اظهار نظرهای کاندیداها درباره سیاست خارجی ایران و انرژی هسته‌ ای

۱۷ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۱:۰۴ کد : ۱۹۱۷۰۹۳ سرخط اخبار

 اظهارنظر درباره موضوعات مرتبط با سیاست خارجی ایران و هم چنین گفت وگوهای هسته یی با غرب از موضوعات جذاب در سخنرانی ها و گفت وگو های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است؛ و هر گاه بین دو یا چند کاندیدا مورد نقد و بررسی قرار می گیرد جذابیت رسانه یی نیز پیدا می کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در دو روز آخر هفته، تعدادی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به سفرهای استانی رفتند و بیش تر با سخنرانی در بین طیف های مختلف مردم سعی کردند آرای بیش تری را به سمت خود جذب کنند و به تبع آن مجبور شدند برنامه های اقتصادی خود را معرفی کنند و کم تر به مسائل سیاست خارجی و هسته یی پرداختند.

اما در هر حال اظهارنظرهایی از کاندیداها درباره این دو موضوع نیز منتشر شد که به ترتیب حروف الفبا در زیر به آن اشاره می شود:

جلیلی: دشمنان پای میز مذاکره اقرار می کنند که ایران تنها مقاومت نکرده بلکه پیشرفت هم داشته است

سعید جلیلی در جمع مردم اصفهان گفت: بعد از 34 سال هرچقدر به گفتمان اسلام ناب که امام ایجاد کرد و رهبری ادامه داد نزدیک تر بودیم، این گفتمان حیات جدیدی یافت. اگر امروز عزت و اقتداری داریم و اگر می بینیم دشمنان ما پای میز مذاکره اقرار می کنند که ایران تنها مقاومت نکرده بلکه پیشرفت هم داشته است، به دلیل همین گفتمان انقلابی بوده و مطمئن باشید هرجا فاصله بگیریم، پیشرفت ما متوقف خواهد شد.

وی به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: ستون های دین و پشتیبانان دین توده های مردم هستند و امام (ره) این را با تمام وجود باور کرد و دو عنصر اسلام ناب و توده مردم را در کنار هم قرار داد و مردم در جنگ تحمیلی با پیروزی ای که نشان دادند ظرفیت بزرگ این دو عنصر را آزاد کردند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم با وجود این دو عنصر یعنی اسلام ناب و توده مردم، در برابر تمام دنیا ایستاده اند، انقلاب کرده اند و جنگیده اند و امروز هم در مباحث هسته یی ایستاده اند و می گویند ما می خواهیم هسته یی شویم اما دنیا می خواهد ایران هسته یی نشود. با این حال این دو عنصر آمدند، حماسه خلق کردند و ایران را جزو 10 کشور برتر فن آوری هسته یی قرار دادند.

حداد عادل: ما با اروپا جنگ داریم و آن هم جنگ اقتصادی است

غلامعلی حدادعادل در نشست مشترک جمعیت ایثارگران و رهپویان انقلاب اسلامی با طرح این سوال ها که آیا این درست است که ما از هر موضوعی که می خواهیم حرف بزنیم انتقادی باشد و طوری صحبت کنیم که گویی هیچ حسنی در کشور ما وجود ندارد و همه چیز را سیاه جلوه دهیم و هر موضوعی را به اقتصاد ارتباط بدهیم؟ فضای را به گونه ای امنیتی کنیم که گویا هیچ کس در کشور جرات نفس کشیدن ندارد؟ سوال این است که آیا برای برانگیختن احساسات مردم این حق را داریم که تهمت ها و حرف های دشمنان را بر زبان جاری کنیم و هر طوری که آن ها می خواهند ما رفتار کنیم؟ گفت: آمریکا میل دارد این طور وانمود کند که در فشار اقتصادی ایران موفق شده است ولی ما معتقدیم آن ها به یک دهم آن چیزی هم که می خواستند نرسیدند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: بعد از تمام آزمایش ها و بعد از به راه انداختن هشت سال جنگ تحمیلی حال به سراغ تحریم رفته اند، ممکن است بخواهند هشت سال هم جنگ اقتصادی را در پیش بگیرند و ما باید نشان بدهیم همان گونه که در جنگ هشت سال ایستاده ایم با اقتصاد مقاومتی هم مقابل آن ها می ایستیم و کشور را حفظ می کنیم و راهی غیر از این نداریم.

