آصفی:می‌توانستیم"بهانه هسته‌یی"را با رویکرد مناسب‌تر رفع کنیم

۱۹ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۹ کد : ۱۹۱۷۱۷۲ سرخط اخبار

 حمیدرضا آصفی، دیپلمات کهنه کار وزارت خارجه مردی که احکام مختلفی را برای تصدی مسوولیت های مهم در عرصه سیاست خارجی هم از زمان ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای، هاشمی رفسنجانی ، خاتمی و هم احمدی نژاد دریافت کرده اکنون در دفتر کار خودش گاه به مرور خاطرات و ثبت آنها می پردازد و به گفته خودش دیگر نمی خواهد وارد کار جدی شود، دیگر برایش بس است واولویتش قبل از سیاست خارجی فوتبال است. پس از مدت ها که کمتر در مورد سیاست خارجی از زبان وی شنیده بودیم درباره اولویت های دیپلماسی دولت یازدهم با سخنگوی پیشین وزارت خارجه به گفت وگو پرداختیم.

هوشیاری و شجاعت مهم ترین عوامل رسیدن به اهداف سیاست خارجی است

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) خاطرنشان کرد: سیاست خارجی عرصه منافع ملی است و درواقع عرصه کم کردن هزینه ها و افزایش درآمد کشور است. در این عرصه هوشیاری و شجاعت مهم ترین عوامل برای رسیدن به این اهداف است. هر کدام از این دو عامل بدون دیگری ناکام است.

وی ادامه داد: مهم ترین و اولین اولویت برای دولت آینده انتخاب وزیر خارجه ای شجاع و هوشیار است. نمی گویم افرادی که امروز و یا در گذشته در این سمت بوده اند این ویژگی ها را ندارند بلکه تعریف کلی مستقل از اشخاص مطرح می کنم.

سیاست خارجی باید از مجرای صحیح خود و سازوکارهای قانونی دنبال شود

سفیر پیشین ایران در آلمان شرقی اضافه کرد: سیاست خارجه در همه جای دنیا از جمله در ایران کاری چند لایه است. وزارت خارجه، شورای عالی امنیت ملی، مجلس و دستگاه های دیگر دراین موضوع جداگانه و یا مشترکا ورودهایی دارند. اقدام دوم رییس جمهور آینده این است که سیاست خارجی از مجرای صحیح خود و سازوکارهای قانونی که جواب می دهند دنبال شود. در ایران چند نهاد وجود دارد که در سیاست خارجی دخیل هستند. مجلس، شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه و شخص رییس جمهور که تشکیلات مربوط را دارد. این مجراها هستند و حتما باید از ایجاد برخی کانال های موازی مانند نمایندگان و یا معاونت های ویژه پرهیز شود. سازو کاری که در قانونی اساسی وجود دارد و خط مشی مقام معظم رهبری این است که سیاست خارجی به عنوان خط مقدم جبهه محسوب می شود. هر زمان که خدمت مقام معظم رهبری می رفتیم چه در زمان ریاست جمهوری و چه به عنوان رهبر انقلاب تاکید داشتند که وزارت خارجه از نظر من برابر با نصف دستگاه های دیگر است زیرا در خط مقدم جبهه است. امام (ره) هم توجه ویژه ای به سیاست خارجی داشتند.

رسیدن به سند چشم انداز اولویت دیگر رییس جمهور است

وی افزود: ما در سیاست خارجی سه راهنما داریم. شعار "نه شرقی، نه غربی" و استقلال و آزادی یکی از این راهنماها است. بیان مقام معظم رهبری نیز با عنوان عزت، حکمت و مصلحت نیز باید در چارچوب کار رییس جمهور قرار گیرد. سند بالا دستی که قانون اساسی است مشخص کرده که جمهوری اسلامی باید چه اقداماتی را دنبال کند. در عین حال سند مهم دیگری نیز با عنوان سند 20 ساله چشم انداز است که هشت سال آن را پشت سر گذاشتیم. در این سند نیز گفته شده که ایران باید مقام اول در منطقه به لحاظ علمی، اقتصادی و فناوری و الگوی الهام بخش برای جهان اسلام باشد. بعد از آن رییس جمهور هر کاری دنبال می کند در ذیل آن است. رییس جمهوری که انتخاب می شود به هر حال قرار است چهار یا هشت سال خدمت کند و باید این هدف را جزء اولویت اول خود قرار دهد. بنابراین رسیدن به سند چشم انداز باید اولویت دیگر رییس جمهور باشد. فرصت زیادی هم نداریم 12 سال بیشتر نمانده است و و در عین حال از سند چشم انداز هم بسیار فاصله گرفته ایم.

