گفت‌وگو با روزنامه‌نگاری که در تظاهرات استانبول آسیب دید

۰۴ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۷ کد : ۱۹۱۷۸۰۱ سرخط اخبار

«حسین توگای» نویسنده و روزنامه نگار سرشناس ترکیه و از فعالان تظاهرات پارک گزی میدان تقسیم در گفت وگو با خبرگزاری فارس در استانبول به تشریح دیدگاه های خود درباره علت آغاز تظاهرات و دلیل برخورد خشونت بار پلیس و استفاده از گازهای سمی و خواسته های آمریکا از ترکیه پرداخت.

برخورد خشونت بار پلیس با مردم گل به دست

توگای تصریح کرد: من از اولین روز وقایع پارک گزی در میان مردم بودم و توسط گازهای سمی پلیس مسموم شدم. بعد از مسموم شدن خیلی شانس آوردم که هنوز هم زنده ام، چونکه بمب گاز سمی که به سویم پرتاب شد، نفسم را بریده بود، تا اینکه باد وزیدن گرفت و گاز را پراکنده کرد.

وی افزود: در حالی که دولت اردوغان سایر کشورها را به رعایت حقوق بشر دعوت می کند، در کشور خودش به مردمی که گل به دست تظاهرات مسالمت آمیز برگزار می کنند، اعمال خشونت کرده و سرکوب می کند، تحقیر می کند و به مطالبات شان گوش نمی دهد.

هشدار فدراسیون بین المللی حقوق بشر به ترکیه

توگای خاطرنشان کرد: در حالی که جامعه جهانی درخواست می کرد به ترکیه بمب های گاز اشک آور فروخته نشود تا جایی که من می دانم فدراسیون بین المللی حقوق بشر که مرکز آن در پاریس است، به ترکیه هشدار داد و من به دلیل اینکه فکر می کنم این هشدار مستقل از قدرت های غربی و امپریالیستی بود از آن حمایت می کنم. اما نمی دانم که آیا غرب و یا آمریکا چنین هشداری به ترکیه دادند یا نه. زیرا آنها هیچ وقت خوبی ما را نمی خواهند. نمونه این قبیل وقایع را قبلا در دوران صدام در عراق و در حلبچه دیدیم که خودشان به صدام سلاح شیمیایی دادند و بعد هم سکوت کردند. همه فکر کردند تنها مقصر اصلی صدام است، ولی مقصر اصلی کسانی بودند که به وی این سلاح ها را دادند و همان ها هم بعدها پرونده صدام را بستند.

هشدار آمریکا و غربی ها عاری از صداقت است

توگای درباره هشدار غربی ها به ترکیه نیز گفت: حالا باز همان سناریو را تکرار می کنند. انگار که این گازهای سمی را برای برقراری آرامش برای انسان ها تولید کرده اند. و حالا هشدار می دهند که خیلی استفاده نکنید. این کار دورویی است. من در آن ایام به یاد سخنان امام خمینی (ره) افتادم که فرمود: "روزی که آمریکا از ما تعریف کند، روز عزای ماست." این انسان خوب، چه خوب سخن گفته است.

دولت اردوغان مسئول وقایع پارک گزی میدان تقسیم

این فعال سیاسی و روزنامه نگار ترک درباره مسئولیت وقایع پارک گزی تاکید کرد: مسئول مستقیم این وقایع حزب حاکم عدالت و توسعه است. «بلنت آرینچ» معاون اردوغان گفت مطالبات مشروع این مردم را درک می کند. اما واکنش دولت مشروع نبود. این را حتی خودشان هم قبول می کنند. حال باید پرسید اگر مطالبات مردم مشروع است، چرا از واکنش غیرمشروع دست برنمی دارند؟ آنها نیت اینکار را ندارند، چونکه به قوه قهریه معتقدند و اگر صحبت از سازش می کنند، تنها برای تحمیل عقاید خودشان است.

خروج مردم ترکیه علیه اقدامات غیردمکراتیک اردوغان

حسین توگای با تاکید بر اینکه دولت اردوغان هیچ وقت دولتی دمکراتیک نبوده در ادامه خاطرنشان کرد: این رفتار دولت برای اول بار نیست که رخ می دهد و همواره نسبت به مخالفان اینگونه بوده است. این بار این دولت نبود که رفتارش عوض شد، بلکه رفتار مردم بود که تغییر پیدا کرد. مردم تا یک نقطه در مقابل رفتارهای غیردمکراتیک دولت اردوغان تحمل کردند و در نهایت به طبع ذات انسان که ناحقی را تحمل نمی کند، برخی انسان های آزادیخواه عصیان کردند.

در ترکیه همه باید مانند اردوغان فکر کنند!

توگای در انتقاد از اردوغان نیز گفت: کسانی که مطالبات مشروع دارند، کسانی هستند که نگرش شان با اردوغان فرق می کند. اما از نظر اردوغان هرکس که می خواهد مظلوم تلقی شود، باید مانند وی فکر کند! یعنی اگر کسی بخواهد محق شناخته شود باید در کنار اردوغان قرار بگیرد و هر چه اردوغان گفت بله قربان بگوید و هر دستور وی را اطاعت کرده و اجرا کند! این وسط تضادی شدید حکمفرماست. اگر دقت کنید در اظهارات نهادهای مختلف وابسته به دولت تضاد به چشم می خورد. دلیل آن هم این است که حرف آخر را اردوغان می زند و هر حرفی که بدون اطلاع وی گفته شود اعتبار ندارد. از همه تعجب آورتر این است که علیرغم اینکه همه امکانات قدرت در دست خودشان است، مظلوم نمایی هم می کنند.

تجلی عدالت الهی، وقایع پارک گزی نتیجه مداخله در سوریه

حسین توگای در مورد سیاست اردوغان در قبال سوریه نیز تصریح کرد: دو سال پیش دولت اردوغان به جای اینکه وقایعی که در کشور همسایه سوریه رخ می داد را آرام کند، از تظاهرات مسالمت آمیز و غیر مسلح مردم سوریه استفاده کرد و تروریست های قاتل از دین بی خبر را از سراسر دنیا گرد آورده و مسلح نموده و با ارائه همه گونه امکانات در خاک ترکیه، بزرگترین فلاکتی که می توانست بر سر یک کشور بیاید را بر سر سوریه آورد. در این دو سال سوریه را به سوی جنگ سوق داده و ویران کرد. حالا عین وقایع سوریه بر سر خودش آمده است. اما اردوغان به جای اینکه درس بگیرد بیشتر خشمگین شده و مسئله را بغرنج تر می کند.

کلید واژه ها: اردوغان ترکیه سوریه صدام آمریکا وقایع پارک گزی


نظر شما :