سلطانیه: دبیرخانه آژانس مقصر است

۱۶ خرداد ۱۳۹۲ | ۰۳:۵۳ کد : ۱۹۱۷۰۵۰ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، علی اصغر سلطانیه روز چهارشنبه پس از سخنرانی در نشست شورای حکام، در جمع خبرنگاران این موضوع را مطرح کرد.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نخستین روز نشست شورای حکام در وین مدعی شد که مذاکرات آژانس با تهران چند مدتی است که روی دور بسته افتاده است.
سلطانیه در نشست خبری خود با بیان اینکه با سخنان یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه مذاکرات ایران و آژانس در یک دور بسته قرار گرفته موافق است، پرسید: چه کسی مسوول این وضعیت است؟
نماینده ایران در آژانس افزود: شکی نیست که دبیرخانه آژانس مسوول است؛ هر کشوری که با اتهام هایی روبرو می شود، انتظار دارد که اسناد آن را در اختیارش قرار دهند و تا زمانی که آژانس با این گفتمان مبنی بر تحویل اسناد مربوط به فعالیت های صورت گرفته در ایران موافقت نکند، ما نیز نمی توانیم این مسائل را بپذیریم. هیچ کشوری این را نمی پذیرد.
وی افزود: از سوی دیگر باید ببینیم نتیجه کار چه خواهد بود؟ اگر قرار باشد در زمینه PMD(ابعاد احتمالی نظامی) همکاری کنیم که فراتر از ان پی تی و تعهدات ماست، باید این اطمینان را داشته باشیم که این پرونده بسته می شود.
سلطانیه تصریح کرد: ما نمی توانیم اجازه دهیم این فرایند یک دوره ۱۰ ساله دیگر نیز ادامه داشته باشد.
نماینده ایران در آژانس گفت: آژانس در گفتگوها درباره PMD(ابعاد احتمالی نظامی) به موضوع پروتکل الحاقی اشاره می کند درحالی که این مساله اصلا مطرح نیست.
وی با اشاره به اینکه ایران نمی تواند به آژانس چک سفید بدهد که خواسته های بیشتری را مطرح کند، در خصوص دسترسی به پارچین نیز گفت: ما خواستار تدوین یک مدالیته یا چارچوب روشن هستیم تا بر اساس آن بتوانیم کار کنیم.
سلطانیه تصریح کرد: به محض آنکه آژانس مواضع مشروع و موجه اعلامی ما را بپذیرد آنگاه رویکرد ساختاری نهایی می شود و ایران آماده ارائه دسترسی به پارچین طبق مدالیته خواهد بود.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه آژانس پس ۱۰ سال هیچ سندی دال بر انحراف ایران از مسیر صلح آمیز نیافته است، گفت: البته چند کشور غربی دائما در این زمینه به جوسازی می پردازند و اظهارات تکراری خود را مطرح می کنند.
نماینده ایران در آژانس به این چند کشور غربی توصیه کرد که سخنرانی های سیاسی مخرب خود را متوقف کنند و اجازه دهند که ایران و آژانس به گفتگوهای خود به گونه ای حرفه ای و در فضایی آرام ادامه دهند.


نظر شما :