 

نگاه امروز ما به شرق انتخابی نیست

سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه در مورد برخی سیاست های وزارت امور خارجه در مقاطع مختلف برای اولویت دادن به روابط با آفریقا، آسیا و یا برخی کشورهای دیگر گفت: برخی از این رویکردها از روی برنامه است و برخی دیگر از روی اضطرار است. نگاه امروز ما به شرق انتخابی نیست.

وی گفت: البته ریشه نگاه به شرق به زمان دو پاره بودن آلمان ها برمی گردد. ویلی برانت آن زمان صدراعظم آلمان غربی بود. برای اینکه آلمان شرقی را متصل و هضم در آلمان غربی کند سیاست نگاه به شرق را مطرح کرد و منظور وی آلمان شرقی بود. اساسا ما در تحلیل بین المللی موضوع نگاه به شرق نداریم. البته باید در نظر داشت مقوله شرق هم باید برای ما تعریفی داشته باشد. فرهنگ شرق ، تکنولوژی یا جغرافیای شرق منظور ما است. زیرا ژاپن و کره جنوبی هم شرق جغرافیایی هستند اما ساختاری مانند چین و کره شمالی ندارند. قاعدتا وقتی ما می گوییم شرق منظورمان جغرافیا است که البته این هم ایراد دارد.

نباید همه تخم مرغ ها را در یک سبد گذاشت

آصفی تاکید کرد: در سیاست خارجی هیچگاه نباید همه تخم مرغ ها را در یک سبد گذاشت، بلکه باید اولویت بندی منطقی داشت. دکتر فاطمی به عنوان وزیر خارجه مصدق سخنرانی معروفی دارد. وی می گفت مهم ترین جا برای ما همسایگانمان هستند و دیگر سفیران قدرتمند خود را به اروپا نمی فرستیم بلکه به کشورهای همسایه می فرستیم. این یک اولویت بندی است. نمی گویم این سیاست درستی است بلکه صرفا بحث بیان سابقه تاریخ است.

مناظره های کاندیداهای ریاست جمهوری نشان داد که تفاوت دیدگاه عمیق است و سیاست خارجی در عین جذابیت بسیار پیچیده است و نباید دست هر تازه کاری بیفتد. از مناظره ها می توان این موضوعات را متوجه شد.

سفیر پیشین ایران در فرانسه و آلمان شرقی افزود: قاعدتا همسایگان مهم ترین اولویت هستند. آلمان و فرانسه دو کشوری هستند که در وزرات خارجه های شان دپارتمان هایی برای یکدیگر دارند. در آلمان دپارتمانی برای فرانسه وجود دارد و در فرانسه نیز دپارتمان آلمان فعال است. زیرا برای هم مهمترین کشورها هستند. در حالی که ما در وزارت خارجه برای هیچ کشور و منطقه ای دپارتمان نداریم. این نشان می دهد یک کشور خاص و یا همسایه ها چقدر مهم هستند.

