تبریک عراقچی به ملکه و ولیعهد انگلستان

۰۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۰ کد : ۱۹۱۸۹۷۰ سرخط اخبار

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تولد نوه ولیعهد انگلستان را به ملکه و ولیعهد این کشور تبریک گفت و افزود: روابط تهران و لندن بسیار پیچیده تر از آن است که این قبیل مسائل به آن کمک کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیدعباس عراقچی در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره پرونده تصادف دیپلمات عربستانی با یک شهروند ایرانی از رسانه ها خواست که این موضوع را سیاسی نکنند و افزود: سیاسی شدن موضوع کمکی به حل آن نمی کند.

وی ادامه داد: جرمی اتفاق افتاده که از ویژگی های خاص خود برخوردار می باشد. مجرم دارای مصونیت سیاسی است و نمی توان با آن برخورد کرد مگر اینکه دولت عربستان مصونیت آن را لغو کند و این کار آسانی نیست که از دولت بخواهیم مصونیت دیپلمات خود را لغو کند.

وی گفت: مذاکرات بین دو کشور در این زمینه ادامه دارد و برخی از مقامات سعودی و خانواده آن مرحوم در حال مذاکره هستند که شاید از طریق پرداخت دیه این موضوع حل و فصل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بار دیگر گفت: موضوع را دچار حواشی نکنیم زیرا به اصل قضیه صدمه می زند.

عراقچی درباره پیگیری ها در خصوص سه کوهنورد ایرانی که در رشته کوه های هیمالیا ناپدید شده اند ، گفت: متاسفانه خبر جدیدی از این سه نفر نداریم. سفارت ما در اسلام آباد و پکن پیگیر موضوع هستند. این سه نفر در کوه هایی بین پاکستان و چین ناپدید شده اند و سفارت ما در اسلام آباد در تماس نزدیک با مقامات محلی است و هماهنگ کرده ایم که گروه های امداد و هلی کوپتر تجسسی و برخی گروه های محلی در این زمینه اعزام شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که حادثه بدی برای آنها رخ نداده باشد و در صحت و سلامت پیدا شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار مطرح شده در رسانه ها مبنی بر انتقال پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت به وزارت امور خارجه گفت: این اخبار مبتنی بر حدس و گمان و تحلیل هایی است که بعضا از سوی افراد مختلف صورت گرفته است. هیچ تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده البته رئیس جمهور اختیار دارند که این پرونده و پیگیری آن را به هر نهادی که صلاح می داند واگذار کند.

وی ادامه داد: تصمیم گیری در این خصوص در شورای امنیت ملی صورت می گیرد ولی مذاکرات می تواند توسط دبیرخانه و یا وزارت خارجه انجام شود. الان زود است و معتقدم این موضوع در زمان مقتضی انجام خواهد شد.

عراقچی بسته شدن کلینیک هلال احمر و کمیته امداد در جمهوری آذربایجان را موضوعی فنی خواند و افزود: دولت آذربایجان استانداردهای جدیدی را برای مراکز درمانی و کلینیک ها اعلام کرده و این حق هر دولتی است که استانداردهای خود را اعلام کند و این دو کلینیک مجبورند خود را با این استانداردها هماهنگ کنند.

وی با بیان اینکه قرار است هیئتی از هلال احمر برای بررسی وضعیت بهداشتی این ساختمان به آذربایجان برود گفت: اگر امکان داشت وضعیت ساختمان بهبود یابد و در غیر این صورت مکان جدیدی اجاره شود. امیدواریم با رعایت استانداردهای مورد نظر دولت آذربایجان این کلینیک بازگشایی شود.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه با اشاره به تولد نوه ولیعهد انگلیس از عراقچی پرسید که آیا این قضیه در ارتقاء روابط تهران و لندن تاثیرگذار خواهد بود؟ که عراقچی تولد نوه ولیعهد انگلستان را به ملکه و ولیعهد این کشور تبریک گفت و افزود: ایشان سومین نفر در فهرست رسیدن به سلطنت در انگلستان است.

وی درباره اینکه تولد نوه ولیعهد انگلیس نقشی در روابط تهران و لندن داشته باشد، خاطرنشان کرد: ابعاد روابط ما و انگلستان بسیار پیچیده تر از این است که این قبیل مسائل به آن کمک کند.

یکی از خبرنگاران درباره روابط ایران و حماس سؤال کرد که عراقچی با بیان اینکه در طی 2 سال گذشته فتنه در سوریه شروع شد برخی از دوستان ما در منطقه در تشخیص مرزهای دقیق دوستی و دشمنی دچار اشتباه شدند، اظهار داشت: بعضی از دوستان ما از نقش رژیم صهیونیستی و کشورهای خارجی در توطئه ای که در سوریه در جریان است غفلت کردند، گفت: تحولات چند هفته اخیر ذهن ها را بازتر و مسائل را روشن تر کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: روابط ما با حماس همواره خوب بوده و ما حماس را به عنوان عنصر مهم در مقاومت علیه رژیم صهیونیستی به رسمیت شناختیم و با آن همکاری کردیم و علیرغم فراز و نشیب های دوساله اخیر روابط دوستانه ما کماکان ادامه داشته و آنچه ما و حماس را به هم متصل کرده مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: ممکن است برخی مسائل بعضای سوءتفاهماتی را ایجاد کند که در حال رفع شدن است، تماس ها بیشتر شده و علائق دو طرف برای حفظ ارتباط، مستحکم تر شده است.


( ۱ )

نظر شما :