پیشنهاد پوتین به جای اس300 برای ایران

۰۳ مرداد ۱۳۹۲ | ۰۷:۳۵ کد : ۱۹۱۹۰۴۰ سرخط اخبار

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، انتظار می رود پوتین برای دیدار حضوری با حسن روحانی، رییس جمهوری منتخب ایران روز ۱۲ ماه اوت (۲۵ مرداد) به تهران سفر کند.

قرار است روسای جمهوری دو کشور در مورد پاره ای از مسائل سیاسی و اقتصادی از برنامه هسته ای ایران تا مشارکت روسیه در توسعه نیروگاه بوشهر رایزنی کنند.

به گفته مقام های مطلع صنایع دفاع هوایی روسیه به ایران پیشنهاد داده موشک های اس وی ام ۳۰۰ را خریداری کند. این موشک در واقع بسیار شبیه به موشک های دوربرد زمین به هوا اس ۳۰۰ است.

موشک های اس ۳۰۰ برای نیروهای دفاع هوایی اتحاد جماهیر شوروی برنامه ریزی و تولید شد بودند، اما نیروی زمینی که شاخه جداگانه ای از ارتش بودند می خواستند یک سامانه طراحی شده برای رفع نیازهای خود را داشته باشند. موشک های اس وی ام ۳۰۰ بر اساس دستور آنها توسعه و تولید سپس به موشک های اس ۳۰۰ توسعه یافت.

روزنامه روسی کامرسانت برای اولین بار ماه گذشته گزارش داد مسکو احتمالا پیشنهاد خرید موشک های اس وی ام ۳۰۰ را به ایران می دهد.

سامانه دفاع هوایی اس وی ام ۳۰۰ توانایی هدف قراردادن اهداف هوایی در حال حرکت با سرعت بالای ۴۵۰۰ کیلومتر در ساعت را دارد همچنین می تواند تا ۲۴ فروند هواپیما و ۱۶ موشک بالستیک را همزمان ردیابی کرده و به آنها حمله کند. برد این سامانه برای هواپیماها تا حدود ۲۰۰ کیلومتر و برای موشک های بالستیک تا ۴۰ کیلومتر است.

روسیه تا کنون دو سامانه اس وی ام ۳۰۰ را به ونزوئلا در ماه آوریل سال جاری میلادی (اسفند/فروردین) فروخته است که اولین قرارداد فروش این سخت افزار نظامی به شمار می آید. ترکیه و هند نیز از جمله خریداران بعدی احتمالی آن هستند. 


نظر شما :