اظهارنظر مهمان پرست در خصوص مدیریت هسته ای روحانی

۲۷ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۹۱۷۴۶۰ سرخط اخبار

 معاون وزیر خارجه گفت: امیدواری زیادی وجود دارد که آقای روحانی و همکاران ایشان موفق به مدیریت خوب مساله هسته یی بشوند. هم در تحقق خواست ملت در برخورداری از دانش هسته یی برای اهداف صلح آمیز و هم فشارهایی که به شکل غیرقانونی و غیر منطقی و غیرعادلانه به کشور وارد شده و تحریم ها را کنار بزنند و مطمئنا در این مسیر همه ملت، ارگان ها و نهادهای مختلف رییس جمهور منتخب را حمایت خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به اندونزی رامین مهمان پرست معاون وزیر خارجه و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در گفت وگو درروزنامه کمپاس بزرگ ترین و پرتیراژترین روزنامه اندونزی در پاسخ به سؤالی درباره پیروزی حسن روحانی در این دور از انتخابات و تغییرات احتمالی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، گفت: ما یکی از رویداهای بزرگ تاریخ کشور را با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پشت سر گذاشتیم.این انتخابات در شرایط خاصی صورت گرفت که منطقه ما با تحولات بزرگی روبرو است و در عرصه بین المللی شاهد تحولات بزرگی هستیم.

وی بیان اینکه کشور ما 35 سال پیش براساس حضور و مشارکت مردم و با اعتقادات الهی و اسلامی انقلاب خود را آغاز کرد، اظهار کرد: یکی از مهمترین شاخص های کشور ما مردمی بودن آن و برقراری مردمسالاری در اداره کشور بود.

مهمان پرست افزود: ما در طول نزدیک به 35 سال بعد از پیروزی انقلاب بیش از 30 انتخابات سراسری برگزار کردیم. کسانی که مخالف نظام جمهوری اسلامی بودند و به ویژه برخی کشورهای غربی که فشاهای زیادی به کشور ما وارد کردند دائما عنوان می کردند که این انتخابات با استقبال مردم روبرو نخواهد شد.

معاون وزیر خارجه گفت: آنها فکر می کردند به خاطر قطعنامه های ناعادلانه ای که به بهانه فعالیت هسته یی اعمال شده، مشکلات اقتصادی باعث کاهش شرکت کنندگان در انتخابات می شود.

مهمان پرست ادامه داد: این انتخابات با مشارکت نزدیک به 73 درصدی مردم برگزار و یکی از بهترین انتخابات تاریخ کشور ما بود و آقای روحانی در مرحله اول انتخابات حائز اکثریت آرا شد و برای کشورهای زیادی این انتخابات جذابیت بالایی داشت.

وی با اشاره به استقبال روسای جمهور کشورهای دیگر از این انتخابات و پیام های تبریکشان، گفت: می توان فهمید که این انتخابات موفق یک پیروزی دیگر برای مردم ماست.

مهمان پرست ادامه داد: ما در سیاست خارجی اصول ثابتی داریم و بر مبنای عزت، مصلحت و حکمت در سیاست خارجی عمل می کنیم. همه منتخبین ملت به دنبال تامین منافع ملی در بالاترین سطح خود هستند و همه برای رسیدن به بالاترین نقطه پیشرفت و توسعه تلاش می کنند.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه گفت: در چارچوب سیاست های کلی، روش های روسای جمهور ممکن است با هم متفاوت باشد و با توجه به مناظره هایی که در ایران انجام شد کاندیداهای ریاست جمهوری روش ها و سلیقه های خود را برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی مطرح کردند.

وی ادامه داد: استقبال بسیار گسترده مردم از آقای روحانی به منزله این است که مردم با روش ها و سلیقه های اجرایی ایشان موافقت بیشتری دارند. در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود که اصول ثابت سیاست خارجی با روش ها و ابتکارات جدید توسط دولت منتخب شکوفاتر خواهد شد.