سفیر پیشین ایران در امارات یادآور شد: همسایگان برای ما بسیار مهم هستند، اما ما با پیچیدگی و دوگانگی روبرو هستیم؛ زیرا همسایگان ما به جز روسیه تابع کشورهای بیرون منطقه هستند و تا زمانی که رابطه ما با غرب شکل نگیرد ممکن است رابطه ای با این کشورهای همسایه هم شکل نگیرد، اما با وجود این پیچیدگی بازهم باید اولویت ما همسایگان باشد زیرا تا زمانی که در منطقه خود با همسایگان رابطه خوبی نداشته باشید کشورهای غربی و خارج از منطقه رابطه تسهیل شده ای ایجاد نمی کنند. ما نگاه به شرق را از روی اضطرار انتخاب کردیم و سیاست خوبی هم بود زیرا چاره ای هم نداشتیم. اما اگر انتخاب ها به اختیار باشد تاثیرگذاری بیشتری دارد. ما می خواهیم بر اساس چشم انداز 20 ساله کشور عمل کنیم و رتبه اول را داشته باشیم بنابراین باید حتما با کشورهای دارای فناوری ارتباط خوبی داشته باشیم. امروز نمی شود در کشور به صورت بسته و مستقل از پیشرفت ها و تکنولوژی روز دنیا عمل کرد. اولویت اول ما کشورهای همسایه و پس از آن کشورهای اسلامی است. پس از آن بسته به نیازها و شرایط باید به انتخاب کشورها پرداخت.

شتاب زدگی و شعارزدگی آفت سیاست خارجی است

وی تاکید کرد: باید در سیاست خارجی از شعارزدگی و شتاب زدگی پرهیز کرد. شتاب زدگی و شعارزدگی آفت سیاست خارجی است. همان طور که پیش از این در مورد موضوع رابطه با مصر هم بر این موضوع تاکید داشته ام. بنابراین وزیر خارجه جدید حتما باید مجموعه ای از کارشناسان قوی را در اختیار بگیرد که البته وزارت امور خارجه ایران کارشناسان توانمند و بهترین نیروها را دارد. باید اولویت ها را تعیین کنند. اگر به طور جدی اولویت ها مشخص شوند و از شعار و شتاب پرهیز کنیم تردیدی ندارم که ظرف مدت معقول و منطقی روابطمان با همسایگان ما خوب خواهد شد.

می توانستیم "بهانه هسته یی" را با دیپلماسی بهتر و رویکرد مناسب تر رفع کنیم

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه همچنین در مورد موضوعات مربوط به روابط ایران با آمریکا و بحث فعالیت های هسته یی کشورمان به عنوان اولویت رییس جمهور آینده در سیاست خارجی اظهار کرد: از یک بعد این دو موضوع به هم مربوط هستند. غرب در مورد موضوع هسته یی ایران می داند که ما به دنبال مسایل نظامی نیستیم . آنها می دانند که ما معتقدیم داشتن بمب اتمی برای ما اهمیت تولید ندارد و می دانند که از نظر ما فتوای مقام معظم رهبری به چه معنا است. آنچه مطرح می کنند بیشتر بهانه است . اما ما هم می توانستیم این بهانه را با دیپلماسی بهتر و رویکرد مناسب تر رفع کنیم، اما به هر حال این کار نشد. اما به معنای این نیست که ما مشکل و قصوری داشته ایم و ایراد از ما است. غربی ها آن را بهانه کردند.

مشکل غرب با ما بیشتر بحث رژیم صهیونیستی است

آصفی گفت: در وزارت خارجه آمریکا از 20 سال پیش متنی در دستور کار قرارگرفته است که ما با ایران چهار مشکل داریم. سلاح های کشتار جمعی که به سلاح های هسته یی تبدیل شده است، تروریسم، حقوق بشر و صلح خاورمیانه. بنابراین مشکل غرب با ما بیشتر بحث رژیم صهیونیستی است. ریشه کار این موضوع است. با حکومت اسلامی مشکل ندارند زیرا حکومت اسلامی در کشورهای دیگر هم هست. آنها با جهت گیری های ما مشکل دارند نه با قالب و شکل حکومت. بنابراین تصور می کنم غرب موضوع هسته یی را به عنوان بهانه استفاده می کند.

وی افزود:اگر این موضوع را بدانیم استراتژی دیگری انتخاب می کنیم و بر اساس خواسته آنها جلسات را برگزار نمی کنیم و می دانیم آنچه که مطرح می کنند بهانه است.

"هسته یی" موضوع اجماعی و کلان کشور است که صرفا در اختیار دولت نیست

آصفی در عین حال گفت: رییس جمهور آینده حتما باید موضوع هسته یی را در دستور کار خود قرار دهد اما همه می دانیم که موضوع هسته یی موضوع اجماعی و کلان کشور است و صرفا در اختیار دولت نیست و در شورای عالی امنیت ملی باید به بحث گذاشته شود.

