ایران در پی تغییر نقشه جمعیتی سوریه است!

۲۸ تیر ۱۳۹۲ | ۰۳:۱۱ کد : ۱۹۱۸۷۴۳ سرخط اخبار

جنگ روانی و فضاسازی های تبلیغاتی، همواره بخشی مهم در همه درگیری ها به شمار می رفته و با رسیدن بحران داخلی سوریه به سطح یک جنگ داخلی، این موضوع درباره این کشور نیز مصداق یافته است. در این زمینه، شایعاتی در منطقه بر سر زبان ها افتاده، مبنی بر این که ایران تلاش دارد با مهاجرت دادن شیعیان به سوریه، ترکیب جمعیتی این کشور را به نفع خود تغییر دهد.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «دیلی استار» لبنان با انتشار گزارشی، به شایعاتی پرداخته که به تازگی درباره اقدامات ایران در سوریه مطرح شده و بر پایه آن، ادعا می شود که ایران تلاش دارد با دادن تابعیت سوری به ۷۵۰ هزار تن از شیعیان سراسر خاورمیانه، نقشه جمعیتی این کشور را تغییر دهد.

بنا بر این شایعات، ایران دو میلیارد دلار به بانک املاک سوریه واریز کرده تا از آن، برای خرید زمین در جنوب استان «حمص» استفاده کند. «ولید جنبلاط»، رهبر دروزی های لبنان مدعی شده، اداره ثبت زمین ها در استان حمص به تازگی آتش گرفته و این واقعه، کاری بوده برای از میان بردن اسناد زمین ها جهت گرفتن مالکیت آن ها از اهالی سنی مذهب منطقه.

گروه های مخالف سوری نیز ادعا کرده اند، ایران با استفاده از عوامل محلی خود در تلاش برای گسترش نفوذ در منطقه «جبل الدروز» است. این امر مشتمل بر استقرار شیعیان لبنانی و همچنین آن دسته از شیعیان سوری است که به واسطه نبرد در منطقه «سویدا» آواره شده اند.

دیلی استار اشاره می کند، هیچ یک از این ادعا ها اثبات شده نیستند و باید درباره آن ها با احتیاط قضاوت کرد؛ اما استان حمص، دارای نقشی کلیدی در درگیری های سوریه است؛ زیرا سبب اتصال مناطق علوی نشین سوریه به مناطق تحت کنترل شیعیان در «دره بکاء» لبنان می شود. برای این که ایران از سرمایه گذاری های خود در لبنان نگهداری کند، باید اطمینان یابد که این منطقه در انزوا قرار نخواهد گرفت و در صورت وقوع نبرد با رژیم اسرائیل، راهی به سوی دریا برایش باز خواهد بود.

از سوی دیگر، ایران در تلاش است با این روش، در صورت پیروزی نهایی دولت بشار اسد در نبرد داخلی سوریه، اطمینان حاصل کند که در آینده، این مناطق بار دیگر آتش ناآرامی و شورش در این کشور را شعله ور نخواهند ساخت. دیلی استار می نویسد، آوارگی صد ها هزار تن از مردم سوریه و دوری آن ها از مناطق سکونت خود، سبب تسهیل تلاش های احتمالی برای تغییر نقشه جمعیتی سوریه خواهد بود.

البته آنچه این روزنامه لبنانی را بر آن داشته تا با نگرانی به پیگیری موضوع بپردازد، وجود این احتمال است که در صورت تحقق چنین تغییر جمعیتی، آن دسته از آوارگان سوری که به لبنان پناهنده شده اند، در این کشور مانده و مشکلاتی را از جنبه های اجتماعی و اقتصادی به وجود بیاورند. این در حالی است که ایران بار ها هر گونه مداخله مستقیم در درگیری های سوریه را تکذیب کرده؛ چه برسد به داشتن برنامه ای جامع برای تغییر نقشه جمعیتی این کشور.


( ۳ )

نظر شما :