او ادامه داد: دشمن روزی حاضر می شود سر میز مذاکره با ما بنشیند و دیپلماسی را رعایت کند که مطمئن شود ملت ما با فشار اقتصادی عقب نشینی نمی کند و جز این راهی نداریم. دولت باید مدیریت کند ملت هم آماده همکاری باشد و تجربه جنگ هشت ساله نشان می دهد که ملت ما همواره آماده همکاری است.

وی خاطرنشان کرد: همان گونه که در جنگ تحمیلی، ملت نشان داد که پشت دولت می ایستد در جنگ اقتصادی هم باید پشت دولت باشد. دولت باید کشور را سازماندهی کند. در تبلیغات انتخاباتی نباید طوری وانمود کنیم که تمام دستاوردهای 34 ساله انقلاب نادیده گرفته شود و کشور را خلاصه کنیم در فشار اقتصادی که از این فشار اقتصادی یک سال هم نگذشته است، این جفا به انقلاب است.

حدادعادل گفت: ما با اروپا جنگ داریم و آن هم جنگ اقتصادی است که یک جنگ خاموش است. نباید این واقعیت را فراموش کنیم که اقتصاد ما با لبخند با بیگانگان حل نمی شود و این را باید در تبلیغات و اداره کشور مهم بدانیم که لازمه حل مسائل اقتصادی، تقوا و تدبیر است.

رضایی: کشورهای عربی برادران ما هستند و دلیلی وجود ندارد که با هم اختلاف داشته باشیم

محسن رضایی، در گفت وگو با شبکه خبری العالم، با اشاره به تحریم ها و رابطه آن با شکوفایی اقتصادی گفت: این تحریم ها عمدتا دو مساله یعنی فروش نفت و جابه جایی درآمدهای نفتی را هدف قرار داده و اقتصاد ما به دلیل متکی بودن برنفت، آسیب پذیر شده است؛ اما وقتی که صادرات غیرنفتی فراوانی داشته و تولید ملی را رونق دهیم، بسیاری از نیازهای خود را با کیفیت بهتر تولید می کنیم و تحریم ها نمی تواند مانع باشد؛ ولی ما نمی خواهیم همیشه تحریم ها ادامه یابد. در بحث های سیاست خارجی فضای جدیدی در روابط بین المل و منطقه ایجاد می کنیم و یک حرکت جدیدی را شروع می کنیم که تحریم ها هم روز به روز کاهش یابد و از سر راه ملت ایران برداشته شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا رفع تحریم ها با لغو فعالیت هسته یی ایران میسر خواهد شد؟ تصریح کرد: ما به فرمول هایی رسیدیم و بازی برد-برد را شروع می کنیم و کاری خواهیم کرد که نگرانی هایی در سطح بین الملل وجود نداشته باشد؛ ولی ما هم به منافع ملی و ارزش های انقلاب پایبند باشیم ، راه حل وجود دارد. ما مذاکراتی با اتحادیه اروپا در زمان سولانا داشتیم و در جلسات اخیر نیز با اروپایی ها راه حل هایی وجود دارد که با 5+1به تفاهم برسیم و مسیرهسته یی یک مسیر کاملا مطمئنی باشد هم برای دنیا و هم دستاوردها را از دست ندهیم.