می شد روش های دیگری را در را در رابطه با بحث هسته یی در دستور کار قرار داد. دچار توهم نیستم که بگویم در این صورت مشکل حل می شد، اما بحث من این است که از آنجا که این موضوع صرفا بهانه است و موضوع اصالت داری نیست حتما این مشکل ادامه دار می بود، اما می توانستیم آثار زیان ها را کم تر کنیم.

وی افزود: اگر موضوع هسته یی را جدی تر از آنچه که امروز با آن مواجه شدیم می دیدیم تدابیری را می گذاشتیم که امروز چندین قطعنامه علیه کشورمان صادر نشده باشد . می شد روش های دیگری را در دستور کار قرار داد. دچار توهم نیستم که بگویم در این صورت مشکل حل می شد اما بحث من این است که از آنجا که این موضوع صرفا بهانه است و موضوع اصالت داری نیست حتما این مشکل ادامه دار می بود اما می توانستیم آثار زیان ها را کم تر کنیم.

رابطه با آمریکا حلال مشکلات نیست

آصفی درباره موضوع رابطه با آمریکا به عنوان یک اولویت دولت آینده نیز گفت: خوب است که رابطه دوستانه و برادرانه ای با همه کشورها داشته باشیم، اما یادمان نرود که رابطه را آمریکایی ها قطع کردند و ما قطع نکردیم. در عرف دیپلماتیک وقتی کشوری رابطه ای را قطع می کند خودش برای برقراری آن باید پیش قدم شود و نباید پیش شرط بگذارد. اگر مذاکره ای هم با شرایط برابر باشد خوب است و مشکلی نیست، اما من شک دارم که این اتفاق بیفتند به دلیل اینکه آمریکا به دنبال یک دشمن فرضی است و چندان مایل نیست رابطه درستی با ایران داشته باشد. بیشتر شعار می دهد و خواهان حل چیزی نیست.

 

وی تاکید کرد: آمریکا با سوریه رابطه خوبی داشت، اما امروز بیشترین فشارها را به این کشور وارد می کند،رابطه با این کشور حلال مشکلات نیست. آنها در موقعیت های مختلف صرفا به منافع شان توجه دارند و براساس آن عمل می کنند. آمریکا کشور صهیونیست محور است.

همبستگی و استفاده از ظرفیت های داخلی حلال مشکلات ماست

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: بنابراین ضمن اینکه معتقدم اگر با آمریکا مانند هر کشوری دیگری رابطه مناسبی داشته باشیم خوب است اما دچار این توهم نیستم که رابطه خوب با آمریکا را حلال مشکلات بدانیم، بلکه معتقدم حلال مشکلات ما توان و انسجام و همبستگی و ظرفیت های داخلی است.

1+5 در مذاکرات زمان می خرد و ما هم باید مانند خود آنها عمل کنیم. اما ما در رویکرمان مقداری بد عمل کردیم. اعلام کردیم موضوع هسته یی از نظر ما حل شده و پایان یافته است و درباره آن مذاکره نمی کنیم اما باز هم مذاکره کردیم. در حالی که در سیاست خارجی وقتی حرفی را اعلام کردیم باید به آن عمل کنیم. اینکه حرفی را چند بار مطرح کنیم و بعد به گونه ای دیگر رفتار کنیم علامت غلط دادن است.

سفیر پیشین ایران در فرانسه خاطرنشان کرد: ما باید با طرف های مقابل نقشه راهی تهیه کنیم . به خاطر دارم در زمان مسوولیتم در وزارت امور خارجه هیات فرانسوی به تهران سفر کرده بود که مذاکره ای با آنها داشتیم. از آنها پرسیدم از ما به عنوان دولت جمهوری اسلامی انتظار دارید در چارچوب قانون اساسی مان عمل کنیم یا خارج آن عملی انجام دهیم . وی متوجه دلیل این پرسش شد، زیرا هر خواسته ای که داشت خارج از قانون اساسی بود.

