آینده اجتماعی خطرناک در انتظار خاورمیانه

کودکانی که با خشونت خو می گیرند

۱۷ تیر ۱۳۹۲ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۱۸۲۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
در عکس‌ها و فیلم های مختلف سوریه دیده‌ایم که کودکان خردسال بر روی دوش افراد بزرگسال اظهارات طایفه‌ای و شعارهای خشونت طلبانه فرقه‌ای سر می‌دهند در حالی که خنجر به دهان دارند یا با خنجری که به دستشان داده‌اند، در برابر حضار حرکات نمایشی انجام می‌دهند.
کودکانی که با خشونت خو می گیرند

دیپلماسی ایرانی: خشونت در منطقه و جهان به مقوله ای هر روزه تبدیل شده است. تقریبا در تمامی اخبار رسانه های عربی و جهانی نمی توان خبری درباره خشونت های مختلف در جهان نشنید. جنگ و خشونت در سوریه، ناآرامی های مصر، جنگ طایفه ای و شبهه داخلی اما مسکوت لیبی، انفجارهای خونین و تقریبا هر روزه عراق، تظاهرات خشونت آمیز در تونس، زد و خوردهای قومی و طایفه ای در یمن، تظاهرات خشونت آمیز در ترکیه، انفجارهای خونین و تقریبا هر روزه در افغانستان و پاکستان همگی نمونه هایی هستند که این روزها اخبار شبکه های مختلف جهانی را به خود اختصاص داده اند. اگر از شبکه های خبری هم دور شویم در شبکه های اجتماعی نیز درباره نکوهش حوادث جاری در منطقه و هم دردی با قربانیان از زبان این و آن حرف های مختلفی می شنویم که در حقیقت بازگوکننده نوع دیگری از اخبار مرتبط با خشونت در منطقه، جهان عرب، دنیای اسلام و جهان است. این مساله باعث تاثیرگذاری شدیدی بر افکار عمومی جهان و جامعه عربی شده و اخبار و رسانه ها دائما خبر از خشونت های اجتماعی در مناطق مختلف می دهند. مساله ای که باعث ایجاد نگرانی های بسیاری در تخریب روانی شهروندان شده و بسیاری بر این اعتقادند که عاملی برای نهادیه شدن خشونت و شکل گیری شبکه های اجتماعی خشونت طلب خودجوش می شود.

روزنامه الحیات، چاپ لبنان در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می نویسد: به آرامی خبرنگار شبکه فضایی الاخبار عربستان خبری را منتشر می کند و از بینندگان می خواهد که اگر تحمل شنیدن آن را ندارند و قلب هایشان برای شنیدن چنین اخباری ضعیف است به آن گوش ندهند. در این شبکه فیلمی نیز پخش می شود که البته کمتر از آن چه گوینده گفت، آزاردهنده بود. خبر درباره برنامه قتل و خونریزی با ابزارهای پزشکی و بیهوشی توسط یک نوجوان علیه برادرش است.

در ادامه این یادداشت آمده است: میان اخبار و رضایت حال شهروندان و رعایت حال آنان همواره مشترکاتی بوده و این بار خشونت این عامل مشترک است. این نکته را همه می دانیم که رسانه می تواند درس بدهد، آموزش دهد و نهاد یا هسته یا سازمان اجتماعی تاسیس کند. خبر ترسناک است، کودکی 10 ساله به دلیل اختلاف بر سر دیدن کانال تلویزیون در شهر مدینه منوره خواهر بزرگتر 12 ساله اش را کشت. سرهنگ فهد الغانم در پلیس مدینه به روزنامه الحیات گفته است که این اتفاق به هنگام صرف شام رخ داده است. این حادثه یک نمونه ساده یا قصه پیش پا افتاده نبود، همانند آن بسیار اتفاق افتاده است، این روزها متاسفانه شاهدیم که خشونت به چیزی عادی نزد کودکان ما تبدیل شده و عوامل متعددی در شکل گیری آن دخالت دارند. از بازی های الکترونیکی و فیلم گرفته تا اخباری که هر روز منتشر می شوند، در همه آنها شاهد انواع مختلفی از خشونت هستیم. اکنون خشونت به یک عمل روزمره و سایه انداخته بر زندگی شهروندان در جهان عرب تبدیل شده است. این مساله باعث نگرانی بسیار جوامع عربی شده است. کودکان ما به تدریج به سمتی می روند که به خشونت عادت کنند و رفته رفته این روند به مرحله ای می رسد که دیگر تشکیل گروه های خشونت طلب سخت نباشد و در هر نقطه ای از جهان عرب به شکل قارچ گونه ای شاهد رشد گروه های خشونت طلب شویم. مثل عراق و سوریه که کودکان زیر 14 سال در حال فعالیت و مشارکت در عملیات نظامی هستند. در عکس ها و فیلم های مختلف سوریه دیده ایم که کودکان خردسال بر روی دوش افراد بزرگسال اظهارات طایفه ای و شعارهای خشونت طلبانه فرقه ای سر می دهند در حالی که خنجر به دهان دارند یا با خنجری که به دستشان داده اند، در برابر حضار حرکات نمایشی انجام می دهند.  

نویسنده در پایان می نویسد: اگر دولت ها دخالت فوری و موثر نکنند به زودی شاهد افزایش خشونت نزد نسل های جوان و حتی نوجوانانمان خواهیم بود که تهدیدی برای امنیت اجتماعی و روانی جامعه خواهند شد. اگر چه بسیاری می گویند که دولت ها خود بر تداوم خشونت تاکید می کنند که نتیجه آن چیزی است که اکنون در جوامع همان دولت های حاکم نیز شاهدیم. افزایش نرخ خشونت در سایه تحولات منطقه ای و عربی که اگر بدین منوال پیش رود کل منطقه را خشونت های شدید فرا خواهد گرفت. هزینه چنین موقعیتی را ملت و دولت هر دو باهم پرداخت خواهند کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی /11

کلید واژه ها: خشونت جهان عرب


نظر شما :