رضایی درباره تنش روابط ایران با کشورهای عربی و خلیج فارس گفت: دو مشکل وجود دارد که باید حل شود؛ آمریکا و غرب نمی خواهند کشورهای منطقه بدون اسراییل کنار هم بنشینند و اصرار دارند که اسراییل هم باید عضو ما باشد و مشکل دوم تکروی در منطقه است. ان شاء الله در دولتی که تشکیل دهیم اولین جلسه بین سران منطقه را برگزار خواهیم کرد و یک همکاری دسته جمعی را شروع می کنیم. ما تا حالا همکاری مان دسته جمعی نبوده و کشورهای ایران، مصر، عربستان و ترکیه به تنهایی فعالیت دارند. ما همکاری جدید دسته جمعی را آزمایش خواهیم کرد و بنای این همکاری نیز امنیت و توسعه است؛ بنابراین همه نیاز به امنیت و توسعه دارند. دلیلی ندارد که با هم همکاری نکنیم. کشورهای عربی برادران ما هستند دلیلی وجود ندارد که با هم اختلاف داشته باشیم. آن قدر اهداف بزرگ و مشترک داریم که این اختلافات در برابر آن ها چیز مهمی نیست. ما می توانیم با هم تفاهم داشته باشیم و حرکت جدیدی را آغاز کنیم.

وی درباره موضوع سوریه اظهار کرد: فکر نمی کنم در این باره مشکلی داشته باشیم. من از فرمول پنج به علاوه سه استفاده می کنم. پنج کشور همسایه سوریه یعنی ترکیه، عراق، اردن، فلسطین و لبنان؛ به علاوه ایران، عربستان و مصر. من پیشنهاد خواهم داد که این گروه تشکیل شود و بر جلسه مشترکی که بین مردم سوریه و دولت و معارضان سوری - نه غیرسوری- تشکیل می شود نظارت کنند. در واقع دولت، مردم و معارضان سوری درباره برنامه ای بر محور دموکراسی با یکدیگر هماهنگ شوند و 3+5 هم نظارت کند و برای این منظور کمک کند. حل بحران سوریه اکنون همکاری دسته جمعی را می طلبد و فکر می کنم می توان مساله را حل کرد و درگیری را پایان داد.

او درباره ادعای غرب مبنی بر این که مسائل حساس ایران در دست سپاه پاسداران قرار دارد، گفت: پس از پایان جنگ اقتصاد ایران اقتصادی فروپاشیده ای بود. پیمانکاری در آن صورت نمی گرفت و خیلی از کارآفرینان به خارج از کشور رفته بودند. ایران کشوری جنگ زده بود. نیروهای مسلح ایران هم بیش از پنج یا شش هزار تجهیزات مهندسی داشت که اگر از آن ها استفاده نمی شد، آسیبی هم به کشور وارد می شد و هم این که این تجهیزات از بین می رفت و فرسوده می شد. از این رو، دولت از سپاه درخواست کمک کرد و ده ها سد و اتوبان و جاده با کمک سپاه در کشور ساخته شد. پس از مدتی اقتصاد باید مردمی می شد. از سال 1384 که سیاست های اصل 44 ابلاغ شد، باید همه وزارت خانه ها و همه دولتی ها چه نظامی ها و غیرنظامی ها باید آرام آرام از اقتصاد خارج می شدند و اقتصاد به دست مردم واگذار می شد. من همین کار را می کنم؛ یعنی با سیاست های اصل 44 که تنظیم شده، کاری خواهیم کرد که نه تنها نیروهای مسلح بلکه دولتی ها هم از اقتصاد خارج شوند و اقتصاد از دست آن ها آزاد شود و به دست مردم بیفتد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره بزرگ ترین چالش پیش روی ایران و این که آیا شبح جنگ همچنان بر منطقه سایه خواهد افکند؟ گفت: اگر من دولت را به دست گیرم، امنیت و صلح را در منطقه محور قرار خواهیم داد. ما اکنون در افغانستان، بحرین، عراق و سوریه چالش های خیلی زیادی داریم. هیچ جای دنیا به اندازه منطقه ما ناامن نیست. ما ان شاءالله تحرکی را با خود کشورهای منطقه آغاز می کنیم که امنیت را به منطقه برگرداند و صلح و دوستی و توسعه را تقویم کنیم؛ بنابراین، هیچ دلیلی وجود ندارد که ما نگران باشیم. من هیچ وقت نگران آینده نیستم، بالعکس امیدوارم که وضع منطقه ما به سوی امنیت خواهد رفت. در دوران ما بهترین وضع امنیت در منطقه شکل خواهد گرفت و همکاری ها و دوستی ها هم تقویت می شود.

