ادعاهای وزیر جنگ رژیم اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران

۳۰ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۹۱۷۶۱۳ سرخط اخبار

لغو تحریم های وضع شده علیه بانک ملت توسط دادگاه عالی انگلیس، تأکید دولت چین بر ادامه مذاکرات هسته ای ایران، ادعاهای وزیر جنگ رژیم اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران، بازتاب تأیید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و اظهارات آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره درآمدهای نفتی کشور، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

به گزارش «تابناک»، حکم دادگاه عالی انگلیس به لغو تحریم ها علیه یک بانک ایرانی، مهمترین خبری است که از روز گذشته تاکنون در شمار زیادی از مطبوعات و خبرگزاری ها بازتاب یافته است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می نویسد، دادگاه عالی انگلیس تحریم هایی را که به اتهام ارتباط با برنامه هسته ی ایران علیه بانک ملت وضع شده بود،لغو و اعلام کرده این تحریم ها دلبخواهانه وضع شده بودند. به این ترتیب، مجازات هایی که در سال 2009 از سوی وزارت خزانه داری انگلیس علیه این بانک وضع شده بود، لغو می شود.

بنا بر حکم سال 2009، ارتباط بانک ملت با نظام مالی انگلیس قطع شده است. در حکمی که از سوی دادگاه عالی انگلیس صادر شده، این تحریم ها «دلبخواهانه، غیرمنطقی و نامناسب» خوانده شده است.

 

در خبری مربوط به موضوع هسته ای، خبرگزاری «یونایند پرس اینترنشنال» (UPI) از عزم دولت چین برای ادامه مذاکرات هسته ای ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، یک سخنگوی دولت چین اظهار داشته این دولت انتظار دارد مذاکرات هسته ای ایران، از طریق سیستم گفت و گوهای چندجانبه ادامه پیدا کند.

«هوا چون یینگ» افزوده دولت چین مصمم است در مذاکرات هسته ای با ایران به پیشرفت هایی دست یابد. وی گفته، گفت و گو با دولت جدید ایران، تنها راه رسیدن به راهکاری صلح آمیز و بلندمدت برای موضوع هسته ای است. یونایتدپرس اشاره می کند که به جز چین، کشورهای آمریکا و انگلیس نیز که از اعضای گروه 1+5 هستند، نسبت به انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران ابراز خوش بینی کرده اند.

 

این در حالی است که مقامات اسرائیلی همچنان به ابراز مواضع منفی خود که پس از انتخاب روحانی شدت گرفته، ادامه می دهند. به نوشته «جروزالم پست»، موشه یعالون، وزیر جنگ رژیم اسرائیل اظهار داشته، حکومت ایران تلاش های خود برای دستیابی به سلاح هسته ای را متوقف نمی کند، مگر اینکه درک کند جامعه جهانی مصمم به جلوگیری از چنین کاری است.

وی گفته فشارهای کشورهای غربی بر ایران باید به نحو چشمگیری افزایش یابد تا این کشور قانع شود میان دستیابی به سلاح هسته ای و بقا، یکی را برگزیند. وی که در جمع افسران ارتش رژیم اسرائیل سخنرانی می کرده، اظهار داشته این ارتش باید آمادگی هر نبردی در هر زمانی را داشته باشد.

 

اما تأیید نهایی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران از سوی شورای نگهبان، از جمله دیگر اخباری است که امروز مورد توجه برخی مطبوعات قرار گرفته است. روزنامه «واشنگتن پست» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد، شورای نگهبان، نهاد ناظر بر انتخابات ایران، نتیجه انتخابات روز جمعه را تأیید کرده و بر انتخاب رئیس جمهور میانه رو صحه گذاشته است. این روزنامه اشاره می کند که آغاز فعالیت رسمی روحانی در حکم رئیس جمهور، از ماه اوت خواهد بود و وی جانشین محمود احمدی نژاد می شود. واشنگتن پشت همچنین می نویسد، روحانی وعده داده روابط بهتری با جهان برقرار کند و تلاش خواهد کرد تحریم های وضع شده از سوی غرب علیه ایران را کاهش دهد.

 

در پایان، خبرگزاری «ترند» اقدام به انتشار تازه ترین دیدگاه های آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره نحوه هزینه درآمدهای نفتی کشور کرده است. این خبرگزاری اشاره می کند که هاشمی رفسنجانی گفته، درآمد نفت باید به سمت بخش تولید هدایت و بخشی از آن نیز برای رویارویی با موقعیت های حساس ذخیره شود.

وی افزوده با به کارگیری نیروی انسانی کارآمد و باتجربه، نیازهای کشور در عرصه صنعت و تجارت قابل بر طرف شدن است. هاشمی همچنین ابراز امیدواری کرده، تغییر مدیریت سیاسی کشور، به حل مشکلات در این بخش ها کمک کند.


نظر شما :