خبرنگار این روزنامه از مهمان پرست پرسید آیا روحانی می تواند تاثیری بر کاهش تحریم ها و بهبود شرایط اقتصادی ایران بگذارد؟ که وی پاسخ داد: تحریم های زیادی چه به عنوان قطعنامه شورای امنیت و چه تحر یم های یکجانبه توسط آمریکا و اروپا علیه ملت ما وضع شد. مبنای همه این رفتارهای مخالف با منافع ملت ما ادعای فعالیت های هسته یی کشور بوده که ما این فعالیت ها را حق ملت خود می دانیم. ما عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم و ان پی تی را امضا کردیم و با فعالیت های نظامی هسته یی مخالفیم. ولی براساس حقوق خود معتقدیم از دانش هسته یی در جهت اهداف صلح آمیز باید استفاده کرد و همین انتخابات با حضور حدود 73 درصد واجدین شرایط نشانگر آن است که اکثریت قاطع مردم از نظام و استقلال خود دفاع می کنند.

مهمان پرست اضافه کرد: امیدواری زیادی وجود دارد که آقای روحانی و همکاران ایشان موفق به مدیریت خوب مساله هسته یی بشوند. هم در تحقق خواست ملت در برخورداری از دانش هسته یی برای اهداف صلح آمیز بتوانند دست یابند و هم فشارهایی که به شکل غیرقانونی و غیر منطقی و غیرعادلانه به کشور وارد شده و تحریم ها را کنار بزننند و مطمئنا در این مسیر همه ملت، ارگان ها و نهادهای مختلف رییس جمهور منتخب را حمایت خواهند کرد.

خبرنگار این روزنامه درباره دلیل انصراف مهمان پرست از کاندیداتوری ریاست جمهوری پرسید که وی در این باره گفت: این انتخابات برای ملت و کشور ما از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار بود و همه تلاش داشتند به هر شکل ممکن، با شور و نشاط بیشتری این انتخابات برگزار شود.

وی گفت: بنده فکر می کردم با حضور خود می توانم به مشارکت بیشتر مردم کمک کنم. ولی با توجه به اینکه چهره های شاخص زیادی در انتخابات ثبت نام کردند به این نتیجه رسیدیم محدود کردن تعداد کاندیداها شور و نشاط بیشتری ایجاد خواهد کرد و در نهایت رقابت بین 6 نفر برگزار شد و همین باعث جذابیت انتخابات در بین مردم شد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: برای ما برگزاری مطلوب این انتخابات هدف اصلی بود و خوشحالیم از اینکه این انتخابات به عنوان یک الگو برای همه کشورهای مدعی دموکراسی نشانگر تأثیر آرای مردم بر سرنوشت کشور خودشان شد.

وی گفت: این انتخابات می تواند برای کشورهای زیادی تبدیل به یک الگو برای برگزاری انتخابات باشد. به ویژه نقشی که صدا و سیمای کشور ما در برگزاری مناظره های انتخاباتی داشت و زمان مناسب کافی و مساوی در اختیار همه کاندیداها گذاشت و مردم با دیدگاه های کاندیداها به شکل شفاف و صریح آشنا شدند و همین باعث شد هزینه های زیادی برای تبلیغات صرف نشود. مقایسه بین میزان مشارکت مردم ما در انتخابات با میزان مشارکت مردم در خیلی از کشورهای غربی که مدعی دموکراسی بالا هستند این نتیجه را می دهد که کشور ما می تواند به الگویی در این زمینه تبدیل شود.

