محکومیت بین‌المللی خشونت‌های مصر

۰۶ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۹۱۹۱۶۶ سرخط اخبار

جان کری اعلام کرده است که دولت آمریکا رسیدگی بی طرفانه و منصفانه به وقایع جاری در مصر را خواستار است که به موجب آن دهها تن کشته و حدود 4500 تن مجروح شده اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به درگیری های خونین مصر گفت: کاخ سفید خواهان پایان دادن به بازداشت های سیاسی و آزادی رهبران سیاسی در مصر است.

کری با انتشار بیانیه ای گفت: در این فضای به شدت خشونت زده مقام های مصر قانونا و اخلاقا موظفند که به حق تجمعات صلح آمیز و آزادی بیان احترام بگذارند. این دو از ارکان اصلی گذار به دموکراسی است که مقام های مصر هم بارها به ضرورت آن اذعان کرده اند.

جان کری در ابتدای این بیانیه آورده است که در پی خشونت های ۲۴ ساعت گذشته در مصر او با کاترین اشتون، محمد البرادعی و نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر شخصا گفت وگو کرده و نسبت به کشته و زخمی شدن صدها تن در جریان اعتراضات ۲۴ ساعت گذشته عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، خشونت بیشتر نه تنها فرآیند دموکراتیک شدن و آشتی ملی را به تاخیر می اندازد، بلکه تاثیر بسیار منفی بر ثبات منطقه خواهد داشت.

در این بیانیه کری اعلام کرده است که دولت متبوعش خواستار رسیدگی بی طرفانه و منصفانه به وقایع جاری در مصر است.

او همچنین از تمامی رهبران سیاسی مصر خواست به سرعت به کمک کشورشان بیایند تا از آنچه او سقوط مصر از لبه پرتگاه نامیده، جلوگیری کنند.

در همین حال، احمد طیب، شیخ الازهر و محمد البرادعی، معاون رئیس جمهور موقت مصر در امور بین الملل که از اقدامات ارتش مصر برای برکناری محمد مرسی، رئیس جمهوری اسلامگرای این کشور حمایت کرده بودند، کشتار تعداد زیادی از هواداران آقای مرسی در درگیری با نیروهای ارتش را محکوم کردند.

شیخ الازهر مصر که بلندپایه ترین روحانی سنی مذهب مصر به شمار می رود، خواهان تحقیق در این مورد شده است.

محمد البرادعی نیز گفته است که از خشونت نامتناسبی در درگیری ها استفاده شده است.

انگلیس و اتحادیه اروپا نیز توسل به زور را محکوم کردند.

انگلیس درگیری های اخیر در مصر را محکوم کرده در همین رابطه ویلیام هیگ، وزیر خارجه این کشور از مقامات مصری خواسته به خشونت ها پایان دهند.

هیگ گفته است: آنهایی که مسئول بروز چنین حوادثی هستند باید به تخلفاتشان رسیدگی شود.

وزیر خارجه انگلیس همچنین بر حق برگزاری اعتراضات صلح آمیز تاکید کرده است.

در همین حال کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از خشونت های شب گذشته در مصر عمیقا ابراز تاسف کرد.

اشتون هم بر رعایت حق برگزاری اعتراضات صلح آمیز تاکید کرد.

کلید واژه ها: مصر


نظر شما :