواهد داشت و کارشناسان ارگان های دیگر می توانند نظرات خود را برای جمع بندی به وزارت خارجه ارائه کنند.

وی گفت: در سال های گذشته وزارت خارجه در بحث هسته یی عملا در حاشیه بوده است و این موضوع با توجه به دیدگاه ها و نظرات مختلف هر یک از ارگان های ذی ربط مشکلات و کاستی هایی را در برداشته است، در عین حال معتقدم بدون تردید بازگرداندن مدیریت پرونده هسته یی به وزارت خارجه امری مثبت است.


نظر شما :