ابعاد پشت پرده استعفای غسان هیتو

آخرین کارت قطر در سوریه سوخت

۱۹ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۱۸۳۷۸ اخبار اصلی خاورمیانه
تحلیلگران معتقدند که سرعت قبول استعفای هیتو از سوی دیگر اعضای ائتلاف مخالفان سوری نشان می‌دهد که این کناره‌گیری تصمیمی شخصی نیست بلکه جهتی قدرتمندتر او را وادار به کناره‌گیری کرده است.
آخرین کارت قطر در سوریه سوخت

دیپلماسی ایرانی: غسان هیتو، رئیس دولت موقت ائتلاف مخالفان سوری روز گذشته در بیانیه ای که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد، اعلام کرد که مسئولیت اداره امور "مناطق آزاد شده" را وا گذار می کند اما در عین حال بر حفظ یکپاچگی مخالفان تاکید دارد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این در حالی است که ناظران بر این اعتقاد هستند که هیتو به دلیل فشارهایی که جریان های مختلف در درون ائتلاف مخالفان سوری، چه در داخل و چه در خارج از سوریه، می آوردند، مجبور به کناره گیری از سمت خود شد.

به گفته ناظران هیتو زمانی فرصت ریاست بر دولت موقت را به دست آورد که قطر نقشی موثر در پرونده سوریه داشت، اما اکنون که از نقش دوحه کاسته شده و عرصه به سود ریاض رها شده است، این عربستان است که برای این پرونده و مخالفان بشار اسد تصمیم می گیرد که البته مورد حمایت امریکا، اروپا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز قرار دارد.

ناظران همچنین بر این اعتقادند که استعفای هیتو به ضعیف شدن جایگاه اخوانی ها در میان مخالفان نیز باز می گردد که به این ترتیب قطر آخرین برگه برنده خود در میان مخالفان سوری را از دست داد، به ویژه که احمد عاصی الجبرا که رئیس جدید ائتلاف مخالفان سوری شد نیز مورد حمایت عربستان است و مرد عربستانی ها محسوب می شود.

الجربا بعد از رقابت با مصطفی الصباغ، چهره مورد حمایت اخوانی ها که در حقیقت برگه مورد اعتماد قطری ها بود، بعد از استعفای معاذ الخطیب در ماه مارس گذشته، به این سمت انتخاب شد. سمتی که چند ماه به دلیل تشدید اختلاف ها خالی باقی مانده بود و کسی برای قبول آن تعیین نشده بود.  

تحلیلگران معتقدند که سرعت قبول استعفای هیتو از سوی دیگر اعضای ائتلاف مخالفان سوری نشان می دهد که این کناره گیری تصمیمی شخصی نیست بلکه جهتی قدرتمندتر او را وادار به کناره گیری کرده است.

منابع نزدیک به مخالفان سوری اعلام کردند که بارزترین شخص برای جانشینی هیتو، احمد طعمه، یکی از رهبران مخالفان دمشق است که شخصیتی لیبرال بدون گرایش به جریانی خاص است.

ائتلاف در بیانیه خود بعد از جلسه اش که در استانبول برگزار کرد، اعلام کرد، آقای غسان هیتو خود از ادامه مسئولیت در اداره دولت موقت خودداری کرد و زمینه را برای انتخاب دیگر نامزدها برای تصدی این سمت فراهم کرده است و نفر جدید ظرف 10 روز آینده اعلام خواهد شد.

منابع نزدیک به مخالفان سوری اعلام کردند که بارزترین شخص برای جانشینی هیتو، احمد طعمه، یکی از رهبران مخالفان دمشق است که شخصیتی لیبرال بدون گرایش به جریانی خاص است.

به گفته این منابع در جلسه اخیر مخالفان سوری در استانبول برای نخستین بار درگیری های حزبی بر سر تصدی مناصب مشاهده نشد که دلیل آن بیش از همه کاهش نقش اخوان و نبود تلاش های قطر و ترکیه برای اعمال نفوذ و تحمیل خواسته هایشان در تقسیم پست ها بود، علاوه بر آن محاصره حمص که به روزهای آخر خود نزدیک می شود و به زودی شاهد آزادسازی کامل آن خواهیم بود نیز بر فضای تصمیم گیری های این نشست تاثیر مستقیم گذاشته بود. بنا به این گزارش ناتوانی مخالفان در اقدامی کاری برای کاستن از محاصره حمص بر روند جلسه تاثیر مستقیم گذاشته بود.  

در همین رابطه الجربا گفت که انتظار دارد به زودی سلاح های پیشرفته به دست مخالفان سوری برسد که به این ترتیب وضعیت نظامی آنها را که به گفته او در حال حاضر بسیار ضعیف است، تقویت خواهد کرد.

الجربا همچنین در نخستین مصاحبه بعد از انتخابش به سمت ریاست ائتلاف گفت که مخالفان در کنفرانس صلح ژنو که ایالات متحده و روسیه پیشنهاد آن را دادند تا زمانی که موضع نظامی مخالفان قوی نباشد، شرکت نخواهد کرد. مخالفان انتظار دارند با انتخاب رئیس جدید بتوانند جایگاه بین المللی خود را تقویت کرده و حمایت بین المللی را پشت سر خود بیاورند. انتظاری که با انتخاب رئیس دولت جدید برای اداره مناطق آزاد شده، بالاتر نیز خواهد رفت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر ائتلاف مخالفان سوری


نظر شما :