توجه مطبوعات بین‌المللی به آغاز رقابت‌های انتخاباتی در ایران

۲۴ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۹۱۷۳۲۴ سرخط اخبار

توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بررسی نقش ایران در سوریه و تأثیر آن بر نقش منطقه ای ایران، فراخوان شماری از مفتی های اهل سنت برای «جهاد» در سوریه و رتبه نخست ایران در زمینه ذخایر گاز طبیعی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

به گزارش «تابناک»، در روزی که انتخابات ریاست جمهوری در ایران آغاز شده، توجه اکثر قریب به اتقاق مطبوعات و رسانه های مهم بین المللی به این موضوع جلب شده و هر یک از آن ها از منظری به این موضوع پرداخته و اخبار یا تحلیل های مربوط به آن را پوشش داده است.

در این رابطه می توان به «گالف تودی» اشاره کرد که گزارش کوتاهی را درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرده است. این روزنامه می نویسد در حالی که محافظه کاران ایران دچار چنددستگی هستند، اصلاح طلبان نسبت به حمایت خود از نامزد میانه روی مدنظرشان اطمینان دارند. گالف تودی ادامه می دهد در پی ائتلاف عارف و روحانی، اقبال نسبت به روحانی افزایش پیدا کرده است؛ اما در عین حال، روز گذشته گزارش هایی درباره گفت و گوهای پشت پرده اصولگرایان برای رسیدن به توافق و اتحاد به گوش می رسید. با این حال، این گفت و گوها به نتیجه نرسیده و همه نامزدها تأکید کرده اند که تا پایان در رقابت های انتخاباتی باقی می مانند. این روزنامه همچنین به طور مختصر به معرفی نامزدهای حاضر در انتخابات پرداخته است.

همان گونه که اشاره شد، علاوه بر گالف تودی، موضوع برگزاری انتخابات در ایران، یکی از مهمترین سوژه های امروز اغلب مطبوعات مهم بین المللی است.

 

اما بخشی از مطالب امروز درباره ایران نیز به موضوع سوریه ارتباط پیدا می کند. در این رابطه، روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» مطلبی را با عنوان «آیا ایران در سوریه در حال پیروزی است؟» منتشر کرده و در آن از منظری جدید به تحولات سوریه و نقش ایران پرداخته است. این روزنامه مدعی است هرچند پیروزی دولت سوریه با حمایت ایران، نفوذ منطقه ای ایران را افزایش می دهد، اما در نقش ایران به عنوان رهبر مقاومت در منطقه تزلزل ایجاد می کند. مانیتور در توضیح این ادعا می نویسد تا پیش از وقوع تحولات سوریه، ایران نقش اصلی را در مقاومت منطقه ای در مقابل رژیم اسرائیل بر عهده داشت و کشورهای منطقه نیز از این جهت روی ایران حساب می کردند. اما در پی تحولات سوریه، از یک سو روابط ایران با گروه هایی چون حماس تیره شده و از سوی دیگر، احتمال همکاری ایران با کشورهایی چون عربستان در مقابل رژیم اسرائیل کاهش یافته است.

 

در همین حال، سایت شبکه خبری «العربیه» از فراخوان شماری از مفتی های اهل سنت در کشورهای عربی برای «جهاد» در سوریه خبر داده است. این سایت می نویسد مفتی های سنی، روز گذشته با انتشار فراخوانی مشترک، خواستار جهاد در سوریه علیه ارتش بشار اسد و همچنین ایران و حزب الله، متحدان شیعه دولت دمشق شده اند. این مفتی ها که برای یکسان سازی مواضع خود در قاهره گرد آمده بودند، با صدور بیانیه ای، دولت سوریه را یک دولت «فرقه ای» خوانده و این موضوع را محکوم کرده اند. در این بیانیه خواسته شده با ارسال پول، سلاح و هرگونه کمک دیگر، از افرادی که در حال نبرد با دولت سوریه هستند حمایت شود. در این بیانیه همچنین کمک ایران و حزب الله به دولت سوریه، مصداق «جنگ علیه اسلام و مسلمین» معرفی شده است!

 

در نهایت، خبر انتشار آمارهای جدید شرکت نفت انگلیس (BP) که در آن درباره ذخایر نفت و گاز ایران نیز اطلاعاتی ارائه شده، در برخی از مطبوعات بازتاب یافته است. سایت خبری «آذری پرس» از جمله مطبوعاتی است که این خبر را پوشش داده و می نویسد بر اساس آمارهای منتشره از سوی BP، ایران از نظر ذخایر گاز در رتبه نخست و از نظر ذخایر نفت در رتبه سوم جهان قرار دارد. این آمارها حاکی از آن است که میزان کنونی ذخایر گاز جهان، برای تأمین نیاز 56 سال جهان کافی است. در زمینه ذخایر نفت نیز ونزوئلا رتبه نخست را داراست و کشورهای عربستان سعودی، ایران و عراق در رتبه های بعدی قرار دارند.

 


نظر شما :