«انتخابات، فرصت طلایی غرب برای توافق با ایران»

۱۷ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۰:۵۸ کد : ۱۹۱۷۰۸۹ سرخط اخبار

فرصت طلایی غرب برای توافق هسته ای با ایران پس از انتخابات، بررسی احتمال تغییر در سیاست خارجی ایران در دوره رئیس جمهور بعدی، ادعای عدم تأثیر انتخابات بر جهت گیری های کلی ایران و مطالب یکجانبه در زیر سوال بردن فرایند انتخاباتی کشور، از جمله مهمترین مطالب انتخاباتی امروز مطبوعات جهان است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز یکی از مطالب انتخاباتی مطبوعات جهان، به موضوع هسته ای و چشم انداز حل و فصل این موضوع پس از انتخابات اختصاص دارد. روزنامه «گالف نیوز» امروز تحلیلی را در این زمینه منتشر کرده و انتخابات ایران را «فرصتی طلایی» برای پایان بن بست هسته ای در روابط ایران و غرب دانسته است. این روزنامه اشاره می کند که همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران، فارغ از خط فکری و سیاسی، پشتیبان برنامه هسته ای این کشور هستند. از سوی دیگر، خواسته ای که همواره و در دولت های مختلف از سوی ایران مطرح شده، این بوده که «حق غنی سازی» ایران از سوی غرب به رسمیت شناخته شود. به اعتقاد گالف نیوز، تا زمانی که این خواسته مشروع ایران برآورده نشود، امیدی به پیشرفت مذاکرات نیست؛ اما به نظر می رسد دولت جدید اوباما نسبت به دوره قبلی منعطف تر بوده و بر این اساس، می توان امید داشت که با رئیس جمهور جدید ایران وارد تعامل شود و به حل موضوع هسته ای کمک کند.

در مطلب دیگری کم و بیش در همین راستا، روزنامه مصری «الاهرام» به بررسی احتمال تغییر در سیاست خارجی ایران با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید پرداخته است. این روزنامه می نویسد شواهد حاکی از آن است که تنها در صورت روی کار آمدن یک رئیس جمهور جدید، می توان انتظار تغییر در سیاست خارجی ایران را داشت. با این حال، این الاهرام اشاره می کند از آنجا که در ایران، تصمیم گیری درباره موضوعات اصلی سیاست خارجی در اختیار رهبر جمهوری اسلامی است، هیچ یک از نامزدها تاکنون درباره جنبه های مختلف مسائل مربوط به سیاست خارجی به طور صریح اظهارنظر نکرده است. به هر حال، این روزنامه اشاره می کند هرچند مردم ایران بیشتر خواستار تغییر در عرصه اقتصادی کشور خود هستند، کشورهای خارجی منتظرند تا شاهد تغییرات احتمالی در سیاست خارجی این کشور باشند. در مجموع، نویسنده این مطلب امیدوار است با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، تغییر در جنبه هایی از سیاست خارجی، به نفع رویکرد تعاملی باشد.

اما در این میان، مثل همیشه مطبوعاتی نیز هستند که با ابراز رویکردی مخالف، سعی در ارائه دیدگاهی منفی نسبت به انتخابات ایران دارند. نشریه آلمانی «اشپیگل» از این جمله است که در مطلبی که در سایت خود منتشر کرده، ادعا می کند در انتخابات ریاست جمهوری ایران، یک انتخاب واقعی صورت نمی گیرد. این روزنامه مدعی است هرچند روز 14 ژوئن مردم در ایران برای انتخاب رئیس جمهور جدید خود به پای صندوق های رأی می روند، اما نامزدهای این انتخابات «دست چین شده» هستند و بر همین اساس، امید چندانی برای تغییر سیاست های ایران و به ویژه، حل و فصل موضوع هسته ای وجود ندارد. در این مطلب، مجموعه ادعاهای دیگری نیز علیه فرایند انتخاباتی در ایران و مجموعه ساختارهای سیاسی کشور مطرح شده است.

سایت ژاپنی «دیپلمات» نیز از همین منظر به موضوع انتخابات ایران پرداخته و به نوبه خود، از موضوع رد صلاحیت های صورت گرفته به منظور زیر سوال بردن فرایند انتخاباتی در ایران استفاده کرده است. به ادعای این سایت، نگاهی به فهرست افراد رد صلاحیت شده در این انتخابات، نشانگر نوعی از «منازعه قدرت» در ساختار سیاسی ایران است. از سوی دیگر، دیپلمات می نویسد انتخابات پیش رو می تواند نقطه عطفی در انتخابات های ایران باشد، زیرا در دوره رئیس جمهور جدید، مباحث پیرامون برنامه هسته ای ایران به اوج خود خواهد رسید. البته این سایت مدعی است ایران در آینده نزدیک قصد دارد به ساخت سلاح هسته ای اقدام کند. علاوه بر این، تحولات جاری در سوریه، عراق و افغانستان، در این دوره به سرانجامی خواهد رسید که بی تردید بر ایران نیز تأثیرگذار خواهد بود.

در نهایت باید اشاره کرد که بخشی از مطالب انتخاباتی امروز مطبوعات جهان، به بیان مواضع برخی نامزدها اختصاص یافته که البته اغلب به صورت خبری مطرح شده و تحلیل خاصی درباره مواضع هریک از آن ها در میان مطالب این مطبوعات و رسانه ها مشاهده نمی شود. 


نظر شما :