وی افزود: 1+5 در مذاکرات زمان می خرد و ما هم باید مانند خود آنها عمل کنیم. اما ما در رویکرمان مقداری بد عمل کردیم. اعلام کردیم موضوع هسته یی از نظر ما حل شده و پایان یافته است و درباره آن مذاکره نمی کنیم اما باز هم مذاکره کردیم. در حالی که در سیاست خارجی وقتی حرفی را اعلام کردیم باید به آن عمل کنیم. اینکه حرفی را چند بار مطرح کنیم و بعد به گونه ای دیگر رفتار کنیم علامت غلط دادن است.

نمی شود شب قبل از مذاکره ما را تحریم کنند

آصفی افزود: ما باید با غرب روشن کنیم که چه می خواهیم . نمی شود مذاکره را در دستور کار گذاشت و شب قبل از مذاکره آنها ما را تحریم کنند . این حرف زدن با زبان دوگانه است. یا تحریم کنند یا مذاکره . ما باید استراتژی این چنینی داشته باشیم و الا همه زحمت کشیدند و هرکسی هم یک رویکردی داشته است. دولت سازندگی و اصلاحات می گفتند هزینه کشور کم شود و یک رویکردی را دنبال کردند. این دولت رویکرد دیگری داشت و هزینه ها بیشتر شد. همه اینها به دنبال منافع ملی بودند نمی توانیم به کسی برچسب بزنیم. برچسب زدن ها کار قشنگی نیست. اینکه هر کس دیگری را متهم به جاسوسی کند. هر گروه روشی داشته و هر دو طرف هم معتقدند که منافع کشور را تامین کرده اند.

مناظره کاندیداها نشان داد تفاوت دیدگاه ها عمیق است

وی با اشاره به برگزاری مناظره سیاسی اخیر بین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: مناظره های کاندیداهای ریاست جمهوری هم نشان داد که تفاوت دیدگاه عمیق است و سیاست خارجی در عین جذابیت بسیار پیچیده است و نباید دست هر تازه کاری بیفتد. از مناظره ها می توان این موضوعات را متوجه شد.

آصفی با بیان اینکه باید مجموعه رویکردهای مختلف را در دولت های مختلف در نظر گرفت، تصریح کرد: راه سومی در این میان وجود دارد و اینکه ما باید ابتدا استراتژی مذاکره مان را با غربی ها روشن کنیم؛ اینکه می خواهیم تا چه زمانی این وضع را ادامه دهیم.

باید آن قدر حرف بزنیم که به بن بست نرسیم

باید برای غرب روشن کنیم تا کی قرار است برویم و بیاییم و مرتب تحریم بگیریم

وی توضیح داد: باید اجماعی در داخل به وجود آوریم. معتقدم مذاکره کار بسیار خوبی است و هیچ گاه نباید مذاکره را قطع کنیم . باید آنقدر صحبت کنیم تا به نتیجه برسیم. اصلا کار دیپلمات ها همین است. هنر ما باید این باشد که آن قدر حرف بزنیم که نگذاریم به بن بست برسیم اما باید به طرف مقابل هم بگوییم نمی شود که شما مذاکره و تحریم را با هم انجام دهید . به هر حال ما چند تحریم بد سازمان ملل و چند تحریم غیرعادلانه یک جانبه را داریم که مغایر مقررات بین المللی است و هیچ سندی علیه فعالیت های صلح آمیز ایران وجود ندارد. غرب خود را به خواب زده است و کسی که خود را به خواب زده است را سخت می توان بیدار کرد. ما باید برای غرب روشن کنیم که تا کی قرار است ما برویم و بیاییم و مرتب تحریم بگیریم. باید اجماع داخلی در خصوص رویکردمان در مقابل غرب به وجود بیاوریم و آن را به غرب تفهیم کنیم.

مچ گیری و افشاکردن کاندیداها هیچ کمکی نمی کند

آصفی در مورد اختلاف سلیقه کاندیداها در مورد مسائل سیاست خارجی کشور گفت: اگر اختلاف سلیقه ها به حدی برسد که مچ گیری و افشاکردن هم باشد هیچ کمکی نمی کند. بیان این گونه مسائل تا حدی خوب است که مردم در جریان قرار بگیرند اما در عین حال باید حد را نگه داشت زیرا همه ما در حد خودمان اطلاعات کافی داریم، اما به نفع کشور نیست که هر چه می دانیم را بیان کنیم. مردم ما نامحرم نیستند اما غربی ها نامحرمند و سوء استفاده می کنند.

