راشاتودی: پوتین با پیشنهادs300 به تهران می‎آید

۰۴ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۹۱۹۰۸۸ سرخط اخبار

در میان مسائلی که در سفر ماه آینده پوتین به تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت، پیشنهاد برای ارائه سیستم‎های پیشرفته ضد-بالستیک به جمهوری اسلامی است. 

 
به گزارش مهر، راشا تودی نوشت: "روزنامه اقتصادی روسی کامرسانت بدون افشای منبع خود از سفر روز ۱۲ اوت پوتین برای ملاقات با حسن روحانی -رئیس جمهور منتخب- خبر داد. از سوی دیگر خبرگزاری مهر نیز تاریخ سفر را ۱۶ اوت اعلام کرده است. 
 
شبکه روسی افزود که احتمالاً این اولین سفر رسمی رهبر یک کشور به ایران پس از تحلیف روحانی در ۴ اوت خواهد بود. روسای جمهور درباره موضوعات متنوعی از جمله مسائل سیاسی و اقتصادی روز، برنامه هسته ای و برنامه گسترش نیروگاه اتمی بوشهر صحبت خواهند کرد. در گزارش فوق آمده است یکی دیگر از مباحث احتمالی، مذاکرات خرید سلاح خواهد بود که ممکن است باعث ناراحتی کشورهای دیگری شود. 
 
به گفته منابع در صنایع نظامی، روسیه به ایران پیشنهاد خرید سیستم دفاع هوایی S-۳۰۰VM Antey-۲۵۰۰ را ارائه خواهد کرد. این سیستم مشابه با موشک های با برد بلند زمین به هوای اس-۳۰۰ است. اس-۳۰۰ ها برای دفاع هوایی در زمان شوروی طراحی شده بود اما نیروهای زمینی، مشابه آن را برای کاربرد خود ساختند. نسخه S-۳۰۰VM جدیدترین و پیشرفته ترین آنهاست. 
 
کومرسانت ماه گذشته برای بار اول خبر داده بود که روسیه پیشنهاد فروش S-۳۰۰VM را به ایران ارائه خواهد کرد. این اقدام روسیه برای راضی کردنِ تهران به بازپس گیری شکایت خود از روسیه به دلیل لغو قرارداد تحویل پنج سامانه ضد موشکی اس. ۳۰۰ است. قرارداد در سال ۲۰۰۷ به امضا رسیده بود اما در سال ۲۰۱۰، دمیتری مدودف -رئیس جمهور وقت روسیه- با تصویب قانونی، همکاری نظامی با ایران را محدود کرده بود. 
 
ارزش قرارداد بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار بود که به گفته راشیا تودی، تهران به ارسال شکوایه به دادگاه بین المللی ژنو، خواستار غرامت ۴ میلیارد دلاری شده بود.

کلید واژه ها: روسیه


نظر شما :