روحانی: با شعار نمی توانیم در جهان سیاست گام برداریم

حسن روحانی در گفت وگوی تلویزیونی خود در شبکه چهار سیما، در برابر پرسشی مبنی بر این که "در دولت خود چه مدل و الگویی در بخش سیاست خارجی درباره منافع جمهوری اسلامی ایران در نظر دارید؟" پاسخ داد: سیاست داخلی و خارجی از یک اصل مهم پیروی می کند و آن، اصل هویت و منافع آن کشور است. البته در سیاست خارجی شرایط ویژه ای به وجود می آید که باید ببینیم دنیا چگونه است. بعضا دنیا را حق و باطل در نظر می گیرند که در آن روزگاری می رسد که حق بر باطل پیروز می شود اما نکته مهم این است که باید بین آرمان ها و منافع تمییز قائل شد و منافع به گونه ای تعریف شود که آرمان ها نیز در آن قرار گیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: به عنوان نمونه در شورای امنیت سازمان ملل آن هایی حق وتو دارند که قدرت شان - مخصوصا قدرت نظامی – بیش تر است و در واقع آن هایی حق وتو دارند که قدرت هسته یی را در اختیار دارند. بنابراین باید قدرت ملی را افزایش دهیم تا در سیاست خارجی منافع خود را تامین کنیم. با شعار نمی توانیم در جهان سیاست گام برداریم.

روحانی تصریح کرد: امروزه تحولاتی که در سطح جهان اتفاق می افتد، همگان معتقدند که باید با ابزار و آمادگی کامل به دنبال حفظ منافع ملی خود یا قدرت ملی بیش تر بود؛ البته مقصود قدرت نظامی نیست بلکه باید از قدرت نرم و هوشمند استفاده کرد.

وی در برابر این پرسش که "آیا در دولت خود پیگیری حقوق هسته یی را مورد توجه قرار خواهید داد تا تحریم ها برطرف شود؟" گفت: برای اصل فن آوری هسته یی بسیار زحمت کشیده شده است و کار آن از سال 67 آغاز شد. البته منظورم از فن آوری هسته یی، غنی سازی است. ما در دولت سازندگی تقریبا فن آوری را به دست آوردیم و آماده بود و در دولت اصلاحات نیز تقریبا کامل شد. اولین بار غنی سازی با یک عدد در سانتریفیوژ در تابستان 81 انجام شد و سپس مراحل پیشرفت کار ادامه داشت. در پاییز 83 و سپس در فروردین 84 نیز کار در اصفهان و بندرعباس دنبال شد و تقریبا به کمال نزدیک شد.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران تصریح کرد: در این مدت تلاش این بود که صلح آمیز بودن فن آوری هسته یی اثبات شود و از سوی دیگر بگوییم که آمریکا دروغ می گوید. در آذرماه سال 83 شورای حکام به اتفاق آرا رای داد که فن آوری هسته یی ایران انحرافی نداشته و صلح آمیز است. امروز که پرونده ایران در شورای امنیت است و دشمن در واقع دست بالاتر را دارد، باید تلاش بیش تری انجام دهیم.

غرضی: مذاکره با آمریکا را به صلاح نمی دانم ولی تعامل می کنیم

سیدمحمد غرضی در گفت وگوی خود در شبکه خبر سیما درباره سیاست خارجی اظهار کرد: سیاست خارجی نیز انعکاس استعداد داخلی است. وقتی شما در داخل کشور تورم دارید، بیکاری دارید، تولید ندارید و جریان سلامت شما درست نیست و هر روز مساله ای در کشورتان به وجود می آید، در دنیا به شما مثل یک آدم ورشکسته نگاه می کنند. سیاست، نوشتنی نیست.