مناظره سوم باعث خوشحالی دیگران شد

وی ادامه داد: مناظره سوم باعث خوشحالی دیگران شد. البته این اختلافات تا حدی اشکالی ندارد. در کشور مردم سالار دموکراتیکی که نظرات و دیدگاه های مختلفی دارد این مسائل هست اما به هر حال باید حدود رعایت شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: اروپایی ها می دانند که مذاکره کننده هر فردی که باشد وقتی به عنوان مذاکره کننده انتخاب می شود باید با او مذاکره کنند.

اروپایی ها می دانند که مذاکره کننده هر فردی که باشد وقتی به عنوان مذاکره کننده انتخاب می شود باید با او مذاکره کنند.

اعتقاد ندارم پس از انتخابات تحول جدی و فوری رخ دهد

وی در مورد اینکه آیا با توجه به برخی شعارها برای حل فوری مشکل تحریم ها و مساله هسته یی آیا این موضوع را ممکن می دانید؟ گفت: اعتقاد ندارم که پس از انتخابات تحول جدی و فوری رخ می دهد. در سیاست خارجی شتاب نکردن و شعار ندادن مهم ترین چیز است. کسی که بگوید من یک ساله و یا شش ماهه قطع نامه ها را برمی دارم شوخی می کند. هنوز برخی از قطعنامه هایی که پس از جنگ جهانی دوم علیه ژاپن اعمال شد برطرف نشده است. ممکن است اجر نشود اما هنوز برطرف نشده است. زمانی که دوستان ما اصرار داشتند قطعنامه نگیریم به این دلیل بود زیرا زمانی که می خواهد برداشته شود هر کسی می تواند آن را وتو کند و رفع آن سخت تر است.

باید روند تصویب قطعنامه ها را متوقف کنیم

آصفی حضور گسترده مردم در انتخابات را در تاثیرگذاری رییس جمهور آینده در مجامع بین المللی بسیار موثر دانست افزود: دولت باید نیروهای زبده را به کارگیرد. در عین حال ما تقریبا در چند سال گذشته دیپلماسی عمومی را در سیاست خارجی خود به کار نگرفتیم واین یک نقص جدی است. باید روند تصویب قطعنامه ها و همچنین قطعنامه های یک جانبه را متوقف کنیم و به تدریج آن ها را رفع کنیم این می تواند زندگی مردم را بهتر کند.

وی تاکید کرد: البته باید در نطر داشت آنچه که شرایط ما را بهبود می بخشد قبل از رفع تحریم بین المللی تدبیر و توانمندی داخلی است . ما شرایط سخت تری هم تجربه کرده ایم. زمانی 35 هزار کیلومتر از خاک کشورمان در اشغال بود. ارتش و سپاه قدرت فعلی را نداشت. انزوای جهانی را داشتیم و در صنایع علمی و دفاعی پیشرفت امروز را نداشت.

تحریم ها آزار دهنده و تاثیرگذار شده است

اگر باورمان می شد تحریم ها جدی است، تدبیر می کردیم

سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: تحریم ها بزرگ نمایی نشده ، آزار دهنده و تاثیرگذار شده است.اما آن زمان که قطعنامه ها را جدی نگرفتیم و فکر کردیم موضوع مهمی نیست اگر باورمان می شد که جدی است تدبیر می کردیم. همان طور که وقتی من در فرانسه سفیر بودم می خواستیم برای مقابله با مواد مخدر از یک نوع رادار در مرزهای شرقی کشور استفاده کنیم. با فرانسوی ها خیلی مذاکره کردم اما پاسخی ندادند. در نهایت ایران تصمیم گرفت در داخل، این نوع رادار را تولید کند که امروز بهتر از آنان این محصول را تولید می کنیم. زمانی که می خواستم به تهران برگردم به من گفتند این رادار را به شما می فروشیم آیا آن را می خواهید گفتم ما امروز فروشنده این محصول هستیم، اگر شما می خواهید می توانید از این محصول تولیدی ایران استفاده کنید. او می دانست که ما تولید می کنیم اما به خاطر اینکه بازارش از دست می رفت این پیشنهاد را مطرح کرد.

