واکنش ایران به تحریم‌های جدید آمریکا

۱۰ تیر ۱۳۹۲ | ۲۱:۵۷ کد : ۱۹۱۸۰۵۲ سرخط اخبار

 سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام آمریکا در اجرای تحریم های جدید علیه ایران را گامی اشتباه در زمانی اشتباه توصیف کرد.

سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت وگو با ایسنا، درباره اجرای تحریم های خصمانه دیگری از سوی آمریکا علیه کشورمان از امروز، خاطرنشان کرد: این تحریم ها تصمیم جدیدی نیستند و تصمیم برای برقراری این تحریم ها از حدود 6 ماه پیش گرفته شد و اقدامات اجرایی آن و تهیه دستورالعمل ها و آیین نامه ها و هماهنگی با کشورهای دیگر انجام شد تا از دهم تیرماه اجرایی شود. باید گفت سیاست تحریم به خودی خود سیاست شکست خورده ای است و جای تعجب دارد که آمریکایی ها با این که در عمل می بینند که سیاست اعمال تحریم های بیشتر هیچ کمکی به حل و فصل موضوع هسته یی ایران نمی کند و بلکه آن را پیچیده تر و سخت تر می کند باز هم به این روش شکست خورده ادامه می دهند.

وی اضافه کرد: اینکه پس از انتخابات باشکوه مردم ایران دوباره توسل به این شیوه ادامه پیدا می کند جای تعجب بیشتر دارد، البته آنها مدعی هستند که این تحریم از قبل در دستور کار قرار گرفته و در شرایط فعلی فقط اجرایی شده است اما به هر حال در حتی خود آمریکا کسانی بوده اند که پیشنهاد کرده اند این تحریم ها اعمال نشود و یا به عقب بیافتد.

عراقچی تاکید کرد: در هر صورت از نظر ما تحریم ها هیچ کمکی به حل و فصل موضوع هسته یی ایران نمی کند، بلکه آن را سخت تر و پیچیده تر می کند اما برداشتن تحریم ها می تواند به عنوان یک اقدام اعتمادساز کمک کند که حل و فصل موضوع هسته یی ایران روال سریعتر و منطقی تری را به خود بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اقدام آمریکایی ها گامی اشتباه در زمانی اشتباه بوده است و منجر به پیچیده تر شدن وضعیت خواهد شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: در زمانی که همه دنیا به دنبال نشان دادن حسن نیت در رابطه با ایران هستند، آمریکایی ها به میزان بدبینی ها نسبت به خود در ایران همچنان اضافه می کنند، اما ما تاکید داریم نفس تحریم ها چه در گذشته و چه اکنون یک اقدام بی حاصل و شکست خورده است؛ اگر آمریکایی ها فکر می کنند با اضافه کردن تحریم ها می توانند در مواضع هسته یی ایران از جهت احقاق حقوق مردم ایران تغییری دهد، اشتباه می کنند و مسلما هر چه به تحریم ها اضافه کنند مسیر مذاکراتی را نه غیر ممکن بلکه سخت تر و پیچیده تر می کنند، زیرا از جانب آنها عوامل جدیدی مرتب وارد عرصه می شود و کار را برای هر گروهی که بخواهد مذاکره کند سخت تر می کند. بنابراین نفس تحریم ها همواره اشتباه بوده است و در این زمان به مراتب اشتباه تر است و هیچ کمکی نه در گذشته به حل موضوع کرده و نه در آینده خواهد کرد.

اقدام اینتل ست کاملا غیرقانونی و خلاف حقوق بین الملل است
عراقچی همچنین درباره ی اقدام اینتل ست در توقف پخش برنامه های شبکه های ایرانی گفت: اقدام اینتل ست اقدامی کاملا غیرقانونی و خلاف حقوق بین الملل است. اینتل ست وابسته به سازمان بین المللی مخابرات ماهواره ای ( ایتسو (ITSO)) است و اصل اولیه این سازمان که اصل راهنمای اینتل ست است دسترسی بدون تبعیض برای همه دولت های عضو خدمات ماهواره ای است.

وی ادامه داد: این شرکت برای آن ایجاد شده که به دولت های عضو خدمات ماهواره ای را بدون هیچ گونه تبعیضی ارائه دهد و ایران از دهه 1350 عضو این سازمان بوده است. این که با فشار یک دولت دیگر این شرکت برای کشور عضو تبعیض قائل شود قطعا خلاف اصول اساسی این سازمان بین المللی است و ما از طریق خود این سازمان در حال پیگیری این موضوع هستیم. مکاتباتی انجام شده و رایزنی هایی در حال انجام است. قرار است جلسه ای در این باره تشکیل شود و اگر لازم باشد حتی به مراجع داوری هم مراجعه خواهیم کرد که این اقدام غیرقانونی صورت نگیرد.

وی اضافه کرد: البته این اقدام خلاف اصول مورد ادعای این کشورها است که مدعی حقوق بشر، اصل دسترسی آزاد به اطلاعات و آزادی رسانه ها و مطبوعات هستند. اینکه درباره ایران این اقدام را دنبال می کنند خلاف ادعاهای آنها است و افکار عمومی به خوبی این موضوع را متوجه می شوند.

سفر به میانمار در چارچوب رایزنی های سیاسی است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفرش به میانمار و موضوعات مورد مذاکره با مقامات این کشور نیز گفت: سفر به میانمار در چارچوب رایزنی های سیاسی است که با دولت میانمار از گذشته داشته ایم و در قالب کمیته مشورتی که بین معاونین وزیران خارجه دو کشور بوده است، انجام می شود و این سومین نشستی است که بین دو کشور برگزار می شود. بررسی ابعاد مختلف روابط دو جانبه ، همکاری های اقتصادی و سیاسی که بین دو کشور وجود دارد و مرور ابعاد این روابط در دستور کار اصلی مذاکرات است.

وی ادامه داد: موضوع وضعیت مسلمانان در این کشور به خصوص در استان راخین نیز در این مذاکرات بررسی می شود. موضوع مشکلات و درگیری ها بین مسلمانان و بودایی ها وجود دارد یکی از موضوعات اصلی خواهد بود و ما علاوه بر این که نگرانی های خود و جهان اسلام را منتقل می کنیم در عین حال برای این که چگونه می شود به حل این بحران کمک کرد مشورت هایی با دولت میانمار خواهیم داشت. در عین حال تلاش می کنیم کمک های بیشتری از سوی ایران به میانمار ارسال شود . پیش از این یک محموله ای از سوی ایران ارسال شده در صدد ایجاد زمینه های لازم برای ارسال محموله های بعدی نیز هستیم.

کلید واژه ها: تحریم میانمار


نظر شما :