خبرنگار این روزنامه پیروزی روحانی در این دور از انتخابات را نشانگر تغییر رویکرد مردم ایران دانست که مهمان پرست دراین باره گفت: مردم ایران همیشه درانتخابات شگفتی ایجاد می کنند و این نشانگر آن است که انتخابات در ایران همیشه آزاد و غیرقابل پیش بینی است . درسال 1997 زمانی که آقای خاتمی کاندیدای انتخابات شد همه فکر می کردند رقیب ایشان آرای زیادی خواهد داشت و منتخب مردم خواهد بود ولی مردم آقای خاتمی را انتخاب کردند. در سال 2005 کاندیداهای شرکت کننده همه فکر می کردند آقای هاشمی بالاترین میزان آرا را به خود اختصاص دهد ولی مردم آقای احمدی نژاد را انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه در انتخابات امسال رقابت خیلی نزدیک بود، یادآورشد: ولی مردم با شنیدن دیدگاه ها و روش ها برای حل مسائل کشور و با توجه به برنامه های کاندیداها به شکل قاطع از روحانی حمایت کردند.

مهمان پرست گفت: امیدواریم این حمایت گسترده مردم از رییس جمهور منتخب باعث اقتدار بیشتر ایشان در صحنه های خارجی و بین الملی و حرکت رو به جلو و توسعه و پیشرفت کشور شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار درباره رابطه روحانی با مقام معظم رهبری، با بیان اینکه این رابطه از قبل بسیار مطلوب بود و در آینده بهتر خواهد شد، افزود: چون رییس جمهور به لحاظ قانون اساسی شخص دوم کشور است و این ارتباط خوب و نزدیک باعث موفقیت هر چه بیشتر دولت خواهد شد. رهبر انقلاب دو نماینده در شورای عالی امنیت ملی کشور دارند که یکی آقای روحانی است و دیگری آقای جلیلی.

معاون وزیر خارجه در ارزیابی از روابط تهران و جاکارتا در دوران ریاست جمهوری روحانی، اظهار داشت: ما اصول ثابتی در سیاست خارجی داریم که از مهمترین اولویت های ما توسعه هر چه بیشتر روابط با کشوهای اسلامی، همسایگان و سایر کشو رهایی است که می توانیم در سایه تعامل و همکاری منافع دوجانبه را برای طرفین تأمین کنیم .اندونزی به عنوان بزرگترین کشور مسلمان دارای روابط تاریخی و بسیار خوبی با ملت ما است و جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی ادامه داد: یکی از قدیمی ترین روابط سیاسی ما با کشورهای جنوب شرق آسیا با اندونزی بوده است. مردم دو کشور به همدیگر علاقه مندند و روابط خوبی بین مسوولان دو کشور برقرار است و ظرفیت های زیادی برای همکاری های اقتصادی سیاسی و فرهنگی وجود دارد و مطمئنا در دوران آقای روحانی این روابط خوب در بالاترین سطح خود تقویت خواهد شد.

وی در خصوص گسترش همکاری ها بین دو کشور به خصوص در زمینه نفت و تکنولوژی با بیان اینکه ما برای توسعه هر چه بیشتر روابط در اجرای پروژه های اقتصادی و انجام سرمایه گذاری در دو کشور آمادگی داریم، افزود: حجم روابط اقتصادی دو کشور نشانگر روند صعودی قابل توجهی است ولی برای رسیدن به ظرفیت های بالا برای همکاری بین دو کشور باید بیشتر تلاش کرد. یکی از دلایل اصلی برای اینکه ما نتوانستیم از همه ظرفیت ها در روابط استفاده کنیم فشارها و موانع توسط کشورهای غربی به بهانه فعالیت های هسته یی کشور ما بود. امیدواریم کشورهای غربی به حقوق ملت ما احترام بگذارند و انحصاری که برای خود به وجود آوردند تا از دانش پیشرفته دنیا برای کسب منافعشان بهره ببرند اجازه استفاده از این دانش را به همه کشورهای مستقل دنیا بدهند و به جای مقابله با حقوق ملت ها با آنها همکاری سازنده داشته و احترام متقابل را در پیش بگیرند.

مهمان پرست خاطرنشان کرد: با کنار زده شدن این محدودیت ها و موانعی که توسط کشورهای غربی ایجاد شده می توانیم یک جهش اقتصادی در روابط ایران و اندونزی را شاهد باشیم.