سوء تدبیر و سوء مدیریت کشور را دچار مشکل جدی می کند

آصفی گفت: ما این تحریم ها را از سرگذرانده ایم. امروز هم اعتقاد دارم این تحریم ها کشور را از پا در نمی آورد. زندگی را سخت می کند و تورم ایجاد می شود . مردم را بد اخلاق می کند اما کشور از پا در نمی آید آنچه کشور را دچار مشکل جدی می کند سوء تدبیر و سوء مدیریت است. باید همان زمان که قرار بود قطعنامه ها به شورای امنیت برود به جای آنکه آن ادبیات را به کار بریم فکر می کردیم. برخی از دوستان ما در دولت واقعا تصور می کردند که قطعنامه ها کاغذ پاره است.

با انسجام داخلی طرف مقابل پیام مان را دریافت می کند

وی گفت: دولت آینده باید ارتباط بین ارگانها با یکدیگر را صمیمانه کند. بدون اینکه دنبال مقصر باشیم امروز بین قوا رابطه خوبی نیست. رابطه تنگاتنگ بین اجزا و نهادهای حاکمیتی کشور صمیمانه شود. موضوع دیگر این است که باید اعتماد مردم به دولت که به هر دلیلی از بین رفته است بیشتر شود . به هر حال هر روز در مورد موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری موضوعات مختلفی مطرح شده است که کمکی نکرده است و شرایط بدتر شده است. باید فضای داخلی صمیمانه شود در این صورت خیلی از مشکلات حل می شود. باید اول خانه مان را در زمین خودمان بسازیم و بعد به فکر چیزهای دیگر بود. باید پشتوانه مردمی و اعتماد مردم را بیشتر کنیم و نهادها با هم همفکری کنند . وقتی مسوولان نتوانند همدیگر را تحمل کنند کار بسیار سخت می شود؛ دو مسوول جلسه هم می گذارند اما انگار با هم قهرند. باید انسجام داخلی به وجود آید و در این شرایط طرف های مقابل پیام را دریافت می کنند.

وی افزود: ما شرایط را به خودمان سخت کردیم به این دلیل که مقداری با هم نامهربان بودیم.

آصفی اضافه کرد: ما در سیاست خارجی مقداری شتاب کردیم و دنیا را نشناختیم و به نظرات کارشناسی توجه نشد اگر کار سیاست خارجی به نیروهای مجرب شجاع و باهوش سپرده شود در زمان معقول سیاست خارجی شکل می گیرد.

کار سیاست خارجی دعوا راه انداختن نیست

وی در مورد بیان سیاست هایی با عنوان تنش زدایی و یا تهدید زدایی برای برنامه دولت آینده نیز گفت: اینها لفاظی است. ابتدای انقلاب برخی افراد افراطی گفتند رابطه با دولت ها را نمی خواهیم ما رابطه با ملت ها را دنبال می کنیم. امام (ره) همان زمان فرمودند این طور نیست ما رابطه با دولت ها و ارتباط با ملت ها را می خواهیم. آنچه که در سیاست خارجی مطرح است حفظ منافع ملی است. اگر اصل منافع ملی باشد، روزی باید قهر کرد و روز دیگر تنش را کاهش داد و تعامل کرد. این یک شاخص ندارد. همه کشورها همین کار را می کنند. کار سیاست خارجی دعوا راه انداختن نیست . این کار جبهه و جنگ است.

 

آصفی همچنین درباره اختلافات دیدگاه های مطرح شده کاندیداها در مناظره با یکدیگر اظهار کرد: خط سیاست خارجی و نقشه راه ما یکی است . طبیعی است که دولت ها سلیقه و رویکرد خود را دارند که ممکن است نتایج متفاوتی را داشته باشد. ایران کشوری باتمدن طولانی است که انسان های باهوشی دارد. بیان دیدگاه های مختلف موضوع عجیبی نیست


نظر شما :