سو استفاده کشتیرانی ایران از شرایط تحریم

۲۵ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۷ کد : ۱۹۱۸۶۲۲ سرخط اخبار
در حالی که پس از تحریم کشتیرانی از سوی کشورهای غربی، خودروسازان با استفاده از قدرت خرید خود کشورهای خارجی را وادار به همکاری می کردند، کشتیرانی جمهوری اسلامی ظاهرا با سوء استفاده از تحریم خودروسازان، علاوه بر افزایش حدود 40درصدی بهای حمل و نقل، خودروسازان را مکلف به استفاده از ارز آزاد کرده است!

این اقدام تعجب آور، هزینه های غیر متعارف و گزاف تولید خودروسازان داخلی را باز هم بیشتر می کند.

به گزارش خبرگزاری موج، کشتیرانی جمهوری اسلامی با ارسال نامه ای به خودروسازان، نرخ جدیدی برای کرایه حمل و نقل قطعات و مواد اولیه وارداتی آنان ابلاغ کرده که نسبت به گذشته حدود 40 درصد افزایش داشته است.

علاوه بر این، کشتیرانی جمهوری اسلامی به خودروسازان اعلام کرده است که از این پس امکان استفاده از ارز مبادلاتی برای انجام امور آنان وجود ندارد و خودروسازان باید ارز مورد نیاز خود را از صرافی ها(بازار آزاد) تهیه و تامین کنند!

تلفیق افزایش مستقیم و حذف ارز مبادلاتی در امور حمل و نقلی خودروسازان به معنای دو برابر شدن این هزینه برای صنعتگران داخلی است.

به گزارش موج، این اقدام تامل برانگیز کشتیرانی جمهوری اسلامی در حالی صورت می گیرد که به عنوان مثال شرکت های ایران خودرو و سایپا جزء معدود شرکت هایی است که پس از تحریم، همکاری خود را با کشتیرانی جمهوری اسلامی ادامه داد و حتی طرف های تجاری خود در کشورهایی مانند کره جنوبی و ... را نیز وادار کرد تا از خدمات کشتیرانی ایران استفاده کنند.

 مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش در گفت وگو با رسانه ها به صراحت از تلاش این شرکت برای عدم افزایش و حتی تعدیل نرخ حمل و نقل دریایی سخن گفته بود.

محمد حسین داجمر گفته بود: همواره به دنبال مدیریت تحریم ها بوده ایم و تلاش می کنیم تا نرخ حمل و نقل دریایی کشور را تعدیل و از افزایش غیر منطقی آن جلوگیری کنیم.

کلید واژه ها: کشتیرانی جمهوری اسلامی تحریم


نظر شما :