او افزود: وقتی در داخل یک کشور ده ها مساله دارید در خارج شما را چگونه می بینند؟ حتی اگر جریان اطلاعاتی، نظامی و اجتماعی شما قوی باشد، در دنیا فقط با این ها شما را نمی سنجند. اگر می خواهید در دنیا یک عمر زندگی کنید باید انعکاس تان مناسب و قابل قبول باشد. سیاست خارجی را باید بر اساس استعداد داخلی بگذاریم. اگر ضعیف باشید حساب تان نمی کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من سعی وافرم در سیاست خارجی این خواهد بود که شکاف ها را پر کنم. بحث سیاست خارجی ما بحث ساده ای است. ما هرگز با کشورهای همسایه مساله ای نداشته ایم. بعد از انقلاب هم کاری نداشته ایم، اما از یک طرف دائما می گویند که شما می خواهید بمب اتم بسازید و دست هم برنمی دارند اما ما یک ملت مستقل هستیم و از اهداف مان کوتاه نمی آییم.

غرضی هم چنین اظهار کرد: آمریکا می خواهد زور بگوید اما ما زیر بار نمی رویم. ما در 100 سال گذشته سه رویداد مهم را پشت سر گذاشتیم؛ مشروطه اتفاق اول بود که در دنیا بی نظیر بود، هرچند بعدها دچار فراماسونری و این چیزها شد. بعد نهضت ملی شدن صنعت نفت به راه افتاد اما به دلیل اختلافات داخلی، آمریکا کودتا کرد که ما 25 سال بعد جوابش را دادیم. آمریکا هشت سال جنگ به ما تحمیل کرد اما چیزی گیرش نیامد و رفتند سراغ افغانستان و عراق و در آنجا جنگ به راه انداختند که برای ما تعلامات خوب و منافع خوبی به بار آورد. ما با آمریکا در میدان عمل تعامل داریم.

وی تاکید کرد: من مذاکره با آمریکا را به صلاح نمی دانم ولی با آن تعامل می کنیم. هر جا زد، می خورد. ما تابع مقررات آمریکا نیستیم و در میدانی وارد می شویم که خودمان بخواهیم، نه در میدانی که برای مان درست کنند.

غرضی هم چنین در جمع نمازگزاران مسجد حضرت امیرالمومنین مرزداران درباره سیاست های خارجی دولت احتمالی خود این گونه اظهار کرد که "ملت ایران ملتی است که ویژگی های خاصی دارد. ملت ایران دارای سبک زندگی خاص و هویت خاص خودش است و آن گونه که در تاریخ آمده، ملت ایران هیچ گاه سلطه بیرونی را نپذیرفته است".

او با بیان این که "کشور آمریکا در طول تاریخ همواره سعی داشته به ملت ایران ضربه وارد کند"، گفت: ملت ایران با هوشیاری خود همواره پاسخ ضربه های آمریکا را داده اند و می توان می گفت که ما همواره با آمریکا در یک نوع تعامل به سر می بریم.

غرضی ادامه داد: من در آخرین مناظره خود که مناظره سیاسی است خواهم گفت که ملت ایران استقلال خود را به هیچ چیز نخواهد فروخت. من در این مناظره خواهم گفت که هر دولتی بخواهد زیر چتر آمریکا باشد بیش تر از دو - سه سال عمر نخواهد داشت. من تاکید خواهم کرد که چنان چه بخواهیم در سیاست های خارجی خود تغییراتی در جهت برقرار ارتباط با آمریکا انجام دهیم به سرنوشتی مواجه خواهیم شد که این سرنوشت امروز گریبان گیر ترکیه است.

وی با تاکید بر این که "امروز کشور ما کشور قدرتمندی در خاورمیانه است"، اظهار کرد: آمریکایی ها و اروپایی ها مدعی هستند که خاورمیانه برای آن هاست ولی ما می گوییم که این منطقه متعلق به مردمانش است نه بیگانگان. من به کسانی که قصد دارند به من رای دهند این اطمینان را می دهم که به هیچ وجه زیر بار باج دادن به خارجی ها نخواهم رفت.

از ساعت 16 روز جمعه نیز قرار است مناظره سوم کاندیداهای ریاست جمهوری درباره موضوعات سیاسی آغاز شود که به نظر می رسد موضوعات مرتبط با سیاست خارجی و انرژی هسته یی از بحث های داغ آن باشد.


نظر شما :