وی در خصوص تحولات سوریه که سوال دیگر این خبرنگار بود، ریشه همه مشکلات و تنش ها در کشورهای منطقه را حضور و دخالت کشورهای بیگانه دانست و اضافه کرد: از زمانی که مقامات آمریکایی و کشورهای غربی به بهانه مقابله با تروریسم وارد افغانستان شدند تا الان بیش از 110 هزار نفراز مردم افغانستان کشته شده اند و شاهدیم نه تنها ریشه تروریسم در افغانستان خشکانده نشده بلکه تروریسم گسترش یافت و سایر کشورهای منطقه در حال حاضر از وجود چنین پدیده ای رنج می برند.

وی گفت: در عراق ما بعد از مداخله نیروهای غربی و مقامات آمریکایی شاهد فعالیت گرو ه های تروریستی و انفجارات فراوان و کشته شدن مردم بی گناه هستیم. شما می توانید شبیه به این موضوع را در کشورهای دیگری در شمال آفریقا و خاورمیانه مشاهده کنید. معتقدیم رای مردم باید تعیین کننده سرنوشت هر کشوری باشد. اگر در داخل سوریه اختلاف نظری وجود دارد مردم سوریه باید آینده کشور خود را تعیین کنند. بهترین شاخص برای اینکه ببینیم مردم چه طرز تفکری را می پسندند برگزاری انتخابات عادلانه است ولی انتخابات موقعی قابل برگزاری است که درگیری های مسلحانه و اقدامات تروریستی متوقف شود.

مهمان پرست ادامه داد: بعد از توقف درگیری ها و جلوگیری از ارسال سلاح در داخل سوریه گفت وگوهای سیاسی به شکل سراسری بین مخالفان و موافقان می تواند به آماده کردن شرایط برای انتخابات کمک کند.

وی گفت: برای اینکه شائبه دخالت دولت در انتخابات و نتیجه آن برطرف شود تشکیل دولت انتقالی با حضور گرو ه های مخالف و موافق می تواند تضمین کننده سلامت انتخابات باشد.

مهمان پرست افزد: فکر می کنیم این مراحل از چارچوب منطقی و مورد حمایت اکثر کشورها و ملت ها برخوردار است. این طرحی است که جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرده و معتقدیم در سایه این طرح مردم صدمه کمتری می بینند و به خواسته خود می رسند جلوی دخالت کشورهای خارجی گرفته شده و دموکراسی به شکل کامل آن برقرار می شود. شما بررسی کنید ببینید چه کشورهایی با این طرح مخالفند. کسانی که به جای توقف درگیری ها به ارسال سلاح به داخل سوریه کمک می کنند معلوم است با دموکراسی مخالفند. کشو هایی که اجازه برگزاری انتخابات در سوریه را نمی دهند معلوم است به دنبال تامین خواست اکثریت مردم سوریه نیستند و می خواهند نظرات خود را به جای مردم سوریه تحمیل کنند. نه تنها در سوریه بلکه در همه کشورهای منطقه و خارج از آن باید نظرات اکثریت مردم تامین کننده آینده کشور باشد مثل مصر که مردم به حرکت در آمدند و با حرکت خود آقای مرسی را انتخاب کردند. برای ما حرکت مردم در تعیین سرنوشتشان تعیین کننده است و تفاوتی نمی کند در مصر، سوریه، بحرین و یا یمن باشد.

وی ادامه داد : ما در همه کشورها از حقوق ملت ها حمایت می کنیم.

مهمان پرست درباره موضع ایران در حمایت از انتخاب مجدد بشار اسد گفت: ما از حقوق ملت سوریه و مشارکت آنها در تعیین سرنوشت آینده آنها حمایت می کنیم هر فردی را مردم سوریه انتخاب کنند همه باید به آن احترام بگذارند ما هم به منتخب مردم سوریه احترام می گذاریم.


نظر شما :