کرزای برای سفر به پاکستان شرط گذاشت

۰۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۸ کد : ۱۹۱۸۹۶۶ سرخط اخبار

 رئیس جمهوری افغانستان در واکنش نه چندان گرم خود به دعوت مقام های پاکستانی برای سفر به اسلام آباد، شروطی را برای هرگونه مذاکره در سطح عالی رتبه برای بهبود روابط متزلزل دو کشور تعیین کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پاکستان روز یکشنبه یکی از دیپلمات های ارشد خود را برای ارائه پیشنهاد کمک های بیشتر به افغانستان که در تلاش است تا با شبه نظامیان طالبان برای پایان دادن به درگیری های 12 ساله به معاهده ای دست یابد، به کابل اعزام کرد.

سرتاج عزیز، مشاور امور خارجی نواز شریف، نخست وزیر پاکستان با زلمای رسول، وزیر امور خارجه افغانستان گفت وگو کرد و به حامد کرزای، رئیس جمهوری این کشور از جانب نخست وزیر پاکستان دعوتنامه سفر به اسلام آباد را ارائه داد.

روز دوشنبه دفتر کرزای اعلام کرد، وی گفته تنها زمانی یک هیات بلندپایه می تواند به پاکستان سفر کند که یک دستور کار مشخص و تعیین شود، آمادگی های اولیه صورت گرفته باشد و چالش های جدی و موثر مقابله با تروریسم و روند صلح در اولویت این سفر قرار گیرند.

از نظر غرب، حمایت پاکستان برای دستیابی به صلحی پایدار در افغانستان حیاتی و ضروری است، اما روابط میان این دو همسایه در زمینه اعتماد دوجانبه مخدوش و متزلزل شده و اتهاماتی از قبیل همکاری پاکستان با طالبان و سایر گروه های شبه نظامی میان دو کشور مطرح است.

سرتاج عزیز، ارشدترین عضو دولت جدید پاکستان است که درست در زمانی به افغانستان سفر کرده که روابط میان اسلام آباد و کابل رو به بهبود است.

تلاش های جامعه بین الملل برای آغاز مذاکرات با طالبان پس از گشایش دفتر این گروه در دوحه قطر، با آشفتگی مواجه شده است. کرزای این دفتر را به عنوان سفارت غیررسمی برای "دولت در تبعید طالبان" توصیف و آن را محکوم کرد.

کریم خرم، رئیس دفتر کرزای اخیرا مدعی شد که دفتر طالبان در قطر بخشی از توطئه برای فروپاشی افغانستان است که توسط پاکستان یا آمریکا برنامه ریزی شده است.

مشاور امور خارجه نخست وزیر پاکستان تعبیرهای موجود بسیاری در افغانستان را که می گویند پاکستان، طالبان را کنترل می کند، انکار کرد و افزود: ما با این گروه شبه نظامی ارتباط محدودی داریم.

خروج برنامه ریزی شده حدود 100 هزار نیروی خارجی تحت رهبری آمریکا در سال آتی میلادی و انتخابات ریاست جمهوری 2014 افغانستان در آوریل، ضرورت دستیابی به صلح با طالبان را بیشتر کرده است.


نظر شما :